Skocz do zawartości

Crimson Shroud


Enkidou

Rekomendowane odpowiedzi

Lord Matsuno-sama wraca do Europy! Podczas dzisiejszego Nintendo Direct zapowiedziano, że Crimson Shroud, które wchodziło w Japonii w skład Guild 01, będzie dostępne także w Europie za pośrednictwem eShopu.

 

Yasumi Matsuno to ten pan od FF Tactics, Vagrant Story, FFXII, sagi Ogre Battle i paru innych popierdółek, o których prawdziwi gracze wiedzą co najwyżej ze słyszenia.

 

http://www.youtube.com/watch?v=Q7IxXyZE6_Q

 

http://www.youtube.com/watch?v=UQbb7xw3BWI

 

Głównym bohaterem gry jest Giauque, bystry 20-kilkulatek z z cechami, które czynią go kandydatem do bycia Chaserem (czyli kimś parającym się odnajdywaniem ludzi) najwyższej klasy, a maniery i inteligencja sugerują pochodzenie z wyższych sfer. Generalnie niemal wszystkie informacje o grze udostępnione przed premierą zawiera ten news, który napisałem swego czasu na PPE, więc odsyłam zainteresowanych, aby to z nim się przede wszystkim zapoznali.

 

Znaczenie tytułu:

 

- akcja toczy się w epoce, w której ludzie posiadają zdolność posługiwania się magią...

- ... magia nie jest jednak czymś, czego można się nauczyć...

... aby jej używać niezbędne są przedmioty nazywane "darami", które wg ludzi mają pochodzić od Boga

- posiadanie jednego takiego przedmiotu oznacza specjalizację w jednej dziedzinie magii

- wg legend wszystkie "dary" mają jedno źródło, które nazywane jest "Crimson Shroud" (albo ew. Original Gift)

- w magazynie pada też wzmianka, że ilustracja ukazująca kobietę zatrzymaną przez zakutych w zbroję żołnierzy przedstawia generalnie wizję świata gry

 

Frea - dziewczyna, która trzyma klucz do rozwiązania zagadki

 

- główny bohater historii to Giauque i jest on Chaserem, czyli kimś, kogo wynajmuje się do odnajdywania zaginionych osób itd.

- Frea to jedna z jego znajomych

- podobno nie wyznaje tej samej religii co większość ludzi w świecie gry, ce(pipi)e ją raczej pewien unikalny zestaw wartości

- posiada dużą wiedzę o "darach" mającą ogromne znaczenie dla przygody

- jeszcze przed rozpoczęciem Crimson Shroud Frea zostaje ranna; wspomnienie tego incydentu, kiedy z opresji wyciągnął ją człowiek w czarnej zbroi. stanowi zarazem wprowadzenie do gry

 

System, setting:

 

- akcja Crimson Shroud rozgrywa się w pozostałościach "złotej świątyni Rahabu"

- niegdyś był to wspaniały budynek, który popadł jednak w ruinę

- fabuła przybierze formę "text adventure", lecz po zakończeniu narracji będziemy mogli swobodnie poruszać się po ruinach

- gdy dotrzemy do konkretnego miejsca, rozpocznie się walka lub włączy scenka popychająca fabułę

- przechodząc grę więcej niż raz zyskamy możliwości wyboru rozegrania wątku fabularnego na inny sposób/y (za pierwszym razem taka opcja będzie niedostępna)

- przygotowano więcej niż jedno zakończenie

- walki polegać mają przede wszystkim na wybieraniu komend, lecz od czasu do czasu pojawi się też ekran na którym potrząsamy kośćmi

- początkowo system w całości opierać się miał na rzutach nimi, ale zmieniono to rozwiązanie, gdyż uderzało w dynamikę gry

- w Crimson Shroud nie ma czegoś takiego jak obecny w większości RPG ostatni dungeon; punkt kulminacyjny fabuła osiąga już na początku i od tego momentu budowana jest narracja

- czas gry nie będzie zbyt długi

 

Postanowienia:

 

- Matsuno tłumaczy, że nie mógł tym razem zrobić pełnoprawnego eRPeGa, dlatego poprosił o możliwość zadecydowania, gdzie i jak położyć nacisk...

- ... nacisku nie położono zatem na grafikę

- Matsuno wyraził opinię, że chyba udało się stworzyć grę, która wg Akihiro Hino -- szefa Level 5 -- miała być "kompaktowa"

 

O Guild 01:

 

- twórca Vagrant Story powiedział, że ze względu na to, iż gracze oczekiwali po Crimson Shroud po prostu "gry Matsuno", chciał on ich początkowo zaskoczyć tworząc tytuł w lekkich klimatach

- nie zrobiłby jednak na pewno gry logicznej, to -- jak twierdzi -- na pewno nie byłaby "gra Matsuno"

- koncepcja jaka stała za Guild 01 to bezproblemowe umożliwienie twórcom stworzenia gry, jaką zawsze chcieli stworzyć; Matsuno wykreował więc w Crimson Shroud świat jakiego oczekiwali gracze

- Matsuno wyraził pogląd, że pomysł taki jak Guild 01 może odnieść sukces w branży, która nie stawia na oryginalne pomysły

- chciałby też następnym razem stworzyć grę 'lżejszą', przyznaje, że jest już zmęczony swoim dotychczasowym stylem

 

Przesłanie:

 

- Choć wiele elementów stanowiących o grze tak-w-ogóle zostało w Crimson Shroud zepchniętych na dalszy plan, zespół chciał stworzyć coś prostego, co jednocześnie nie będzie oznaczać ubogiej zawartości. W tym sensie opisywany tu tytuł jest według Matsuno niczym espresso.

 

Są jeszcze opinie o grze japońskich graczy, które wyłuskałem na swoim blogu jakiś czas po premierze:

http://kontownia.wor...a-ale-nie-moje/

 

- Progres w CS odbywa się za sprawą tekstu; od czasu do czasu pojawiają się do wyboru opcje jak postąpić, jest też turowy system walki.

- Gra pozbawiona jest ze wszystkich dokuczliwych elementów charakteryzujących gatunek RPG.

- “Table-talk” to idealne podsumowanie CS.

 

- Wszyscy [podczas rozgrywki] mają postać figurek.

- Kością rzuca się podczas niektórych eventów i przy używaniu magii.

- W CS nie ma poziomów doświadczenia, statystyki zależą od ekwipunku.

 

- Bardzo dobra atmosfera.

- W CS nie walczymy z płotkami, każda walka toczy się na całego.

- “Tempo systemu” jest z początku kłopotliwe, ale można częściowo przywyknąć.

- Tempo walk także nie było do końca satysfakcjonujące.

- Minusem jest to, że nie można przewijać listy umiejętności przyporządkowanych ekwipunkowi

 

- Jedna osoba napisała, że kupiła Guild 01 wyłącznie dla CS i nie zawiodła się tym, co dostała (także potwierdza dobrą opinię o atmosferze gry).

 

- Osoby, które spróbowały ‘stołowego’ RPG w młodości mogą poczuć przy CS nostalgię; żółtodziobom może się nie spodobać…

 

- Urzekająca wizja świata, głęboki scenariusz, dobra muzyka, ‘eleganckie’ ilustracje, poziom trudności rzucający wyzwanie – pisał to fan gier Matsuno, który twierdzi, że w CS da się wyczuć jego rękę.

- Fabuła ma wiele dobrych stron. Magia, polityka, religia, historia – to wszystko się tu przeplata. Można też wyczuć prawdziwe emocje między bohaterami (przyjaźń, miłość).

- Granie w CS przypomina trochę czytanie książki, dlatego temu graczowi gra przypadka do gustu bardziej niż poprzednie dokonania Matsuno.

- Pierwsze przejście gry zajmuje jakieś 10 godzin, za drugim razem przejmujemy zdobyte przedmioty mogąc doświadczyć innych scenariuszy i zakończeń.

 

- Od połowy CS przeciwnicy się z nami nie patyczkują.

- Fabuła jest opowiedziana z dużych rozmachem (jak w serii Ogre Battle); za drugim, trzecim razem “tekst” (scenariusz?) ulega zmianie.

 

Crimson Shroud będzie dostępne przed końcem roku. Jest to też najprawdopodobniej pierwszy odcinek większej całości, więc w przyszłości zobaczymy większy skrawek tego świata.

 

PS. Niektóre nazwy w zlokalizowanej wersji mogą być inne.

Edytowane przez Enkidou
Odnośnik do komentarza
Yasumi Matsuno to ten pan od FF Tactics, Vagrant Story, FFXII, sagi Ogre Battle i paru innych popierdółek, o których prawdziwi gracze wiedzą co najwyżej ze słyszenia.

 

Hehe... rozbawiło mnie to zdanie, gdyż tego jegomościa nie trzeba chyba przedstawiać?

 

Oby dane mu było jeszcze zrobić porządny tytuł na stacjonarkę, bo zdaje mi sie, że wspominał coś, gdzieś, kiedyś o tym, że zamierza robić 'mniejsze produkcje', dobrze kojarzę?

 

EDIT: Aha i to powyższe pytanie nie tylko odnosi sie do zdania, że Matsuno "chciałby też następnym razem stworzyć grę 'lżejszą', przyznaje, że jest już zmęczony swoim dotychczasowym stylem". Czy ma ktoś jakieś pewniejsze informacje o przyszłych planach Matsuno?

 

Ehh, dodam jeszcze, że mile widziałbym go przy produkcji gierki, stylowo podobnej do Jeanne d'Arc z PSP, ale wydanej na stacjonarki. Tak FFT następnej generacji jest tym o czym marzę.

Edytowane przez Yamabushi
Odnośnik do komentarza

Tak jednak są persony uznające się za fanów jRPG a nie mających pojęcia że rzekomo za grami którymi ci ludzie się podniecają stoi ten pan. Tak samo jak wy moi drodzy koledzy, ja również skacze z radości, zwłaszcza że jest to wszystko już potwierdzone i gra wychodzi w grudniu. Ale mam jedno ale....czemu nie dali tego w wersji pudełkowej? Nawet jako Guild 01 ale z kawałkiem grafiki z Crimson Shroud i mdlałbym ze szczęścia (te arty zasługują aby zdobić dumnie tą grę na półce a nie siedzieć we wnętrznościach samej konsoli, ba ten tytuł zasługuje na bycie wspaniałym solistą z przepiękną okładką).

Edytowane przez chrno-x
Odnośnik do komentarza

@ Yamabushi

 

Pozwoliłem sobie po prostu wbić lekką szpilkę w pewien forumowy folklor. : ) I tak raczej tego nie czyta, ale co mi tam.

 

Co do Matsuno - FFXII tak go wypaliło, że ma chyba dość dużych projektów. Ja akurat należę do tych osób, które uważają, że powód opuszczenia przez niego Square Enix jest prawdziwy. Wystarczy zobaczyć jak wygląda teraz, a jak wyglądał np. na filmie promującym Wii w 2006 roku. Wtedy był strasznie wychudzony moim zdaniem, co oznaczało, że albo chorował, albo faktycznie przeszedł załamanie nerwowe wynikające z nadmiernego stresu.

 

Odnośnie jego przyszłości za wiele nie wiadomo. Nie przypominam sobie jego innych wypowiedzi na temat tego, co chciałby stworzyć. Pewnie zrobi Crimson Shroud 2. Trzeba poczekać kiedy zostanie ujawniona czwarta gra z Guild 02. : )

Odnośnik do komentarza
Gry Matsuno są jednymi z moich ulubionych, ale tym tworem zainteresowałbym się chyba tylko jakby pojawił się na iOSie za 79 centów. Oprócz sentymentu do twórcy nie widzę tu nic specjalnego.

 

Nie wiem co rozumiesz pod pojęciem 'coś specjalnego', ale w moim przekonaniu nietypowe podejście jakie prezentuje Crimson Shroud, a zwłaszcza wkomponowanie takich elementów jak - i tutaj posłużę się cytatami przytocznymi przez Enkidou - "progresu za sprawą tekstu i rzutami kośćmi", “table-talku” i "atmosfery 'stołowego' RPG", a także niezwiązanie statystyk bohatera z poziomami doświadczenia, a oparcie ich o ekwipunek, w pełni zasługuje na etykietkę z napisem "wyjątkowy". Chociaż gdyby sama gra nie byłaby w pełni idealna, to myslę, że warto byłoby ją sprawdzić nie tylko z powodu "sentymentu do twórcy", ale i dla samego niecodziennego podejścia, a do tego dochodzi jeszcze "urzekająca wizja świata, głęboki scenariusz, dobra muzyka, ‘eleganckie’ ilustracje i poziom trudności rzucający wyzwanie" - jak dla mnie tylko kilka z wymienionych tu elementów wystarczyłoby, aby do siebie przekonać, a w przypadku Crimson Shroud mamy ich całą masę, także sądzę iż ta gra, choćby była krótka, ma zadatki na "solidnego RPG-a" .

 

Odnośnie jego przyszłości za wiele nie wiadomo. Nie przypominam sobie jego innych wypowiedzi na temat tego, co chciałby stworzyć. Pewnie zrobi Crimson Shroud 2. Trzeba poczekać kiedy zostanie ujawniona czwarta gra z Guild 02. : )

 

Tak, ogłoszenie czwartego tytułu ze składanki Guild 02 może rzucić nieco światła na przyszłe plany Matsuno, taką przynajmniej i ja mam nadzieję. Bez względu na to czy będzie to Crimson Shroud 2, czy może coś nowego, to jestem przekonany, że nowy projekt ponownie będzie porządnym tytułem, z wszystkimi elementami, które tak wielu graczy lubi, a które można skrócić do trzech słów - dojrzałóść, wiarygodność i 'grajcowność'.

 

Ja też uwielbia m gry pana Matsuno, i cieszę się że ten twór wychodzi u nas, tylko boli mnie, że w dystrybucji cyfrowej. Wolałbym tak jak kolega chrno-x postawić sobie ten tytuł na półeczce. Zresztą jak każdą interesującą mnie gre, ale niestety nie ma tak różowo...

Przecież to jest minigra, która wchodziła w skład kolekcji czterech, a wy narzekacie, że nie zrobią wydania pudełkowego w pełnej cenie, bo nie oszukujmy się, że zrobiliby pudełkową w cenie z eShopu.

A kto powiedział, że akurat narzekamy, i płaczemy w kwestii tylko tej mini gry, bo ja płacze za całym zestawikiem, i podobnym wydaniem do japońskiego...

 

 

Bez przekomarzań Panowie ;), poczekajmy, aż wyjdzie więcej składanek Guild XX, w których będzie maczał palce Matsuno, to może doczekamy się jednego, pudełkowego zestawiku z grami spod jednej marki, np. kolekcja Crimshon Shroud, składająca się z trzech pojedynczych tytułów, hehe...

Edytowane przez Yamabushi
Odnośnik do komentarza

@Yamabushi, pomysł z taką kolekcją nie byłby taki głupi, ciekawi mnie tylko czy rzeczywiście doczekamy się kolejnej części CS. Choć wnioskując po opiniach Japońskich graczy, ludzie najczęściej kupowali Guild 01 właśnie dla tworu pana Matsumo, tak więc kto wie, kto wie. teraz można mieć nadzieje aby premiera tytułu u nas nie została opóźniona i rzeczywiście pojawi się w grudniu na Europejskich eShopach.

Odnośnik do komentarza
  • 3 tygodnie później...

Ok, znalazlem cos takiego http://www.youtube.com/watch?v=saVp6yrek84

 

Na crmison schroud trzeba troszke przewinac i widac tak screeny z gameplay'u. Klimatycznie to wyglada, jak papierowy rpg z figurkami ( juz zacieram rece :D ). Ale jest jeszcze cos - zwroccie uwage ze w tej skladance jest 5 gier, a nie 3. Mamy Liberation Maiden, jakas gierke o lotnisku, crimson shroud i cos co przypomina symulacje kowala i time travelers. Te ostatnie dwie gierki to tylko w wersji jap?

Edytowane przez genjuro
Odnośnik do komentarza
  • 2 tygodnie później...

Jakieś 10 godzin plus zmieniający się scenariusz przy drugim i trzecim podejściu.

 

@ chrno-x

 

Na NeoGAFie rozwinęła się ciekawa dyskusja, że może to z Matsuno jest coś nie teges? Przyznam, że też mi to w głowie zaświtało dzisiaj. Vagrant Story - wizja zrealizowana w około połowie (na kilka miesięcy przed premierą scenariusz gotowy był w 30%!), FFXII - wiadomo, Crimson Shroud - Hino ogłasza z wielką pompą przejściu Matsuno do Level 5, a ten odchodzi po roku bo chce odpocząć. Co tu się dzieje?

 

Mimo to mam wielką nadzieję, że kariera mu się ułoży. Na FB jego wpis o odejściu z Level 5 zalajkowali Yasuyuki Honne i Hirohide Sugiura. Wątpię czy to coś znaczy, ale byłaby bomba. :pppp

Odnośnik do komentarza

Mimo to mam wielką nadzieję, że kariera mu się ułoży. Na FB jego wpis o odejściu z Level 5 zalajkowali Yasuyuki Honne i Hirohide Sugiura. Wątpię czy to coś znaczy, ale byłaby bomba. :pppp

 

A ja właśnie gdy się tylko dowiedziałem o jego odejściu, to od razu pomyślałem, że miło by było gdyby zasilił szeregi Monoligth Soft, i jak widzę co piszesz Enkidou, to może i coś jest na rzeczy. W końcu nie napisał, że kończy przygode z grami, tylko, że chce trochę odpocząć...

  • Minusik 1
Odnośnik do komentarza

Mnie się rasowo wydaje iż po stworzeniu Vagrant Story, wszystkie firmy w których pracował i głowy tych firm dosłownie koczują pod jego biurem aby osiągnąć Katharsis gdy Matsuno stworzy nowe IP. Takie mam dziwne wrażenie że facet jest pd ogromną presją, nawet gdy jeszcze nic nie zapowie. Tak czy siak Crimson Shroud będzie moim pierwszym tytułem kupionym w eShopie (tuż obok niego Liberation Maiden oraz Pushmo ;]).

Odnośnik do komentarza
  • 4 tygodnie później...

Nie wiem czy ci minie, bo z tego co czytałem, bo CS ma niesamowicie wolne i nudne walki - zwykłe starcie może trwać 10 minut i wcale nie dlatego, że jest takie wymagające.

Do tego postacie nie zdobywają poziomów, nie mają statystyk, wszystko oparte jest na ekwipunku, co w połączeniu z długimi starciami sprowadza się do uciążliwego grindu żeby wypadło coś nowego.

Edytowane przez Hela
Odnośnik do komentarza

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...