Skocz do zawartości
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Forum PSX Extreme

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Gry które wpłynęły na branżę?

Featured Replies

Opublikowano

Zacząłem się już wcześniej zastanawiać które konkretnie gry miały wpływ na wygląd rynku, branży, innych gier i jeśli tak, to jaki? Macie jakieś swoje propozycje? Mówmy tu zarówno o pozytywach, jak i negatywach. Ograniczmy się do tej generacji.

 

Gears of War - wykorzystywanie osłon (tak wiem, pierwszy był Kill Switch ale zagrały w niego 3 osoby), nowy benchmark graficzny na konsolach, co-op

 

Call of Duty 4 - głównie wygląd multiplayera, perki, killstreaki etc motywy kopiowane przez wielu innych (ostatnio Crysis 2 i Homefront), ale również wygląd singla (parę godzin, masa skryptów), schemat sterowania (zmiana przeładowanie pod X, zmiana broni pod Y/trójkąt).

 

Halo 3 - wygląd matchmakingu, interfejsu i Forge, 4 osobowy co-op

 

Fallout 3 - wydaje mi się że pierwsza gra która tak mocno wykorzystała coś takiego jak DLC, sporo dodatków wyszło, lepszych i gorszych

 

Gears of War 2 - tryb Hordy i jego wiele klonów (Zombie z CoDa, Firefight z Halo, Survival z MW3, Alien vs Predator, Bulletstorm, no od groma tego jest)

 

Grand Theft Auto IV - pierwsza gra, gdzie dodatki DLC były NAPRAWDĘ warte kupna.

 

Guitar Hero 2 - boom na plastikowe gitarki, który teraz jest w odwrocie chyba

 

Castle Crashers/Shadow Complex - pierwsza, wysokiej jakości gra na PSN/XBLA? Choć tu nie jestem pewien.

 

Portal - FPS który... nie jest FPSem?

 

Dead Rising - pierwsza gra z zombiakami w tej generacji, za tym boomem poszedł Left 4 Dead i można powiedzieć, że shootery z nieumarłymi to już oddzielny gatunek

 

Dragon Age - tutaj też nie jestem pewien, ale to chyba pierwsza gra od EA, gdzie wprowadzili ten bullshit typu złóż pre-order a dostaniesz blablablablablabla, jeszcze te chore edycje limitowane

 

Red Dead Redemption - jedna z najlepszych gier w tej generacji, ale mnie się kojarzy również z kolejną durnotą - ekskluzywnymi dodatkami dla różnych sklepów (złote bronie, ciuchy, War Horse etc :/)

 

jeśli miałbym wybrać jedną, najbardziej wpływową grę to byłaby to pierwsza część Gears of War

  • Odpowiedzi 12
  • Wyświetleń 930
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Najpopularniejszy posty

  • Zwyrodnialec
    Zwyrodnialec

    Ale po co ograniczać się do tej generacji?   Resident Evil 4 - kamera z nad barku przy strzelaniu, dziś w każdej grze TPP od Gearsów po Batmana   Metal Gear Solid - pierwsza tak "filmowa" gra, ru

  • Powielamy tytuly czy dopisujemy same nowe? Bo zgadzam się ze wszystkim o Gearsach co napisał Mazzeo.   A ode mnie:   Portal - po prostu perła, nie ma takiej drugiej.   Killzone 2 - benchmark Son

Opublikowano

Ale po co ograniczać się do tej generacji?

 

Resident Evil 4 - kamera z nad barku przy strzelaniu, dziś w każdej grze TPP od Gearsów po Batmana

 

Metal Gear Solid - pierwsza tak "filmowa" gra, ruszenie 4 ściany (Psycho Mantis i czytanie save'ów, czy nr do Meryl z tylu pudełka)

 

Resident Evil - chociaż wcześniej był Alone in the Dark, to właśnie ta gra zdefiniowała gatunek survival horrorów

 

Devil May Cry - protoplasta slasherów

 

Shenmue - pierwsza gra, która na tak wielką skalę korzystała z patentu QTE, do tego pierwsza namiastka wirtualnego miasta i to jeszcze przed GTA3

Opublikowano

Oblivion i niesłynna zbroja dla konia - od tego momentu zaczęły wychodzić te nic niewarte DLC (typu dodatkowe bronie, skórki itp).

 

PoP i zakończenie w DLC - i zaczęło się wycinanie zawartości z pełnej wersji aby potem to sprzedać w DLC.

 

N4S: HP i Autolog - tu chyba nie trzeba tłumaczyć, że chodzi o rywalizowanie ze znajomymi (choć w sumie na razie tylko EA wprowadza różne warianty autologa do swoich gier)

 

EA i online pass - czyli płać za multi jeśli kupiłeś grę z 'drugiej ręki' (nie wiem w której grze to wprowadzili po raz pierwszy)

 

Half-Life 2 (albo i 1, choć nie wiem bo w pierwszą część nie grałem) i brak cutscenek - tzn. że nie ma czegoś takiego jak przerywnik filmowy i tracimy kontrolę nad bohaterem i tylko oglądamy (ale jak na razie tylko Valve tak robi, a szkoda).

 

@zwyrol, lepiej się ograniczyć do tej generacji (albo jak już łącznie z poprzednią), bo tak można by wymieniać bez końca (typu: Quake - jedna z pierwszych gier w 3D, Diablo - pierwsza gra H'n'S).

Edytowane przez MBeniek

Opublikowano

Fifa 10 - futbol przeszedł w prawdziwą erę trzeciego wymiaru a to za sprawą dryblingu 360 stopni. Wcześniej mielismy do dyspozycji 8 kierunków d-pada tak naprawde (nawet kierując analogiem)

Opublikowano

Shadow of Colossus - ogromni bossowie po których trzeba się wspinać (oraz motywy ze slabymi punktami, ale to już naciągane bo było w wielu grach), może troche bardziej spopularyzowane pojawanie się konia jako grywalny element.

God of War - skala głownego bohatera w stosunku do miejscówek i bossów, wykończenia QTE jako stały element rozgrywki.

Opublikowano

Powielamy tytuly czy dopisujemy same nowe? Bo zgadzam się ze wszystkim o Gearsach co napisał Mazzeo.

 

A ode mnie:

 

Portal - po prostu perła, nie ma takiej drugiej.

 

Killzone 2 - benchmark Sony, pierwsza gra na ta konsole z taka grafika, ktora do dzis wymiata.

 

Uncharted 2 - majstersztyk techniczny i teraz wielu producentow tworzac gry, podpatruje ND.

 

Max Payne - wykorzystanie bullettime.

 

L.A. Noire - choc dopiero zobaczymy jak na branze wplynie, odnosze sie do animacji twarzy.

 

Gran Turismo - min. dzieki serii Yamauchiego, racery dzisiaj wygladaja tak jak wygladaja i powstala tak silna konkurencja jak Forza.

 

Tak na szybko. Jak sobie przypomne wiecej to napisze.

Opublikowano

Jeśli chodzi o cover, to był też w RE4. Co prawda w jednym miejscu, ale jednak.

Opublikowano

troche z innej beczki: simsy (seria) kobitki szturmem obległy komputery, no i piękny przykład z dojenia kasy z dodatków.

World of warcraft: przykład jak wyglada mmo i jak powinno funkcjonować,

Quake 1- Protoplasta "prawdziwego" multiplayera (tak były wczesniejsze tytuły ale nie przypominają na tyle co quake do obecnych tytułów)

gta 1- przykład jak kontrowersja winduje grę nad oltarze

carmageddon 2- przykald jak odblokowywać miliony pierdół podczas gry

 

ogólnie ta generacja to powielanie schematów i rozwijanie patentów które już były. prawdziwe patenty można policzyć w tej gemeracji na palcach u obu rąk ew jeszcze jednej stopy.

Opublikowano

Portal - po prostu perła, nie ma takiej drugiej.

Choć w 100% się z tym zgadzam ( poza tym, że tą drugą jest Portal 2 ;) ) to jednak trudno tu mówić o jakimś wpływie na branżę (a szkoda). Bo pomimo, że minęły już cztery lata od premiery Portal'a, to nie ma innego takiego fps'a, w którym chodzi o rozwiązywanie zagadek, a nie jedynie mordowanie kolejnych hord przeciwników. No może gra The Ball trochę się na Portal'u wzoruje, ale oprócz zagadek jest tam też motyw zombie i fabuła raczej nie odgrywa tam ważnej roli.

Innym taką perłą wśród fps'ów jest Mirror's Edge, ale tu też ciężko mówić o jakimś większym wpływie na branżę.

Edytowane przez MBeniek

Opublikowano

Innym taką perłą wśród fps'ów jest Mirror's Edge, ale tu też ciężko mówić o jakimś większym wpływie na branżę.

 

W BF3 będzie skok przez "coś" żywcem wyjęty z ME ;]

Ale fakt jak na tak świetne pomysły - poruszanie się w FPP w ME to mały gier korzysta/kontynuuje "ten styl".

 

Sorry za offtop.

Edytowane przez SłupekPL

Opublikowano

Temat rzeka. Mógłbym wrzucić tu całą encyklopedię, bo tego jest masa - np. Doom pokazał co to deathmatch, DMC rozpoczął modę na slashery, Unreal Tournament 3 wprowadził tryb hordy, a CoD BO zaraził nowym modelem naliczania punktów za współpracę. Ale jeśli chodzi o obecną generację:

 

Heavy Rain - choć był rozwinięciem idei Farenheita, to mimo wszystko na wiele gier z naciskiem na emocjonalność i fabułę będziemy mówić: "coś w stylu Heavy Rain".

Motorstorm - wprowadził nową swieżość w offroad'owe wyścigi arcade'owe.

Virtua Fighter 5 - udowodnił, że można zrobić perfekcyjny online, praktycznie bez lagów i ośmieszył tym Namco.

Gears of War - niby większość to prosta strzelanka z banalną fabułą, ale system osłon wyszedł bardzo trafnie - i kilka gier z niego korzysta.

Unreal Tournament 3 - wprowadził tryb hordy, choć to nie on go rozpromował.

Call of Duty Black Ops - to on chyba jako pierwszy pokazał ciekawy system naliczania punktów za różne akcje, często związane z pomocą drużynową.

Flow i Flower - dzięki nim, można było kolejny raz zadumać się nad tym, że gry to też sztuka.

Little Big Planet - po raz pierwszy do ręki ludzi z całego świata oddano potężny i przystępny game devkit, dzięki czemu w zastraszającym tempie powstawały jakieś kosmiczne i surrealistyczne rzeczy, co też pokazało jak silna jest ludzka kreatywność gdy da się odpowiednie narzędzia. A jednocześnie gra fajnie podrkeśliła zalety co-opa.

Uncharted 2 - dzięki niemu nie musimy się jeszcze wstydzić przez PC-towcami, plus w sumie odrodzenie gatunku adventure tpp i dopieszczenie filmowego akcentu. Nie wpłynął tak bardzo na branże, bo sam w sobie nie jest jakąś rewolucją, choć na pewno najlepszą grafiką wpłynął na ambicje niejednego studia.

  • 2 tygodnie później...
Opublikowano

Unreal Tournament 3 - wprowadził tryb hordy, choć to nie on go rozpromował

O ile dobrze pamiętam, to był już w UT2004. A sam pomysł pewnie i tak wyszedł z jakiegoś moda/amatorskiej gierki... :wink:

 

Głowy nie dam, ale chyba pierwsze Halo wprowadziło tarczę regenerującą się po chwili (przynajmniej ja nie pamiętam wcześniejszej gry z tym pomysłem), a Call Of Duty 2 wprowadziło to do gry o drugiej wojnie światowej - poza sci-fi...

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

Ostatnio przeglądający 0

  • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.