Skocz do zawartości
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Forum PSX Extreme

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Europa Universalis V

Featured Replies

Opublikowano

Moja najbardziej wyczekiwana gra roku, a może i dekady, doczekała się wczoraj premiery - zapinam pasy i wskakuję, prawdopodobnie na kolejne 10 lat bo tyle wyniósł lifespan EU IV.

Gra reklamowana była hasłem "Be ambitious" i twórcy, choć kierowali te słowa do nas -graczy, zaczęli przede wszystkim od siebie. EU V to nie tylko "zwykła" kontynuacja czwórki, która sama w sobie była ogromna, ale właściwie kompilacja czterech wielkich strategii (Imperator, Crusader Kings, EU oraz Victoria) zawartych w jednej grze totalnej z jasnym celem - stworzenia największej (najlepszej?) gry strategicznej w historii. Czy to się udało? Na to odpowiedz przyjdzie dopiero po setkach godzin ale jedno przyznać można już teraz - twórcy są bardzo ambitni.

Poniżej moje totalnie pierwsze przemyślenia,po kilku h gry i sporej ilości materiałów edukacyjnych na YT, na dobre wskakuję dopiero od jutra, i lecę na poważnie aż do Wtorku.

  • Gra jest wydłużona o 150 lat względem IV i rozgrywa na przestrzeni 5 wieków, posiada 6 rozdziałów - na początku każdego określamy na co położymy nacisk w nadchodzącym wieku

  • Jest określana jako "symulator historii" - nie jest to do końca sandbox, wydarzenia historyczne są w niej zawarte a naszym zadaniem jest przeprowadzenie narodu przez zawieruchę historii. Sam jestem ciekaw jak wygląda gameplay Polską,na przykład w czasach historycznych rozbiorów, gdy nie doprowadzimy do wczesnego osłabienia wewnętrznego państwa.

  • Tutorial - gra sugeruje kilka krajów startowych skupionych na innych celach (Polityka, Armia, Ekonomia) i tutaj każdy nie-veteran powinien zacząć. Mamy tu objaśnienie UI oraz przede wszystkim misje które zapewnią nam odpowiedni flow gry. Rzucenie się od razu na sandboxa może spowodować, że nie będziemy za bardzo wiedzieć co robić i w którą stronę podążać. To jest tak kurewsko złożona gra, że naprawdę warto zrobić te 60+ godzin "rozgrzewki" w których poznamy systemy polityczne, religijne, klasy społeczne, charaktery, handel, market i wojnę aby potem już sobie dłubać swoim wybranym krajem we "właściwej grze". Nie spieszymy się, poznajemy system po sytemie. Tych misji w sandboxie nie ma są za to "wydarzenia specjalne" które będą kształtować rozgrywkę i niejako trzymać grę w ryzach historycznych. Jeszcze tego nie rozkminiłem, bo sam siedzę w tutorialu, ale strasznie jestem ciekaw jak to będzie wyglądać (jeśli na wzór Vic3 to zajebiście)

  • Replayability jest na najwyższym możliwym poziomie - widziałem urywki Japonii, Zakonu Krzyżackiego(mega klimat), Anglii czy jakiegoś tam miasteczka z jedną prowincją we Francji - wszystkie odmienne, często z regionalnymi mechanikami. Jak już rozkminię dobrze grę to zagram miastem Wrocław, i napiszę jego historię na nowo

  • Wielkość gry - największa jaką jesteście sobie w stanie wyobrazić - skala gry do wyboru - od posiadania jednego domku na nieswojej ziemi , i powolny grind w górę, po grę potęgami zajmującymi sporą część kontynentu, które mają zupełnie inme ambicje i problemy

  • Systemy - ogrom niezliczony i wszystkie zajebiste🙂 Moim nowym ulubionym będą chyba dynamiczne rynki handlowe (w przeciwieństwie do EU IV gdzie były stale przypisane do miejsc) które pozwolą, przy dobrym zarządzaniu, zmieniać całkowicie ekonomię na globie.Tutorial, tutorial, tutorial.

  • Mapa - jak wyżej jeśli chodzi o wielkość, mamy tu chyba kilka tysięcy prowincji z tego co mi się kiedyś przewinęło

  • Learning curve - tutaj litości nie będzie. Ogromnie pomoże znajomość Crusader Kings oraz Victorii bo ich corowe systemy (charaktery z CK oraz ekonomia z V) zostały teraz wplecione do EU V. Nie są aż tak szczegółowe jak w ww pozycjach ale i tak dziesiątki godzin kminienia z tymi systemami, na początek, jeśli chce się wskoczyć w to "z marszu". Pamiętać trzeba założenie, że to gra na dekadę i naprawdę nigdzie nie trzeba się spieszyć

  • Automatyzacja - zajebisty ficzer który, jeśli będzie można mu określać parametry w przyszłości, ogromnie ułatwi rozgrywkę. W skrócie można obecnie praktycznie dowolną mechanikę gry oddać w ręcę AI (handel, wojsko, polityka, rozwój itd) i ono będzie dążyć do perfekcyjnego balansu. Parametryzacja pomogłaby tu gdybyśmy chcieli np. dążyć do zduszenia pewnej klasy politycznej i zamiast do zadowolenia wszystkich AI mogloby dusić właśnie tą klasę. Ale może to dojdzie kiedyś tam, na razie jest to bardzo dobre rozwiązanie - wyłączamy połowę systemów, uczymy się reszty, zmieniamy i mamy wszystko ogarnięte.

  • UI - tutaj są elementy dobre i złe. PDX do perfekcji opanował system okienkowy, który przenosi nas po odnośnikach do kolejnych podokienek - w ten sposób, niezwykle imersyjny i intuicyjny uczymy się lwiej części gry - a jest się czego uczyć. Z drugiej strony są tu pewne problemy techniczne, wynikające z wieku dziecięcego gry i niedopracowania - czasem okienka potrafią się po prostu pozasłaniać czy też przesłonić kursor. Mała rzecz ale irytująca.

  • Optymalizacja - na razie wszystko chodzi perfekt na najwyższych ustawieniach no ale dobry sprzęt i mała próbka, zobaczymy co dalej. Na 3h zero crashy czy zwiech.

  • Język polski - w obecnym stanie nie mogę polecić. Tłumaczenie z Temu, wybrakowane litery i symbole w okienkach, fatalna gramatyka - trzeba czekać na patch. Grać się da no ale jednak polecam póki co w oryginale co oczywiście podwyższa próg wejścia, bo jest co czytać, a jeszcze trzeba to wszystko zrozumieć i przełożyć na grę. Ponownie - znajomość poprzednich gier PDX bardzo pomoże.

  • Muzyka - no wystarczy odpalić trailer i człowiek jest ugotowany - ten soundtrack (dostępny wszędzie) wypali mi się w głowie na zawsze

  • Grafika - z daleka mapa śliczna (wszystko ultra) ale im bliżej to wszystko jakieś rozmazane, nie robi żadnego wrażenia. Już Vic 3 mi się bardziej podobała ale muszę przyznać, że na razie 99% spędzałem w okienkach aż mnie głowa rozbolała)

  • DLC - ogłoszone w dniu premiery 4 rozszerzenia, na rok do przodu)PDX(słusznie) jest ciśnięty za swoją politykę z DLC ale ostatnio muszę przyznać, że się zmienili. Kiedyś chowali za paywallem bardzo ważne, i rozwijające grę mechaniki, ale teraz robią tak, że dodają nowe mechaniki w wersji "lite" w darmowych patchach, a trochę bardziej rozbudowaną wersję w płatnych. Moim zdaniem bardzo dobre i fair rozwiązanie. Dodatkowo jęczenie o to przy premierze EU V całkowicie nieuzasadnione - to, na starcie, przeogromna gra z masą mechanik z poprzednich gier, wplecionych day 1. Do tego gra działa bardzo przyzwoicie na premierę co też na plus patrząc na dzisiejszy stan branży

Na razie mam tyle, więcej zapodam po weekendzie no chyba, że wywiąże się jakaś dyskusja.

REMEMBER - BE AMBITIOUS

Edytowane przez Gregorius

  • Odpowiedzi 1
  • Wyświetleń 52
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Najpopularniejszy posty

  • Misje w normalnej rozgrywce możesz sobie włączyć w ustawieniach danej rozgrywki, tam też możesz wybrać czy będą za nie nagrody. Masz wtedy do wyboru 4 drzewka z kilkoma misjami (podzielonymi dalej na

Opublikowano

Misje w normalnej rozgrywce możesz sobie włączyć w ustawieniach danej rozgrywki, tam też możesz wybrać czy będą za nie nagrody. Masz wtedy do wyboru 4 drzewka z kilkoma misjami (podzielonymi dalej na podmisje).

Co do grafiki i ostrości (a raczej nieostrości) tekstur na przybliżeniu to polecam zainstalować Reshade i włączyć jakiś filtr wyostrzający, bo bez tego nawet w natywnym 4K Z DLAA (albo z MSAAx8) wszystko jest mega rozmyte, coś pojebali. Ale wystarczy wrzucić taki np. Adaptive Sharpen z Reshade i wygląda z bliska o niebo lepiej, powiedziałbym, że bardzo dobrze. Masz też moda na Workshopie, który poprawia jakość tekstur, nie zmienia checksum, więc nie wpływa na acziwki.

Co do samej gry to co tu dużo gadać - najbardziej złożona gra z jaką miałem styczność, inne gry, nawet te Paradoxu, bez podjazdu. To jak im się udało ogarnąć tyle sensownych mechanik i systemów wzajemnie się zazębiających to jakiś kosmos.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

Ostatnio przeglądający 0

  • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.