Skocz do zawartości

Arcania: Gothic 4


Gość Pawlo_PL

Rekomendowane odpowiedzi

Gość Pawlo_PL

Gothic 4: Arcania to najnowsza i prawdopodobnie ostatnia edycja słynnej serii gier cRPG. Wydawca sagi do procesu developingu programu zatrudnił zupełnie nowe studio, które zajęło miejsce firmy Piranha Bytes. Projekt wyrósł w zdolnych rękach programistów ze studia Spellbound.

 

Fabuła Gothic 4: Arcania po raz kolejny wrzuca nas w dobrze znany świat. Bezimienny pełni teraz rolę króla tyrana, w którego zmienił się po przeżyciu wydarzeń zaprezentowanych w częściach poprzednich. Wiedźmy przeznaczenia, które wcześniej go wspierały, teraz postanowiły go zlikwidować. Aby to osiągnąć, znalazły nowego bezimiennego bohatera, prawdopodobnie rybaka, którego zadaniem będzie zaprowadzenie pokoju w krainie będącej pod rządami okrutnego króla. Jako, że gra nie narzuci nam jednej poprawnej ścieżki progresji, gracz będzie mógł zniszczyć króla, namówić go do zmiany sposobu życia, lub po prostu samemu zasiąść na tronie.

 

Wśród zmian i modyfikacji znaleźć można znacznie większy i bogatszy w życie świat oraz zupełnie przebudowany system walki. Firma Spellbound postanowiła stworzyć system walki od podstaw, bitwy są bardziej dynamiczne i rozbudowane. Do dyspozycji gracza oddana jest spora ilość ciekawych ciosów, wśród których nie zabrakło potężnych sekwencji i ciosów specjalnych. Oprócz broni bezpośredniej, Bezimienny może posiadać potężne zaklęcia, począwszy od zmiany pogody, deszczu meteorytów czy lodowej fali, a skończywszy na kuli ognia czy przemianie w jakiekolwiek stworzenie.

 

Developer dużą wagę przywiązuje do eksploracji świata, z czym wiąże się pojawienie pierwszy raz w historii serii wierzchowców, które pozwolą na szybsze przemieszczanie się na duże odległości. Zmianie uległ także interfejs, który teraz stał się bardziej przejrzysty, a dostęp do inwentarza czy dziennika zadań nie nastręczy nikomu problemów.

 

Pod względem graficznym Arcania: A Gothic Tale prezentuje się bardzo okazale. Program działa na autorskim silniku studia Spellbound, wykorzystanym między innymi w grze Helldorado!

 

Informacje z E3 2009

 

Liczba questów zawartych w grze oscyluje wokół wartości 300, z czego około 200 stanowi część głównego scenariusza. Pozostałych 100 wchodzi w skład misji drugorzędnych, wykonywany na potrzeby wskazanych organizacji - są one naturalnie opcjonalne. Zapowiedziano, że w momencie dotarcia do momentu, kiedy mamy już za sobą mniej więcej 3/4 przygody, na pierwszy plan zaczną wychodzić kluczowe decyzje, mające w rezultacie zadecydować o kształcie rozbudowanego ponoć zakończenia. Ze wcześniejszych przesłanek wiemy, że nic nie stanie na przeszkodzie ku obaleniu tyranii Bezimiennego czy przyłączeniu się do niego. Na E3 nie podzielono się innymi informacjami w tej kwestii, wiemy jednak również, że Spellbound stara się trafić do wszystkich grup odbiorców, począwszy od swego rodzaju "niedzielnych graczy", po prawdziwie zaangażowanych hardkorowców. Tym drugim zaproponowano rewolucyjne ponoć rozwiązanie powiązane ze zleceniami, a w prostym tłumaczeniu polegające na możliwości wyłączenia zapisków w dzienniku, w celu zwiększenia realizmu rozgrywki. Podejrzewamy, że jest w tym coś więcej, skoro mowa tu o "rewolucji". Nie da się już także zabijać bohaterów niezależnych, mających dla nas jakieś zadania. Nic jednak straconego, bowiem nadal możemy ich pobić, złupić i zmusić do ucieczki.

 

Twórcy w dość ciekawy sposób podeszli do zagadnienia poszczególnych ugrupowań działających w ramach świata gry, łącząc niejako w całość dotychczasowe pomysły Piranha Bytes. Przemierzając rozliczne miasta czy wsie napotkamy na swej drodze członków trzech frakcji, do których możemy dołączyć celem osiągnięcia rozwiniętej zażyłości i zdobycia większego zaufania, oraz pięciu gildii, gdzie przynależność obowiązkowa już nie jest. W przypadku tych drugich zetkniemy się ze swego rodzaju ukłonem w stronę pomysłów Bethesdy, znanych choćby z Obliviona. Napotkamy więc Gildię Wojowników, wysyłającą nas często do boju z przeróżnymi potworami, czy Gildię Magów, oczekującą od graczy dla przykładu znajdowania składników, wymaganych przy procesach alchemicznych. Brzmi znajomo?

 

Ciekawie zapowiadają się zmiany odnośnie sztucznej inteligencji postaci. Ponoć interakcja z nimi poszła kilka kroków naprzód, zaś oni sami o wiele realistyczniej reagują na niektóre zjawiska, jak cykl nocy i dnia czy zmiany pogodowe. Przykładowo, kiedy zaczyna mocno padać, strażnicy nie pozostają na swych stanowiskach, a raczej kryją się w pobliskich domostwach. To z kolei stwarza niepowtarzalne okazje w sytuacjach, kiedy nie jesteśmy w jakiejś społeczności mile widzianymi gośćmi. Oczywiście nie zawsze obędzie się bez potyczek, a te stanowią jeden z najważniejszych elementów w połączeniu gry akcji i RPG. Deweloperzy obiecują, że system ten cechować ma zróżnicowanie, łatwość w przełączaniu się z trybu walki wręcz na posiłkowanie magią czy broniami dystansowymi i brak bezmyślnego, nieustannego przyciskania lewego przycisku myszki, w celu zadawania następnych ciosów. Widać tu z kolei nawiązania do rozwiązań znanych z rodzimego Wiedźmina - gdy bowiem wyprowadzimy pierwszy atak, czekając na przybranie świecącej poświaty przez dzierżoną broń i zadanie drugiego ciosu w odpowiednim momencie, udaje nam się stworzyć początek serii uderzeń. Co ciekawe, istnieje też możliwość do ustawienia automatycznego podążania za wrogiem, jednakże równać ma się to mniejszej liczbie zadawanych obrażeń. Kiedy zdecydujemy się z kolei na wyłączenie tego ułatwienia, automatycznie wzrośnie jakość bojowa prowadzonej postaci i jej wyposażenia.

 

Jak to zwykle bywa, na papierze czy też w innym miejscu osadzenia treści, całość doniesień prezentuje się nad podziw zachęcająco. Pozostaje mieć nadzieję, że twórcy zadbają także o wypuszczenie produktu maksymalnie dopracowanego, zoptymalizowanego i ogólnie rzecz ujmując przyjemnego w odbiorze. Czyli takiego Gothica, jakiego życzyliby sobie fani.

Premiera Gothic 4: Arcania 12 października, na wszystkie platformy.

Edytowane przez Pawlo_PL
Odnośnik do komentarza
  • Odpowiedzi 16
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Liczę na ten tytuł. 2 i Noc Kruka to top 5 moich ulubionych gier na PC. Niestety, w którymś z poprzednich numerów Zax niezbyt dobrze napisał o Arcanii. Na gamezilli http://www.gamezilla.pl/content/e3-arcania-gothic-iv-na-x360-wyglada-koszmarnie jeszcze gorzej. I nie ma tu ani słowa o PS3, więc obawiam się najgorszego. Przecież wiemy jak niektórzy twórcy narzekają na trudność w programowaniu na Chlebaka. Risen też podobno był gorszy na X'a, a na PC już dobra gra.

Odnośnik do komentarza
Gość Pawlo_PL

Liczę na ten tytuł. 2 i Noc Kruka to top 5 moich ulubionych gier na PC. Niestety, w którymś z poprzednich numerów Zax niezbyt dobrze napisał o Arcanii. Na gamezilli http://www.gamezilla.pl/content/e3-arcania-gothic-iv-na-x360-wyglada-koszmarnie jeszcze gorzej. I nie ma tu ani słowa o PS3, więc obawiam się najgorszego. Przecież wiemy jak niektórzy twórcy narzekają na trudność w programowaniu na Chlebaka. Risen też podobno był gorszy na X'a, a na PC już dobra gra.

Gorszy? Dla mnie to na Xie wogóle nie było grywalne. Chciałem spróbować, bo Gothic niesamowicie mnie wciągnął(1,2,Noc Kruka)

i do dzisiaj jest to jedna z moich ulubionych serii, ale granie w Risen na X360 było bardziej męczarnią niż przyjemnością.

 

Gothic 4 faktycznie wygląda fatalnie na 360tce i jestem przekonany, że dużo się w tej kwestii nie zmieni. Jak to ktoś opisał na gamezilli, w G4 na Xboxie pole widzenia jest bardzo duże, co w tym przypadku jest raczej wadą. Poprawiliby przynajmniej framerate, bo chrupią nawet kołyszące się na wietrze drzewa. Już nie będę wspominał o samej grze, która ze "starym" Gothic'iem nie ma nic wspólnego. Jeszcze ten wspaniały pomysł, że jeśli wykonamy misje w danym obszarze, to zostaje on zablokowany, nie można do niego powrócić.

Odnośnik do komentarza
  • 1 miesiąc temu...

Już wiadomo to jakieś 2 tygodnie :P Jest tyle gier od jesieni że dla mnie to dobre info. Tylko ciekawi mnie czy oni wykorzystają ten czas na stworzenie dobrej gry czy odwalą to samo co na X360 (bo wg zapowiedzi nie jest dobrze). Obym się miło zaskoczył.

Odnośnik do komentarza
  • 3 tygodnie później...
  • 3 tygodnie później...

Od wczoraj jest dostępne demo na x360 i PC (do ściągnięcia stąd)

 

Po ograniu mam niestety kilka zastrzeżeń:

- animacja - bohater chodząc po płaskim jakoś daje radę, ale na pochyłościach wygląda to koszmarnie, poziomem to przypomina gry mmo. Natomiast w czasie walki bronią białą widzimy całkiem ładną, ciągle taką samą kombinację 4 ciosów.

- questy/fabuła - również poziom słabych mmo - zabij 2 gobliny to dostaniesz nagrodę, przynieś mi cośtam to dostaniesz klucz do jaskini - takie zadania da się okrasić lepszą historią, tu wyraźnie zabrakło pomysłu.

- za mało rpg w tym rpg - walka jest bardziej slasherem/fpsem, interakcja z npc sprowadza się do roli czysto informacyjnej/pobrania questa/oddania questa (znów poziom mmo), brak mi jakiś bardziej rozbudowanych statystyk - np. broń jest określana tylko przez współczynnik obrażeń a nie zróżnicowania prędkości czy też zużycia staminy, rozwój postaci (jeśli w demie jest całkowity, ale wątpię) jest mało rozbudowany.

 

Całkiem pozytywnie wygląda ta gra pod względem graficznym, ciekawe jak będzie na ps3. Pomimo narzekania poczekam na demo konsolowe, może się przeproszę, może Two Worlds 2 okaże się większym crapem i wybór na mojego następnego rpg padnie właśnie na Gothica (obecnie zaciskam zęby i gram w Obliviona ;) )

Odnośnik do komentarza
  • 3 miesiące temu...

Obejrzałem ze dwie recenzje wersji pecetowej na youtube'ie i wydaje mi się że jeśli nie wyjdzie na PS3 to nie będzie to żadna tragedia warta uronienia choć jednej łzy. Arcania wygląda bardzo marnie- zupełnie zmasakrowany klimat pierwszych Gothic'ów, prostackie sterowanie, podobno sztampowa fabuła. Wyglada mi to na kolejny krok w postępującym procesie 'debilowacenia' gier.

Odnośnik do komentarza

Nawet nie o to chodzi, system walki to młóćka jeszcze większa niż ta z G3

Jedyne czego można żałować to brak Risena na PS3 (ale zakładając że godny port) Co jak co ale tamta gra była udana i na swój sposób specyficzna.

 

A już nie wspomnę nawet o bezpłciowym bohaterze czy wyglądzie jego laski O O (paszczur jak Niemiecka kobieta :sick:)

Ale ogólnie soundtrack ma naprawde świetny, polecam przesłuchać bo daje radę :)

Edytowane przez Dr.Czekolada
Odnośnik do komentarza

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...