Skocz do zawartości
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Forum PSX Extreme

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Clair Obscur: Expedition 33

Featured Replies

Opublikowano

Ja bym chciał jakies fabularne dlc, żeby przejść trzeci raz goty 2025

  • Odpowiedzi 2 tys.
  • Wyświetleń 143,4 tys.
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Najpopularniejszy posty

  • Bzduras
    Bzduras

    Dobra, przespalem się, pograłem chwilę w Dooma i przetrawiłem sobie oba zakończenia. Ta gra zasługuje na coś więcej niż tylko wlepienie jej 10/10, więc napisanie chyba najdłuższego posta w mojej forum

  • Jestem po pierwszym akcie i zastanawiam się czy odpaliłem ten kafelek co trzeba w gamepassie. Od pierwszej zapowiedzi nie mogę uwierzyć, że są ludzie, którzy zostali przyciągnięci tą paskudną oprawą g

Opublikowano
5 godzin temu, ogqozo napisał(a):

Ziomuś, co ty robisz, nie wiesz że masz napisać "ta gra co ma być dobra, ona jest dobra" i wtedy zebrać plusiki męskiej odwagi i na tym polega życie :/

Lepiej napisać „ta gra jest bee i wygląda beee” o zayebongo gierce żeby być pod prąd, wywrotowcem, dla rozgłosu.

Edytowane przez giger_andrus

Opublikowano

A jeżeli to prawda? To znaczy, że jest to prawdziwa opinia, zgodna z jego odczuciami (ja mam podobną, zupełnie mi nie siadł projekt lokacji w tej grze). Od razu, że dla rozgłosu i żeby być wywrotowcem. Czyli zamknij mordę i nie pisz jeżeli masz inne zdanie niż większość? Bez sensu :)

Opublikowano

Niemożliwe, żeby to była prawda. Prawda to moja opinia, a jak ktoś nie ma dokładnie takiej samej, to wiadomo że kłamie żeby na siłę być przeciwko Dobru.

Opublikowano

No belzebos troche prowokacyjny ton posta, ale ja to nie wiem za co oberwałem, pisałem od razu po skończeniu że nie wszystko mi zagrało w tej grze mimo że bardzo mi sie podobała. Sekta 33 )

Opublikowano

Dokładnie, prowokację czuć z daleka. Co innego opinia poparta jakimiś konkretami, przemyśleniami, tu coś nie zagrało, tutaj wyszło gorzej.

Ale temat jest o gierce, która raczej do brzydkich nie należy a i walka nie jest sztampowa i mocno statyczna jak w większości taktycznych rpg.

Opublikowano
38 minut temu, ogqozo napisał(a):

Niemożliwe, żeby to była prawda. Prawda to moja opinia, a jak ktoś nie ma dokładnie takiej samej, to wiadomo że kłamie żeby na siłę być przeciwko Dobru.

Nie jest to takie proste. Bo co zrobisz z typem, który ma opinię, że gra wyszła w złym stanie technicznym, jest niegrywalna. Tylko, że nikomu innemu się nie krzaczy ? Poza opinią są też fakty. Tak jak ten, że ta „brzydka” gra została podtawiona obok Metaphora -_-

Opublikowano

Gdyby chodziło o innego użytkownika to rozmowa wyglądałaby zupełnie inaczej. Skąd wiem? Bo już takie sytuacje były w tym wątku, tylko to trzeba chcieć porozmawiać jak człowiek zamiast wejść i zesrać się jak troll, którym jest odpad DeepThroat.

Opublikowano

Ta gra jest jak obraz, już kiedyś o tym pisałem. Obrazy mają to do siebie, że każdy może w nich widzieć coś innego i dany obraz może budzić jakieś emocje albo nie. Może się podobać, albo nie. Dla mnie te w Ekspedycji były zbyt dziwne, ale ja generalnie nie lubię malarstwa poza realizmem i minimalizmem, czyli wszystko odwrotnie do tego co serwują twórcy tej gry. :) Najbardziej mi się podobał etap z formacjami skalnymi, bo był "normalny", w ludziom się podobają te niby podwodne.

Opublikowano
20 godzin temu, Beelzeboss napisał(a):

Jestem po pierwszym akcie i zastanawiam się czy odpaliłem ten kafelek co trzeba w gamepassie. Od pierwszej zapowiedzi nie mogę uwierzyć, że są ludzie, którzy zostali przyciągnięci tą paskudną oprawą graficzną i artstylem. Lokacje uderzają po oczach i wyglądają jakby były poskładane z losowych, stockowych assetów. Absolutny brak smaku designerów. Największy trolling to jaranie się zwykłą turówka z qte jakby to bylo coś odkrywczego XD Po takich delicjach jak metaphor ciężko jeść biszkopt z lewiatana.

Metaphor to to nie jest.

Poza tym fakt gra o Francuzach, którzy są mili, nierealistyczne.

Sukces tej gry jest trochę przerażający, gdyż wydaje mi się, że 99% pierwszy raz grało w taki typ gry RPG.

Opublikowano

Bo taka prawda metacoś tam wygląda tak ,że bym tego na telefon nie pobrał za darmo. A ekspedycja kupiona za pełną cenę i skończona z przyjemnością. Jakoś innym grą z tego gatunku to się nie udało oprócz CT i Shining Force 2.

Opublikowano
19 minut temu, KrYcHu_89 napisał(a):

Metaphor to to nie jest.

Poza tym fakt gra o Francuzach, którzy są mili, nierealistyczne.

Sukces tej gry jest trochę przerażający, gdyż wydaje mi się, że 99% pierwszy raz grało w taki typ gry RPG.

Francuzi sa bardzo mili.

Opublikowano

No jak widać branża potrzebowała dosyć prostej formuły (bo umówmy się ta gra nie jest ani jakoś specjalnie rozbudowana, ani specjalnie skomplikowana, taki trochę tytuł dla każdego, jest za to świetna fabularnie i ma znakomitą muzykę i voice acting) jRPG bez Pana Japończyka.

Niemniej jednak takiego jej sukcesu się nie spodziewałem i w sumie poza jakością samej gry kilka innych czynników miało wpływ na jej sukces.

Wszak fani JRPG mieli naprawdę tłuste lata, ale taki tytuł z zachodu to coś zupełnie nowego.

Opublikowano

Sorry ale przy Mefedronie to juz pod koniec myslalem ze zejde z nudow i chcialem zeby ta gra sie skonczyla na mysl o Platynie robilo mi sie niedobrze... A E33 po Platynie odpalilem NG+ bo ktos mi powiedzial ze moge dostac Bagietke jako bron i skonczylem gre ponownie wiec Ez choice E33>Mefedron

Opublikowano
37 minut temu, KrYcHu_89 napisał(a):

w sumie poza jakością samej gry kilka innych czynników miało wpływ na jej sukces.

Jakich czynników?

Opublikowano
46 minut temu, Bzduras napisał(a):

Jakich czynników?

  • krótka jak na gatunek jaki prezentuje to nawet bardzo krótka gra, a to dobrze, szczególnie dla nowego i nieznanego IP, bo horrendalnie długich gier RPG większa publika już nie kończy

  • budżet AA

  • tania na premierę, 2x tańsza od wielu gier AAA, w tej cenie z reguły co najwyżej dostajemy od lat gry z grafiką 2D lub 3D z pięcioma animacjami, albo remastery

  • małe studio

  • do tego nieznane studio

  • studio zrobione ze spadkowiczów Ubisoftu, gdzie wiadomo, jak gracze uwielbiają tą i ogólnie większość megakorporacji związanych z branżą

Twórcy zresztą wypowiadają się w podobnym tonie, jest to swoisty fenomen i zapewne coś do naśladowania dla innych, nie tylko jakość gry, ale chodzi o samo podejście do jej tworzenia:

Speaking in a recent interview with Automaton, creative director Guillaume Broche confirms as much as he explains why he doesn't think the team would've wanted "unlimited" resources. "I don't think we would have wanted to radically add unnecessary content or change the overall scope of our game," admits the lead. According to Broche, the smaller scope Sandfall had to work with helped make it a fun game – one without any "padding" to waste fans' time.

"I think part of the reason some fans enjoyed their time with our game was how we tried to respect the players' time by not artificially padding out the game time excessively," says Broche. "In some ways, having a limited budget and resources is helpful to narrow down the scope of a title and distill the vision to the core elements that make it great, and maybe having unlimited scope and budget would've made it a less engaging game for our players."

The director concludes, however, "It's hard to know!" As a fan myself, I'd argue he's right – and I'm likely not alone, either. Former PlayStation head Shuhei Yoshida called Clair Obscur: Expedition 33 a "perfect balance" of AAA ambition, AA budget, and "independent vision" earlier this year. Sandfall COO and producer François Meurisse also spoke on the topic of AAA budgets himself, saying games backed by big money don't always work.

I'm reminded of what Jon Bellamy, newly appointed CEO of RuneScape creator Jagex, said recently, too – that you can use "a tenth" of the AAA "$400 million budget" and still get "not so different results" if you do it right, citing Clair Obscur: Expedition 33 as an example. It's safe to say Sandfall certainly did make use of its smaller (in comparison to AAA titles) scope and budget, and the devs are still hard at work, as their new major update proves.

Opublikowano

Jeszcze brakuje jakiegos edgy odklejenca ktory przyjdzie i powie ze FFXVI jest lepsze od E33 xD

Opublikowano

Ktoś musi powiedzieć stu innym grom robionych przez małe AA studio byłych pracowników Ubisoftu, że to właśnie czyni hitem lol. A nie jak zwykle wtopą (często pomimo dobrych recenzji).

Nie no, bądźmy poważni, włączenie tej gry tłumaczy wszystko wystarczająco co do jej sukcesu. Jest po prostu tak dobra. Męczy mnie hype na nią mocno, ale nie mogę zaprzeczyć, że jest zrobiona zajebiście i aż trudno uwierzyć, ile rzeczy tu wyszło doskonale naraz, czy to systemy, czy wygląd, czy muzyka itd. Ta gra od każdego wydawcy i z każdym tytułem byłaby hitem. Jest tu wiele rzeczy, których oczekiwać można od Final Fantasy i... w sumie niczego innego.

Nie szalejmy też z tym, jaki on jest ogromny. 5 mln sprzedaży do strasznie dużo, ale widać pewien limit tego typu produkcji. Są hiciory mainstreamowe, akcji, które jednak sprzedają jeszcze znacznie więcej sztuk. Są nawet gry, które by przyniosły stratę, gdyby sprzedały 5 mln sztuk po 50 euro. Nadal uważam, że jakiekolwiek mądre wnioski o świecie z fenomenu tej gry to po prostu: "ok, jak zrobisz zajebiście dobrą grę która się podoba ludziom, to to jest lepsze". Jeśli ktoś nie wiedział...

Myślę, że Rebirth też by puścił 5 mln, jak nie więcej, gdyby wyszedł na wszystkich platformach naraz za 50 euro. Czy Rebirth jest lepszy? Ech, obiektywnie to powiedzmy, że zdaniem wielu osób nie...

Opublikowano

Porownywanie sprzedazy gry z 30 letniej serii gierek vs nowe IP malego studia z srednim budzetem to jest jakas nowa wyzyna spierdolenia mozgowego z kopyrtkiem.

Opublikowano

Tak, prawdziwy niespierdolony genialny mózg porównuje tylko dokładnie te same rzeczy. To bardzo mądrze pozwala pokazać, które cechy o czym decydują, bo są te same. Genialna mózgowa metoda.

Kurna, koleś dosłownie pisze że gra zeszła lepiej bo jest AA, a ten napierdala jakieś odloty że nie wolno przecież w czymkolwiek porównywać AA i AAA lol. No to taką metodą to faktycznie wszystko sobie można uzasadnić.

Opublikowano

Ale czy to moja wina ze ty nie rozumiesz dlaczego E33 sprzedalo sie swietnie a Rebirth srednio? Zrob kolejny wyklad w formacie A4 z ktorego nie wynika nic poza tym ze gra sie podoba ale ja jestem alternatywny i na jej widok wywracam oczami.

Opublikowano

Ekspedycja 33 jest tak dobra (chociaż to absolutnie nie mój styl gry), bo dobrze zrobione jest to do czego niesamowity budżet jest niepotrzebny: scenariusz, fabuła, dialogi, historia, design, pomysł. Do tego potrzebne jest, uwaga! POSTARANIE. Postaranie i serducho. Rzeczy absolutnie nieosiągalne w korpo-kołchozie, gdzie każdy ma wszystko w dupie. Gdzie robi się gry no poprawne pod względem technicznym, ładne graficznie i tak dalej. Ale nie widać ani przywiązania do najmniejszych detali. Nie widać tych "niepotrzebnych" pierdół. Nie ma kurczących się jaj konia. Nie ma nawoływania towarzyszy po imieniu. Nie ma tych cudownych animacji rodem z Astro Bota. Tego wszystkiego tam nie ma, bo to jest "niepotrzebne". A właśnie, że jest!

Opublikowano
7 godzin temu, wet_willy napisał(a):

Porownywanie sprzedazy gry z 30 letniej serii gierek vs nowe IP malego studia z srednim budzetem to jest jakas nowa wyzyna spierdolenia mozgowego z kopyrtkiem.

Nie wiem czy duże IP, które wymaga jak najlepszej znajomości gry z 1997 roku, pierwszej części remake'u, najlepiej też pozostałych części serii i ogrania całej trylogii w 300h jak wyjdzie to akurat plus dla jej sprzedaży względem mniejszego, tańszego tytułu, który wcale nie wymaga znajomości niczego, co daje znacznie niższy próg wejścia w temat.

Fani Finala VII 1997 to głównie siedzą teraz na 46 piętrze jakiegoś japońskiego wieżowca i czekają na moment emerytury i wyjścia całej trylogii na Switchu 2, żeby ograć go w metrze.

XVI sprzedała się jak dotychczas chyba lepiej niż VII Rebirth, ale dla nikogo nie była to lepsza gra.

Zobaczymy jak będzie przy ostatniej części trylogii, wtedy powinien być boom, a jak jeszcze coś zapożyczą od żab (np. mniej wypełniaczy i kurczących się jaj w 109 godzinie gry) to już w ogóle xD.

Opublikowano

Przesadzasz z tym Rebirthem, do jego ogrania wystarczy tylko FFVII Remake. Po co znajomość pozostałych części?

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

Ostatnio przeglądający 0

  • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.