Jump to content

Sprawa przerzutki


Guest

Recommended Posts

Mam problem z regulacją przerzutek w swoim rowerze. Problemem jest, jak zakładam ta tylna (Altus), która notorycznie przeskakuje mi przy mocniejszym wciśnięciu pedała. Oddawałem rower do regulacji przerzutek, dużo to nie pomogło. Szukałem tutoriali na necie, wszystko prosto, łatwo przyjemnie, ale problem nie ustąpił. Czy jest możliwość, że przerzutka jest zwyczajnie do wymiany i jak to poznać? Jaką przerzutkę (do 100 zł) polecacie i czy np. przerzutki stworzone do współpracy z 10 rzędowymi układami będą wspołpracować z moim 7 rzędowym? Czy warto też przy okazji wymienić przednią przerzutkę?

Link to comment
  • Replies 12
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Jak regulacja nic nie dała, to kaseta (albo wolnobieg, bo chyba raczej to masz) do wymiany. Do stówki kupisz sobie już coś nowego. A jak wymieniasz kasete to raczej z urzędu dodaj łańcuch, żeby obie nowe części się w spokoju docierały. Jak nie wymienisz łańcucha to kaseta dotrze się do tego, który posiadasz. Jednak przypuszczam, że nie jest on juz nowy i czy chcesz, czy nie to kiedyś go wymienisz. Ale w tym przypadku twoja nowa kaseta będzie dotarta do starego łańcucha i po założeniu nowego będą znowu cyrki z przeskakiwaniem.

 

Idealnie byłoby wymienić również korbę i zębatki z przodu, żeby cały układ dostosowywał się do siebie od nowości, ale w tym przypadku w stówce się nie zmieścisz.

 

 

Przerzutka do kaset 10-cio rzędowych obsłuży ci 7 zębatek. Tylko nie montuj do tego 10-cio rzędowej dźwigni, bo się kiedyś pogubisz w liczeniu przełożeń i wylądujesz w rowie.

Link to comment

Owszem, kaseta. Do zdjęcia kasety potrzebujesz specjalnego klucza do...kaset (niespodzianka). Zabawka taka kosztuje koło 2-3 dych, czasem znajdziesz taniej. Oprócz tego musisz mieć coś, żeby zablokować kasetę podczas odkręcania - tzw. "bacik", czyli kawałek łańcucha na kiju. Możesz kupić, albo zrobić samemu:

 

250_15082158054c7d633e45899.jpg

 

Procedura:

 

1. Zdejmujesz koło.

2. Blokujesz kasetę bacikiem, a kluczem odkręcasz. Jak nie wiesz o co chodzi, to spróbuj odkręcić bez bacika - nie da rady. Łatwiej to zobaczyć, niż opisać.

3. Zdejmujesz kasetę (jak nie schodzi to puknij delikatnie z każdej strony, żeby się "odessała").

4. Czyścisz piastę z syfu, który na 100% się tam nagromadził (niczego nie rozkręcaj, obczyść to, co widać).

5. Zakładasz nową kasetę.

6. Dokręcasz tą "uzębioną" nakrętkę. Najlepiej posprawdzać na necie z jaką siłą musisz dokręcić. Przeważnie 40 Nm. Jak nie masz klucza dynamometrycznego, dokręcasz ile możesz, oczywiście z zachowaniem zdrowego rozsądku (nie skacz po kluczu).

7. Zakładasz koło.

 

Łańcuch kup sobie z taką ilością ogniwek jaką masz teraz (Policz zanim któreś wyrzucisz !). Do zmiany łańcucha musisz go najpierw rozłączyć. Popatrz na całej długości łańcucha, możesz mieć taki ze spinką.

200px-Srampowerlink.jpg

W tym przypadku masz łatwiej - odpinasz spinkę, zdejmujesz łańcuch i zakładasz nowy.

 

Jak nie ma spinki, to łańcuch należy rozkuć. W tym celu kupujesz skuwacz do łańcucha (najtańszy tez będzie ok - nawet 10 zł):

 

skuwacz_19.jpg

 

Przykładasz skuwacz do którejkolwiek szpilki i wypychasz ją. Jeśli ściągasz łańcuch jedynie aby go wyczyścić (czyszczenie wydłuża żywotność kasety i ogólnie wszystkich zębatek) to pamiętaj, żeby nie wypchnąć szpilki całkiem na zewnątrz, bo potem są spore problemy z wciśnięciem jej na swoje miejsce. Jednak w przypadku wymiany możesz zrobić, jak chcesz.

Zakładasz nowy łańcuch, z identyczną ilością ogniwek co stary, następnie skuwasz maszynką. Jak w miejscu skucia chodzi ciężko, nie zgina się to podepchnij skutą szpilkę w jedną, albo drugą stronę, aż będzie płynnie chodził. Skuwanie i rozkuwanie może wymagać nieco siły - nie bój się, że coś urwiesz.

 

 

 

 

Albo to wszystko olej, kup części i daj do serwisu. Jednak w tym przypadku tracisz wiedzę praktyczną, która może ci się kiedyś przydać, jak również niemniej przydatne narzędzia (zwłaszcza skuwacz). Chociaż z drugiej strony jesli jeździsz po mieście to awaria nie będzie wielkim problemem - wsiadasz w autobus i wracasz z rowerem do domu. Ja się bawię szosówką i nie uśmiecha mi się zostać bez niczego kilkadziesiąt kilometrów od domu ;)

Edited by Siara_iwj
Link to comment

wielkie dzięki, w najbliższym wolnym dniu przejdę się do rowerowego w celu zakupu potrzebnych części.

Edited by Guest
Link to comment
Link to comment

Postanowiłem wymienić tą kasetę oraz łańcuch. Sprawdzałem dzisiaj i zęby na kołach po których chodzi najczęściej łańcuch (szczerze mówiąc, bardzo rzadko korzystam ze zmiany biegów), są mocno starte, aż do szpica. Z przodu też jest ten problem, tyle, że tam mi nic nie przeskakuje, więc na razie odpuszczę wymianę tego mechanizmu.

 

Wymienię jeszcze manetki od przerzutek, bo np. nie przeskakuje mi z tyłu na 7 (max 6 daje się wrzucić) nawet jak linka jest luźna, a po jest napięciu od razu łańcuch chodzi na 6.

 

Do tego tego dochodzą scentrowane koła(może to jakoś wpływać na pracę napędu?) i mam co robić w najbliższym czasie

 

I jeszcze pytanie do Siary. Teń łańcuch jest do układów 7/8 rzędowych, tzn., że jak zakładam go na układ 7 rzędowy to kilka ogniw muszę usunąć?

Edited by Guest
Link to comment

4dfb6cb2c82297197d68414b7b9ca738.png

 

 

Dobry wzór na ustalenie właściwej długości łańcucha do każdego roweru.

 

 

wdl - właściwa długość łańcucha

sp - odległość od suportu do osi tylnej piasty (w centymetrach) - powinieneś mieć te wymiary w książce serwisowej/instrukcji obsługi ze sklepu.

zp - liczba zębów największej zębatki z przodu

zt - liczba zębów największej zębatki z tyłu.

 

Wynik należy zaokrąglić w górę a w przypadku otrzymania liczby nieparzystej dodać 1.

 

 

<edit> kurde, sorki za dwa posty.

Edited by Siara_iwj
Link to comment
  • 1 month later...

Zapomniałem opisać efekt mojej zabawy z rowerem.

 

Wymieniłem korbę przednią z zębatkami. Było z tym trochę zabawy, bo nie wiedziałem na początku, że potrzebny jest ściągacz do korb z którym już wszystko poszło bez najmniejszego problemu. Koszt takiego wynalazku to kilkanaście złotych, ale oszczędza i korbę i nerwy.

Wymiana tylnych zębatek dała mi najbardziej w kość, tzn. mojemu portfelowi, bo jak się okazało, w moim rowerku był zamontowany wolnobieg, o czym przekonałem się już po zakupie kasety... Przestroga na przyszłość, żeby nie wierzyć opisowi na stronie sklepu w którym sie kupowało rower :/. Sama wymiana była banalnie prosta.

Łańcuch, który kupiłem razem z kasetą okazał się (szok!) za krótki, popełniłem grzech śmiertelny, bo skułem stary z nowym. Teraz czuć pewien skok co kilka obrotów korbą, ale nie przeszkadza mi to specjalnie, bo nie licząc pewnego dyskomfortu związanego z delikatnym szrpnięciem przy skoku, nie mam mowy o przeskakiwaniu łańcucha na samych zębatkach. Tak więc, nie polecam kupowania zestawów, które niby mają pasować do przedniej i tylnej zembatki, ale nie uwzględniają innych parametrów napędu.

Wymieniłem również manetki zmiany biegów z linkami. Nie licząc tego "dosztukowanego" łancucha cały układ chodzi gładko, biegi zmieniam w pełnym zakresie i ogólnie jest milion razy lepiej niż było.

 

Planuję teraz wymienić przednie koło, nie chce mi się go centrować, zwłaszcza, że jest słabej jakości (miękkie, na zakręcie ma się wrażenie, ze "pływa", tak było od nowości) i nie wiem, czy jest sens się męczyć z nim. Do serwisu tego nie oddam, bo trochę poczytałem o jakości centrowania w przeciętnym Polskim serwisie (skuteczność w granicach błędu statystycznego).

Za rok wymiana tylnego koła i może znowu kombinacje z napędem na coś lepszego.

Dziękuję za pomoc :)

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

25 maja 2018 roku zacznie obowiązywać w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym prosimy o zapoznanie się ze zaktualizowaną Polityką prywatności Privacy Policy.