Jump to content

Recommended Posts

Derek Yu, znany jako twórca Spelunky, po cichu pracuje nad szalenie ambitnym projektem, i po wieeelu latach, zbliża się data premiery - 18 września. Fani retro dostają wyjątkową możliwość - Yu z ekipą gości praktycznie stworzył wymyślony alternatywny świat Retro, wymyślił historię całej fikcyjnej firmy i jej dorobek w latach 80. UFO 50, jak nazwa wskazuje, zawiera 50 osobnych gier. Nie minigierek, normalnych gier pięćdziesiąt. Niech mnie kule biją.

 

 

image.thumb.png.bd88768d898f7a1f68efae3710cc7af1.png

 

 

Gra wydawała się "na ukończeniu" w 2017 roku, ale... "kto by pomyślał, że robienie 50 gier zajmuje czas!". Poświęć tydzień na coś w każdej grze, i już zajmuje to rok. Więc się trochę przeciągnęło. "Nie chcieliśmy wydawać czegoś, co mogłoby być lepsze. Dopracowywanie zajęło czas, jeszcze przed wydaniem Spelunky 2".

 

"Ale to musiało być 50 gier. To pierwsza liczba, która faktycznie wali cię po pysku. 25 brzmi jak... meh, 25 brzmi tylko jak połowa 50".

 

Założenie jest takie, że nawet jeśli spodobają ci się tylko 2-3 gry z całości, UFO 50 będzie warte zakupu.

 

 

UFO 50 prezentuje twórców jako UFO 50 Recovery Team, którzy odkryli dorobek zapomnianej firmy UFO Soft na ich konsoli Lazer-X. Jest ogólnie wyjątkowe głębokie LORE co do rozwoju tej firmy, co się z nią stało, używanych postaci itd. - domyślimy się może z czasem z zawartości, które gry odniosły sukces i doczekały się następców, jakimi hitami z lat 80. inspirowali się twórcy w danym momencie, kto stał się maskotką firmy itd. Ale gry, jak to gry z lat 80., są dość proste. Reprezentują wszelkie możliwe gatunki. Są platformówki, przygodówki, zagaduchy, turówki, sportowe, szczelanki, a nawet bardziej rozbudowane RPG. Każda ma wnosić coś nowego, jakąś odmianę do gatunku - mniejszą lub większą.

 

Gry są dość realistyczne na swoją epokę. Twórcy bardzo dużo dyskutowali o tym, co było technicznie możliwe w danym roku, od 1982 do 1989 (z pewnymi kompromisami na usunięcie rzeczy technicznych, które ich zdaniem nic nie wnoszą - na przykład spowolnienia czy migotanie itp.). Ustalili specyifkację techniczną konsoli Lazer-X. Niemniej same pomysły mogą być "wyprzedzające czas". Przykładowo, Pilot Quest można właściwie opisać jako idle game, czy może miks idle game z np. Zeldą - możemy automatyzować zbieranie i przetwarzanie surowców itp. i budować swoją potęgę.

 

Jednak ogólny feel RETRO ma być kluczowy dla projektu. To NIE są tylko gry z pixel artem.

 

Twórcy chcą, by te gry pobudzały wyobraźnię, zachęcały do wzięcia notesu i rysowania mapy, by nie podsuwały rozwiązań i miały w sobie ten sekret lat 80. Często będziemy ginąć i nawet nie wiedzieć, czemu. To my będziemy służyć grze, a nie ona nam. Nie będziemy mieć powiedziane, czy robimy dobrze, co powinniśmy, niektóre rzeczy będą trudne do zrozumienia.

Sam koncept UFO 50 jest celowo przytłaczający: masz 50 gier i możesz od razu wybrać dowolną z nich, i nikt nie robi ci tu żadnych puncików, metaprogresji. Twórcy chcieli oddać to uczucie, jak np. wpadałeś na serwer shareware i była masa skarbów (albo śmiecia) i musisz sam odkryć, cóż to może być.

 

 

Około połowy gier ma multiplayer, często single i multi to praktycznie zupełnie inne gry (gdy nie było pomysłu jak przełożyć multi-pomysł na singla). Więc jest ponad 50 hehe.

 

 

Na swój sposób, UFO 50 może być podobną skarbnicą, co Spelunky (jedna z najważniejszych gier tego stulecia, moim zdaniem). Nawet po 50 godzinach będzie pewnie gracz znajdować nowe niespodzianki. Według relacji, poziom gier jest dobry, ale jak dobry - kurde, trudno powiedzieć. To 50 gier.

 

Premiera konsolowa wydaje się pewna, ale kompletnie nie wiadomo, kiedy. Nawet ceny na PC nadal nie ma ogłoszonej.

 

 

 

 

  • Like 1
Link to comment

Ja tam widzę kilka fajnych pomysłów. Gadanie o 50 normalnych grach to bajki, ale lubie takie proste i natychmiastowe giereczki. Dlatego dużo gram w retro. Włączasz i pykasz bez zbędnego pierdololo i 20 minut tutoriala.

Link to comment
15 godzin temu, Jukka Sarasti napisał(a):

Czy będę w to grał? Niekoniecznie. Czy szanuję takie ambitne i awangardowe rzeczy? W opór!

Dobrze powiedziane. Fajny zamysł. Miałem być złośliwy i przywołać te chińskie konsolki z Actiona z pierdyliardem gierek 8bitowych, ale oczywiście jeśli pominąć grafikę, to nie ma porównania co do jakości gier.

 

Nie zmienia to jednak faktu, że nie widzę siebie grającego w większość tych pozycji. Nie czuję do retro aż takiej nostalgii, żeby grać w gierki inspirowane tym stylem. Może znajdzie się tam faktycznie 2-3 ciekawszych tytułów, pokroju Tower Defense czy RPG, ale jakieś platformery i inne pierdółki, to już mnie osobiście nie interesują. Na pewno nie na dłużej, jak kilka minut. Wszystko będzie zależało od ceny.

 

Ale jak wyżej, sam zamysł godny podziwu i uznania.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...