Jump to content

ogqozo

Recommended Posts

Jakby za mało było hiciorów na Switcha, pojawia się BABA IS YOU. Niespodziewanie, jedna z najlepszych gier, w jakie można teraz zagrać.

 

Czemu potrzebujemy tematu o BABA IS YOU?

 

- świetny tytuł

 

- świetny bohater (Baba)

 

- gra zmieni to, co myślicie o grach wideo i życiu. Serio ta gra może zacząć pewną rewolucję jak Minecraft, Spelunky. Mechanizm ma ogromny potencjał na ciągłe zaskakujące pomysły. A pierwsza gra z nim sprawia, że nierozwiązane zagadki śnią się po nocach, wypełniają głowę w pracy

 

- gra jest naprawdę trudna, nie "trudna" jak Sekiro (czy New Super Mario Bros., nowy symbol trudności gier!), że wymaga tylko cierpliwości, miliony wymęczają i się chwalą jacy to są, bo wymęczyli. Baba Is You wymaga faktycznie myślenia i sama się nie przejdzie

 

- zaciąłem się na planszy Lake-7, pomóżcie

 

 

Trudno opisać, na czym polega mechanizm Baba Is You, chociaż w grze rozumie się to po pięciu sekundach. Mianowicie, tworzymy zdania "X is Y", i zmieniamy właściwości danego rodzaju przedmiotów. Nie spoilerując za wiele, prowadzi to do wymagających kompletnie nowego myślenia zagadek, które potrafią rozwalić mi mózg nawet wtedy, gdy jest ledwie kilka elementów. Same "gry słowe" współgrają z warstwą czysto "logistyczną", wziętą z Sokobana - nie tylko trzeba myśleć o tym, jak można zmienić słowa, ale i jak je oraz same obiekty dostarczyć w dane miejsce. 

 

Nie tylko rozwiązywanie zagadek tego typu pozwala poczuć się wspaniale, ale i daje wyjątkową w świecie gier władzę. Wall is stop? Jeśli zamienisz słowa, ściana nie będzie stop, a może mieć zupełnie inne właściwości. Lava is melt? Nie jeśli zmienisz, by to np. kwiatek był melt, a Lava była push. Każde słowo jest obiektem w świecie gry, którym trzeba operować, więc jest uczucie boskiej wręcz władzy na światem, gdzie ty pokazujesz palcem, co teraz się stanie.

 

Do tego gra pozwala skupić się na gameplayu. Nie ma nic więcej. W każdym momencie można natychmiast zresetować planszę, albo cofnąć się o dowolną liczbę kroków. 

 

 

 

 

To wszystko w akompaniamencie cool muzyki.

 

 

Co za gra.

 

"Jeden z najlepszych puzzlerów od lat" - Polygon

 

"Nie będę udawał, że przeszedłem tę grę (...) Ale jest wspaniała. Absolutnie wspaniała. Oryginalna, wymagająca i, co najważniejsze, wiecznie zamieniająca uczucie "Nigdy tego nie zrobię!" w "Jestem geniuszem!". To bardzo, bardzo bystra gra, która pozwala tobie poczuć, jakbyś to ty był tym mądrym" - Rock Paper Shotgun

 

"Absurdalnie kompleksowy puzzler, który sprawi, że będziesz kwestionować każdą swoją decyzję, a także to, jak ktokolwiek wymyślił coś takiego" - Pocket Gamer

 

"Taka sama ocena co DMC V" - Metacritic

 

 

A wy jak tam granie? Na którym levelu jesteście? Zrobiliście Lake-7? Ooh boy.

 

 

 

Edited by ogqozo
  • Upvote 3
Link to comment
20 godzin temu, ogqozo napisał:

- zaciąłem się na planszy Lake-7, pomóżcie

 

Musisz przepchnąć flag & win w prawo za mur i użyć is przy baba (flag is win w pionie). Pograłem chwilę i żadnej rewolucji nie widzę, aczkolwiek pomysł ciekawy, oryginalny. Z tym, że mechanika przez złożoność czasem nie do końca jest zrozumiała, bo można przypisać kilka opcji jednej rzeczy. Po drugie, mimo że każdy level jest do przejścia to każdy następny zajmuje więcej czasu i przy 200 (z tego co czytałem) gra w pewnym momencie może zacząć nudzić monotonią.

Link to comment

Jeśli ktoś bardzo lubi gry logiczne to może skończy te 200 leveli, bo mnie gra zaczęła nudzić już po 20. Idealna gra logiczna dla mnie? To by była taka, gdyby każdy świat opierał się na innej mechanice. Gdyby z tych najlepszych zrobić jedną, po kilka najlepszych leveli, które zamknęłyby się w setce. Najlepsze levele w Baba Is You to są te nakrótsze, gdy już znamy rozwiązanie, bo te, które wymagają najwięcej ruchów męczą. Jest tam na przykład level, gdzie poruszamy się dwoma postaciami naraz i trzeba je zsynchronizować, tak żeby obie w odpowiednim czasie trafiły w odpowiednie miejsca. Gra opiera się głównie na przesuwaniu obiektów, z tym że niektóre obiekty to słowa, a łączone razem za pomocą is/and zmieniją swoje właściwości. Na przykład krabem można otworzyć drzwi, tworząc crab is open.

Edited by zdrowywariat
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

25 maja 2018 roku zacznie obowiązywać w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym prosimy o zapoznanie się ze zaktualizowaną Polityką prywatności Privacy Policy.