Jump to content
Sign in to follow this  
blantman

Pathfinder: Kingmaker

Recommended Posts

7pn1EV2.jpg

 

 

Zakładam temat bo gra jest tego warta. Po 32 h gra bije dla mnie na głowę i pillarsy 2 i divinity 2. Gra to czarny koń gatunku cRPG. Mam zakaz pisania o niej kolegom na discord więc tutaj się troszkę po uzewnętrzniam. 

 

Gra to cRPG któremu mechaniką najbliżej nie do pillarsów ale do Baldurs Gate 2. Gra jest na bazie systemu papierowego rpg pathfinder który jest kopią D&D 3,5. Jeżeli gracz ograł kiedyś baldura lub planescape to jest w domu.

 

Na samym tworzeniu postaci spędziłem ok 3 h. 2 razy stworzyłem postać ale w samouczku zostałem wyjaśniony i wróciłem do tworzenia postaci. Dopiero 3 próba była zadowalająca. Chociaż teraz po 30 h samej gry stwierdzam że popełniłem wiele błędów. Gra mało wybacza i naprawdę jeżeli jesteś kompletnie zielony w temacie starych crpg weź kompanom auto level. Gra podpowie co i jak. Ja chciałem zrobić dwuklasową postać z mojej czarodziejki. Zrobiłem wizzard/rogue postać i w sumie ją zepsułem. Od tamtej pory wszystkim kompanom idę jedną ścieżką bez dwuklasowości a moja czarodzieja siedzi na ławce rezerwowych. Tutaj jeden ale dosyć duży minus - nie można zrobić resetu jak coś s(pipi)isz w levelowaniu to dupa. Niestety odkryłem to po eksperymencie i było za późno (musiałbym 10 h się cofać przy sejwie :) ). Czyli mamy bardzo skomplikowany i trudny rozwój postaci. Wiele klas od wojowników po inkwizytorów czy magusów (obie op w późniejszym etapie gry sam gram magusem i mam inkwizytora w teamie). Dla kompletnie zielonych polecam grę wojownikiem bo najmniej trzeba kombinować.  Mechanika walki to czysty baldur. Każdy atak to rzut kośćmi w tle - albo pudło, albo krytyk albo zwykły atak (i tu też dmg zależy od rzutu). Można oczywiście przy wyższych statsach postaci oraz pasywnych umiejętnościach zwiększyć szanse na dobry rzut. Przeciwnicy też rzucają więc jest w miarę uczciwie ;). Walki dzieją się w czasie rzeczywistym z aktywną pauzą (znowu baldur). Uwierzcie mi na wyższym niż easy poziomie będziecie używać jej bardzo często. Ja gram na normalu i nie wyobrażam sobie nie pauzować kilka razy podczas walki. Pauzujemy i kolejkujemy zadania dla każdego kompana. Oczywiście czy czar albo cios wyjdą zależy od rzutu kośćmi. Oczywiście z niektórych walk da radę się wyłgać jeżeli macie dużo charyzmy i perswazji :)

 

 

Nie samą walką jednak człowiek w cRPG żyje. Przejdźmy do tego co DLA MNIE jest najważniejsze czyli fabuły, postaci npc i klimatu. 

 

Gra nie zawodzi i w tych aspektach. Fabuła rozwija się powoli ale po prologu nieźle przyśpiesza. Od początku historia jest ciekawa i jak na razie nie ratuje świata jak np w baldurze czy pillarsach ale przeżywam przygody i pomagam zwykłym ludziom. Każdy akt to w sumie inny problem do rozwiązania w królestwie. Dodam do tego TWOIM królestwie gdyż zaraz po prologu dostajemy własny kawałek ziemi do zarządzania i o tym napiszę za chwilkę. Fabuła ciekawi nie tylko w wątkach (nie wątku) głównych ale i w zadaniach pobocznych. Bardzo ciekawe nie dwuznaczne questy które czasem trzeba rozwiązać albo zgodnie ze swoim archetypem (ja gram jako neutral good a jak to w papierowym rpg można być lawful good, chaotic good, neutral good i to samo dla evil oraz pomiędzy:) ) ryzykując w ten sposób większą katastrofę albo nie do końca zgodnie z sumieniem dla większego dobra. W spoilerze przykład 

Spoiler

W moim królestwie panuje epidemia. Dowiaduje się co jest przyczyną i mogę to powiedzieć wszystkim lub ukryć. Jeżeli powiem wszystkim (chaotic good) to zapanuje chaos i dużo ludzi ucieknie z mojego królestwa rozprzestrzeniając epidemie do sąsiadów (którym to baardzo nie będzie się podobać). Jeżeli ukryje to (lawful evil) nie będzie paniki ale pewna osoba mi bliska umrze ponieważ zarazi się przez niewiedze. W ogólnym rozrachunku ukrycie uratuje więcej żyć i szybciej znajdę lekarstwo ale stracę kogoś. 

Takich przykładów jest wiele. Ogólnie fabularnie gra daje radę. Jak ktoś lubi wybory moralne i rozgałęzienia scenariusza to tak tutaj to wszystko jest w dużej ilości. Kompani mają swoje historie. Niektóre śmieszne a niektóre bardzo smutne. Mają też swoje do powiedzenia i mogą się z nami nie zgadzać a nawet odejść z drużyny jeżeli jesteśmy do szpiku dobrzy lub źli (zależy od postaci). Jedna nawet odchodzi z powodu próby podrywu z mojej strony :(Klimat gry to high fantasy z całym dobrodziejstwem inwentarza czyli elfy, krasnoludy, niziołki ludzie, orki i kilka innych ras. 

Czyli podsumowując - fabuła bardzo fajna, klimat jest, postacie ciekawie napisane a wyborów moralnych i rozgałęzień znajdziecie tu tyle aby obdzielić kilka innych rpg. 

 

 

Obiecałem wrócić do zarządzania własnym królestwem. Ten element to coś czego brakuje w większość rpg a nawet jeżeli gdzieś było to było potraktowane po macoszemu (nwn2 czy fable3). Tutaj zrobiono to bardzo ciekawie. Czasem nawet czują się jak w jakimś średniowiecznym city simie :). Na starcie mamy jedną wioskę w swoim królestwie i możemy mianować kilku doradców (z czasem dochodzi więcej stanowisk wraz z rozwojem królestwa). Sam wybór doradców to temat na osobny akapit ale w skrócie: na każde stanowisko mamy kilku kandydatów (nasi kompani oraz npc poznani podczas przygód) i dla przykładu stanowisko doradcy militarnego może objąć porywczy ale lojalny kompan chaotycznie dobry (wpierw działa potem myśli) , praworządny dobry ale nie do końca po naszej stronie npc czy bardzo ale to bardzo sadystyczny mag :). Jakiego doradce gdzie umieścimy jest ważne bo oni robią pewne projekty w królestwie i rozwiązują problemy bez twojego udziału. Czyli posiadają dużą swobodę i lepiej aby pracowali zgodnie z twoim sumieniem. W niektórych ważniejszych sprawach możesz zdecydować jak mają postąpić ale jak nie zgodzisz się z ich sposobami zbyt często to doradca może zrezygnować. W królestwie jak już napisałem mamy różnego rodzaju problemy rozwiązywane przez doradców jak problemy z kupcami (nie płacą podatków) , atak troli czy problem sierot. Oprócz problemów które pojawiają się co kilka dni i są losowe czyli tzw "events"  mamy projekty które kosztują BP (waluta potrzebna w królestwie o niej za chwilę) i często potrzebują twojego czynnego udziału (twojego oraz jednego z doradców). Jeżeli bierzesz udział w takim projekcie czas automatycznie przesuwa się o np 14 dni potrzebnych na ukończenie projektu.  Co jest bardzo ważne ale o wpływie czasu na grę opowiem w następnym akapicie :).  Projekty to np zmienienie wioski w miasto czy przejęcie jakiegoś regionu do swojego królestwa. Tutaj cały czas możemy powiększać swoje królestwo o nowe regiony ale aby to zrobić trzeba rozwiązać serie questów w danym regionie (to robimy z buta z naszą drużyna). W każdym regionie możemy mieć jedną wioskę w której budujemy budynki za walute BP. Tak to już city buildier w którym ważne jest co budujemy bo pewne budynki wpływają na inne. Warto np w jednej wiosce skupić się na aspekcie militarnym a w innej na ekonomicznym. Co do waluty BP to jest to waluta którą zarabiamy dobrze zarządzając królestwem i odpowiada za rozwój czyli budowanie budynków czy projekty. Zdobywamy ją poprzez budynki, eventy oraz możemy gotówkę zdobytą na szlaku zamienić na nią (ale przelicznik jest w (pipi) niekorzystny). 

 

 

Teraz ostatni aspekt gry ale cholernie ważny UPŁYW CZASU. Questy są na czas. Większość questów. Dodatkowo projekty zajmują czas a i eventy w królestwie zabierają doradców na 2 lub 3 tygodnie i w tym czasie nie mogą zająć się innym problemem. To znaczy że całą grę trzeba ustalać priorytety. NIE DA RADY zrobić wszystkiego. Czasem wybieramy mniejsze zło a questy fabularne szczególnie dla kompanów i główne warto robić OD RAZU. W najlepszym wypadku po zrobieniu go mamy troszkę czasu na zarządzanie królestwem zanim coś nowego się zdarzy. Upływ czasu też jest ważny podczas podróży. Jak poruszamy się po mapie to każda podróż wymaga czasu plus co jakiś czas trzeba zatrzymać się na odpoczynek. Odpoczynek to rozstawienie obozu na 20 h - w tym czasie kompani polują, gotują, rozmawiają etc. Czyli dobre zarządzanie czasem to podstawa rozgrywki. Nie martwcie się jednak questy główne i kompanów mają dosyć duży zapas czasu i jeżeli zajmować się będziecie nimi od razu jak się pojawią nie powinno zabraknąć czasu. Poza może 2-3 wyjątkami nie ma widocznego licznika questu i jest ukryty:) 

 

 

Jeżeli chodzi o sprawy techniczne nie mam prawie żadnych uwag. Gra wygląda ok (ładna ale divinity i pillarsy 2 ładniejsze) , działa płynnie i jest naprawdę pięknie udźwiękowiona (muzyka troszkę za głośna radzę ściszyć na start do 50 %). Dubbing jak jest jest dobry ale to nie divinity 2 i dubbing mają tylko postacie kluczowe w kluczowych momentach. Obecnie gra ładuje się bardzo szybko i prawie nie wywala do pulpitu. Podobno na premierze to było nagminne teraz da się grać bo wszystko naprawili. Przez 32 h tylko 2 razy mnie wywaliło do pulpitu. Nadal o 2 razy za dużo dlatego uprzedzam. 

 

Rozpisałem się więc teraz skrótowa wersja dla tych co nie lubią czytać. 

 

Gra jest ZA(pipi)ISTA i to dla mnie najlepszy RPG od dłuższego czasu a raczej nie opuszczam tytułów w tym gatunku. Ostatni raz tak dobrze bawiłem się grając w pillarsy 2, divinity 2 i kingdom come deliverance. Ta gra według mnie jest lepsza od tych 3 mimo mojej sympatii do nich. Wiem że spędzę w niej więcej czasu niż w tamtych tytułach. Napiszę coś jeszcze po zakończeniu. Polecam fanom RPG. Gra do dostania w pudełku za 119 zł i jest warta tych pieniędzy. Mały indyk ale lepszy od wszystkich aaa w jakie grałem w tym roku. 

 

 

 

P.S. Gra nie ma POLSKIEJ wersji językowej a jest dużo czytania!

  • Upvote 3

Share this post


Link to post
Posted (edited)

Z całą pewnością sprawdzę temat. Najpierw muszę nadrobić Divinity 2 i Tyranny z tych większych crpgowych zaległości u mnie. Pewnie wybiorę wersję cyfrową na gog.com.

 

Dzięki za polecenie i wyjaśnienie. Miałem już wcześniej na oku Pathfindera, ale raz że zaległości, a dwa słyszałem że gra zaraz po premierze cierpiała na zbyt wiele bugów, przez co pojawiały się mieszane opinie.

Edited by ireniqs

Share this post


Link to post
Posted (edited)
3 godziny temu, ireniqs napisał:

Z całą pewnością sprawdzę temat. Najpierw muszę nadrobić Divinity 2 i Tyranny z tych większych crpgowych zaległości u mnie. Pewnie wybiorę wersję cyfrową na gog.com.

 

Dzięki za polecenie i wyjaśnienie. Miałem już wcześniej na oku Pathfindera, ale raz że zaległości, a dwa słyszałem że gra zaraz po premierze cierpiała na zbyt wiele bugów, przez co pojawiały się mieszane opinie.

Obecnie mało bugów. W sumie na nic nie trafiłem poza (obecnie) 3 wywaleniami do pulpitu w ciągu 40 h gry oraz raz mi się kwestia nie wgrała kompana (było okienko ale puste). W tym drugim przypadku szybki restart pomógł. Gra robi bardzo częste autosave w miejscach ważnych fabularnie i przy przechodzeniu między lokacjami. Zawsze masz 3 autosave w wstecz. Plus to co manualnie zrobisz.

 

W każdym razie o wiele więcej błędów miało divinity 2 i pillarsy 2 w dniu premiery. Co do tyranny i divinity 2 to polecam ograć wpierw tyranny. Po pierwsze jest to gra krótsza o wiele i skupiona na głównym wątku więc nie nastąpi zmęczenie crpg. Po drugie według mnie nadal jest najbardziej świeża jeżeli chodzi o crpg ostatnich lat. Tyranny był takim małym eksperymentem i to niezwykle udanym. Divinity 2 to za to moje goty sprzed 2 lat. Zazdroszczę że masz obie przed sobą. Życia nie starczy na te wszystkie cRPG. Pomyśleć że parę lat temu nic w tym temacie nie było tylko same gry w stylu obliviona czy two worlds w 3d. Pięknych czasów dożyłem renesansu tego gatunku:)

Edited by blantman

Share this post


Link to post

Taki mam zamiar. Najpierw Tyranny, później Div2. Japa się cieszy, uwielbiam grać w takie gry, a tu jeszcze tyle przede mną. No i zawsze mogę jeszcze wrócić do klasyków. :fsg:

 

Ostatnio ukończyłem Pillarsy2 i Kingdom. Trochę przerwy i zabieram się za Tyranny.

Share this post


Link to post

Skończyłem po miesiącu grę. 82h i powiem tak może na start - 60 mega godzin po których musiałem sobie zrobić przerwę bo wdała się monotonia za to końcówka to :banderas:

 

Rozpisałem się już o grze wcześniej to teraz będzie bardziej treściwie i krótko.

 

Plusy :

 

kompani i npc dużo naprawdę ciekawych postaci z czasem śmiesznymi czasem tragicznymi historiami

fabuła i to jak zaskakująca jest konkluzja historii którą tak naprawdę mało kto zobaczy w spoilerze dlaczego

Spoiler

jest ukryty akt do którego bardzo trudno dojść plus aby zobaczyć true ending trzeba w (pipi) wiele zrobić sam nie dostałem tego endingu ale ten bonusowy akt odkryłem i o (pipi)a co się tam dzieje

kilka zwrotów akcji szczególnie z kompanami których naprawdę się nie spodziewałem

Bardzo dobra muzyka i klimatyczny dubbing jak jest (jest go mało ale w ważnych momentach bardzo dobrze zagrany)

Fajne zarządzanie królestwem z budowaniem budynków, decyzjami personalnymi i politycznymi

naprawdę ładna grafika

 

Minusy :

W drugiej połowie tak po 50 h gra zaczęła się sypać. Błędy gry przez które musiałem grę zresetować i wrócić do wcześniejszego save (kilka razy) . gra wysypywała się czasem do windowsa (oj ze 30 razy ) i 3-4 razy dźwięk przestawał działać. No nie może tak był ponad pół roku od premiery!

Gra po 60 h między dwoma aktami mocno zwalnia. Zanim nastąpi wg mnie NAJLEPSZY akt w grze to mamy dłuuuugi przestój gdzie nie ma co robić i to mnie troszkę wybiło z rytmu gierki aż musiałem sobie 2 tyg przerwy zrobić.

trzeci i ostatni minus nie udało mi się z nikim poromansować. Znaczy wróć zaliczyłem 2 panny ale gra się chyba pogubiła bo z żadną nie mogłem zakończyć romansu. Przeczytałem w necie że to bug i zamiast dłuższego romansu jest casual sex xD

 

 

 

Gra mi się bardzo podobała mimo tych minusów. Nadal ją gorąco polecam dla mnie mocne 9/10. Rzadko w której grze spędzam ponad 80 h. A po zakończeniu gry i zobaczeniu napisów poczułem smuteczek jaki rzadko czuję kończąc grę. To musi być naprawdę dobra gra jak żałuję że już koniec. 

 

 

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

25 maja 2018 roku zacznie obowiązywać w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym prosimy o zapoznanie się ze zaktualizowaną Polityką prywatności Privacy Policy.