Skocz do zawartości
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Forum PSX Extreme

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kierownice

Featured Replies

Opublikowano

do 540 styknie, najwyżej kiedyś dokupisz okrągła

jako reczny średnio z powodu lokalizacji, mi było niewygodnie

Zmiana w sofcie

Są profile

Gumki zmieniają opór

  • Odpowiedzi 2,5 tys.
  • Wyświetleń 542,3 tys.
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Najpopularniejszy posty

  • Moją pierwszą kierownicą była Momo Racing Force, solidny kawał sprzętu jak na tamte czasy, chociaż miewałem problemy z pedałami i często gubiła kalibrację.  Driving Force Pro, i przesiadka z 240 stop

  • Postanowiłem przebudować moje Racing Rig pod kierownice.      Ostatecznie nie wyszło to źle ale popełniłem kilka błędów, które wyeliminowałem podczas budowy drugiej wersji znalezionej w

  • Zaczynając od fotelu to składanie jego jest mozolne i warto spojrzeć na YouTube, bo krótka instrukcja zawiera braki i jeden błąd. Natomiast sama jakość jest bez zarzutu, mnóstwo części i śrubek, czyst

Opublikowano
1 godzinę temu, gtfan napisał(a):

przez najbliższy czas będę miał pytania odnośnie Fanateca, nie bijcie ;)

  1. Kierownica typu formuła/GT3 - nadaje się to do rajdów? ogólnie chcę jedną kierownicę i syn bardzo chcę taką formułową (ja bardziej chcę tą od GT3) ale z racji tego że gram też w rajdy to zastanawiam się czy taka kierownica sprawdza się jakkolwiek w Dirt Rally czy WRC, czy raczej trzeba okrągłą kierownicę? dodam że w rajdach gram na 540 stopni i zazwyczaj nie odrywam rąk, a przynajmniej tak mi się wydaje ;)

  2. odnośnie tego wyżej - to czy te łopatki od sprzęgła w kierownice GT3 sprawdzają się jako ręczny w rajdach?

  3. load cell - dawno dawno temu miałem pedały LC od Fanateca (jeszcze z taką kierownicą alcantara Porsche) i one przy pedale miały pontencjometr żeby regulować siłę wymaganą do osiągnięcia 100% siły hamowania. w nowych kierownicach tego nie widzę, stąd pytanie jak to jest teraz rozwiązane? z kierownicy jakoś się to ustawia? dodam że myślę tylko nad CSL lub CSL Elite ze względu na możliwość wywalenia sprzęgła

  4. odnośnie zapisywania ustawień - czy dalej w tych kierownicach są profile? bo dla dziecka to bym musiał mieć całkowicie inne ustawienia FF i LC.

  5. w pedałach CSL Elite można wywalić sprzęgło i wstawić hamulec w jego miejsce? a najlepiej przesunąć hamulec i gaz tak żeby były wypozycjonowane nie na skraju, ale oba tak bliżej środka?

  6. jeszcze odnośnie pedałów - te gumki co się samemu wstawia pod hamulec to one mają tylko za zadanie zmieniać odczucie hamulca czy same w sobie pełnią jakąś ważną rolę w działaniu?

  1. Jeżeli chodzi o formułę vs GT3 to mam Clubsport Formula 2.5 i i mi się jeździ bardzo dobrze na niej autami GT3 (tak samo Hypercarami i innymi w asfaltowych simach, nawet takimi, które normalnie mają okrągłe kierownice, jak np. stare DTMy w Raceroomie albo Tourningi), zero problemów. Co do używania kierownic GT3/formuła do rajdów to nie, nie nadają się w ogóle, sam jeżdżę na 520 stopni i nie ma opcji, żeby grać bez okrągłej kierownicy, także niestety minimum dwie kiery musowo :) mam tą WRC Fanateca i jest git.

  2. nie wiem, bo nie mam kiery GT3, ale też nie mam ręcznego i na guziku na kierownicy nie jest tak źle, nie jest to wajcha, wiadomo, ale da się ładnie harpiny brać, chociaż brak możliwości kontroli mocy zaciągnięcia ręcznego daje się we znaki czasami, bo na guziku od razu masz maksa

  3. Mam CSLe z load cellem i siłę potrzebną do max siły hamowania regulujesz w ustawieniach w aplikacji Fanateca (oczywiście wszystkie te ustawienia są też dostępne on the fly z poziomu kierownicy)

  4. Tak, standardowo masz 5 profili, które obejmują wszystkie ustawienia FFB i hamulców

  5. Tak, masz dużo "dziurek" w podstawie i ustawiasz sobie jak chcesz, bardziej z brzegu, w środku, bliżej, dalej, możesz też wywalić całkowicie obojętnie który pedał

  6. Regulują moc z jaką trzeba nacisnąć hamulec, żeby czuć jego ruch pod stopą. Tylko tyle. Te pedały reagują na siłę nacisku, więc sam ruch pedału to raczej tylko dla własnych doznań, żeby być bardziej regularnym w hamowaniu. Dla mnie standardowo były za sztywne te "gumy", zamówiłem sobie bardziej flexy z zewnętrznej firmy https://sim.3drap.it/?srsltid=AfmBOooYo_NcRnl3F1_y0BDCyE67OPT_jRSByncpcyaXfgq5Lbvcq3n4

Opublikowano

Dzięki za odpowiedzi )

13 godzin temu, tjery napisał(a):

nie wiem, bo nie mam kiery GT3, ale też nie mam ręcznego i na guziku na kierownicy nie jest tak źle

u mnie to niestety odpada bo mam krótkie paluchy i przy naturalnym ustawieniu dłoni pod łopatki to kciuk ledwo muska najdalej wysunięty przycisk, co przy dynamicznym kręceniu oznacza że nie sięgam naturalnie przycisku i muszę obracać nadgarstek co wymaga skupienia samo w sobie :/ a widzę że kierownica WRC i inne tego typu mają równie daleko odsunięte przyciski co mój T300 Ferrari. także chyba zostaje inwestycja w ręczny lub kierownica oparta na CSL Universal Hub V2 która pozwala regulować szerokość rozstawienia przycisków https://www.fanatec.com/eu/en/p/steering-wheels/sw_csl_r330_v2/csl-steering-wheel-r330-v2

Edytowane przez gtfan

Opublikowano

Gram na pc, dokupiłem jakiś tani ręczny za stówkę i jest git. Chyba że konsole to dużo droższa zabawa.

Opublikowano
36 minut temu, maciucha napisał(a):

Gram na pc, dokupiłem jakiś tani ręczny za stówkę i jest git. Chyba że konsole to dużo droższa zabawa.

konsola niestety.

jeszcze dodatkowe pytanie odnośnie QR - czy coś w tym temacie muszę wiedzieć czy jak kupuję nowy sprzęt to już wszystko jest ze sobą spójne i kompatybilne?

Opublikowano
On 10/20/2025 at 7:03 PM, gtfan said:

przez najbliższy czas będę miał pytania odnośnie Fanateca, nie bijcie ;)

  1. Kierownica typu formuła/GT3 - nadaje się to do rajdów? ogólnie chcę jedną kierownicę i syn bardzo chcę taką formułową (ja bardziej chcę tą od GT3) ale z racji tego że gram też w rajdy to zastanawiam się czy taka kierownica sprawdza się jakkolwiek w Dirt Rally czy WRC, czy raczej trzeba okrągłą kierownicę? dodam że w rajdach gram na 540 stopni i zazwyczaj nie odrywam rąk, a przynajmniej tak mi się wydaje ;)

  2. odnośnie tego wyżej - to czy te łopatki od sprzęgła w kierownice GT3 sprawdzają się jako ręczny w rajdach?

  3. load cell - dawno dawno temu miałem pedały LC od Fanateca (jeszcze z taką kierownicą alcantara Porsche) i one przy pedale miały pontencjometr żeby regulować siłę wymaganą do osiągnięcia 100% siły hamowania. w nowych kierownicach tego nie widzę, stąd pytanie jak to jest teraz rozwiązane? z kierownicy jakoś się to ustawia? dodam że myślę tylko nad CSL lub CSL Elite ze względu na możliwość wywalenia sprzęgła

  4. odnośnie zapisywania ustawień - czy dalej w tych kierownicach są profile? bo dla dziecka to bym musiał mieć całkowicie inne ustawienia FF i LC.

  5. w pedałach CSL Elite można wywalić sprzęgło i wstawić hamulec w jego miejsce? a najlepiej przesunąć hamulec i gaz tak żeby były wypozycjonowane nie na skraju, ale oba tak bliżej środka?

  6. jeszcze odnośnie pedałów - te gumki co się samemu wstawia pod hamulec to one mają tylko za zadanie zmieniać odczucie hamulca czy same w sobie pełnią jakąś ważną rolę w działaniu?

  1. Z doświadczenia wiem że do WRC zdecydowanie najlepsza jest ich kierownica WRC, obszyta miękkim zamszem. Super lekka sprawia że szybkie machanie kierownicą na boki jest bardzo komfortowe. Kierownica F1 tak jak np McLaren czy Porsche RSR do rajdów się nie nadaje, tylko do Assetto Corsa i Gran Turismo 7, więc jeśli nastawiasz się raczej na rajd do kupuj WRC albo coś droższego jak Clubsport RSR, o wiele lepsza jakość wykonania i nieco większa średnica (320 mm, gdzie w WRC masz 300 mm) ale też i nieco większa waga. Do WRC też się nadaje i do gier GT. Natomiast styl F1 nie sprawdza się w rajdach.

  2. Nie

  3. Siłę loadcell teraz ustawiasz w profilerze fanateca,

  4. Tak, w profilerze Fanateca jest aż 5 profili, każdy można ustawić inaczej. np.1 dla WRC gdzie kąt obrotu to 540 stopni i tylko 40% force feedback. A drugi profil już zupełnie inny np. dla GT7 ze wszystkim włączonym na 100% wówczas kierownica zachowuje się już zupełnie inaczej. W sumie możesz ustawić 5 różnych gier. np WRC, F1, GT, Symulator Euro Truck albo co tam jeszcze jest, np, traktora w Farming Symulator. Wszystko można ustawić z poziomu kierownicy w konsoli albo o wiele łatwiej i szybciej z poziomu PC Fanatec-DD-Pro-Settings2-1024x921.png.56

  5. Tak

  6. Elastomery lub sprężyny mają za zadanie sprawić że pedał hamulca będzie się wciskać lżej lub z większym oporem. Jeśli hamulec będzie wymagać użycia większej siły w nodze niż ta którą posiadasz. To możesz użyć dwóch miększych elastomerów lub sprężyn, lub skombinować to tak że pierwsze 3 cm wciskają się lekko a kolejne już wymagają dociśnięcia mocniej. Dodatkowo w profilerze możesz ustawić Brake Force. Na zdjęciu wyżej masz 40% czyli trzeba mieć średnie kopyto żeby dobrze wyhamować. Ale jeśli ustawisz na 5% to gra rozpozna siłę hamowania zdecydowanie wcześniej. Jednak sam pedał pozostanie tak samo twardy. Więc siłę hamowania można ustawić w profilerze, ale sam pedał hamulca można zmienić elastomerami lub sprężynami jeśli uznasz że jest zbyt twardy. W zestawie CSL Elite takie elastomery są w zestawie.

Opublikowano

jeszcze dodatkowe pytanie odnośnie ręcznego - czy kupując shifter https://www.fanatec.com/eu/en/p/add-ons/css_sq/clubsport-shifter-sq-v-1-5 będę mógł go używać jako ręczny jak przestawię w tryb sekwencyjny? da się w takim Dirt Rally zmapować pociągnięcie w dół jako ręczny? ogólnie w tym trybie sekwencyjnym można zmapować góra/dół jako osobne przyciski czy działa to wtedy po prostu jako alternatywny przycisk dla łopatek na kierownicy a nie jako osobny przycisk?

Edytowane przez gtfan

Opublikowano

Coś dziwnego ostatnio działo się z moim hamulcem Load cell w Elive V2. Pierwszy raz zdarzyło mi się że po odpaleniu odcinka w grze EA WRC, auto po skończeniu odliczania nie chciało ruszyć. Zupełnie jakby hamulec ręczny był zaciągnięty.

Wyłączyłem grę, podłączyłem bazę do PC i w Fanatec Control Panel w zakładce brake zobaczyłem że hamulec jest aktywny na jakieś 25%. A nie wciskałem hamulca. Więc pomyślałem że może się rozkalibrował czy coś. No to zabrałem się za ponowną kalibrację, ale podczas ustawiania hamulca nagle okazało się że nie jestem w stanie docisnąć nogą do 100%, druga sprawa że na początku gdy tylko lekko wciskam hamulec, ten nie rejestrował żadnej siły nacisku. Gdy ustawiałem brake force na 0% to musiałem naprawdę super mocno wcisnąć pedał hamulca żeby docisnąć do 100% a wcześniej miałem ustawioną brake force na 15% i bez problemu dociskałem do 100%. A w Assetto Corsa miałem nawet ustawiony Loadcell na 50% i nadal byłem w stanie docisnąć do 100%, a tym razem nie było w ogóle o tym mowy.

Poczytałem o tym i znalazłem kilka rozwiązań problemu, po pierwsze dokładnie przedmuchać sprężonym powietrzem czujnik Loadcell i regularnie utrzymywać go w czystości. Więc rozebrałem pedały i wszystko dokładnie przeczyściłem. Problem zniknął. Load Cell działa już tak jak wcześniej.

20251024-171330.jpg

Dodatkowo postanowiłem przesunąć pedał hamulca z samego środka w lewą stronę, bliżej sprzęgła.

20251024-171320.jpg

Sama operacja nie sprawią większych problemów. Jednak podczas rozkręcania tych śrub należy wiedzieć żeby użyć klucza impus co pozwoli zablokować całą śrubę i odkręcić nakrętkę z drugiej strony tej śruby.

20251024-172204.jpg

Dopiero wtedy można wysunąć całość w jedną stronę i przestawić pedał hamulca w dowolną stronę, u mnie to poszło w lewo.

20251024-171409.jpg

I jedna z podkładek dystansujących powędrowała na prawą stronę.

20251024-172018.jpg

20251024-172014.jpg

I znów mogę śmigać bokiem w EA WRC i ostatnio nawet w RBR na PC. Ale czas tych pedałów uważam już za policzony, wiernie mi służyły i są świetne. Ale ... banana-santa

a2b5ce78-2779-4dbb-93db-73ed63a9cc10.png

Opublikowano

Moza R3? Warto się zainteresować do niedzielnego pyknięcia w forze? Nigdy nawet nie słyszałem o tych kółkach a cena za DD jest bardzo atrakcyjna. Nie przeszkadza mi niska moc, zawsze gram na skręconym ff bo nie lubię się szarpać z kierownicą.

Opublikowano

Jeśli znajdziesz w okolicach ~1200zł, to imo warto do casualowego pojeżdżenia. Osobiście budżetowo bym polował jednak na R5 w promocji, bo te 3Nm to jednak mało zapasu (nie chodzi o to, żeby "szarpało", ale o amplitudę - żeby różnica między subtelnym a mocnym ffb była zauważalna) - tylko nie chcę zabrzmieć jak typowy "dołóż pińcet złoty", a raczej - poszukaj promek i jeśli różnica będzie niewielka, to rozważ mocniejszą bazę.

Z ciekawości: Forza Horizon czy nowy Motorsport? Jeśli to pierwsze, to nie miej zbyt wysokich oczekiwań do jazdy na kierze. Do zabawy spoko, ale jak chcesz coś tam pocisnąć w online itp., to na padzie zawsze będziesz szybszy.

Edytowane przez Pianista911

Opublikowano

Raczej motorsport, ewentualnie wreckfest i jakieś rajdy. Miałem już g29 i thrustmastery. Nigdy nie grałem na DD wiec pewnie bede zadowolony. A jak wygląda cena akcesoriów, jakaś skrzynia biegów albo ręczny są dostępne pod xboxa? Modyfikacja hamulca gdzieś mi się przewinęła, że jest. Firma Moza nic mi nie mówi, dlatego wolę zapytać.

Opublikowano

Za 2100 masz bundla fanatec wrc warto rozważyć.

Jest też thrustmaster t598 spoko kiera i do niej możesz tanio dokupic porządny shifter i reczny w cenie 700zl od simmastera.

Edytowane przez benito82pl

Opublikowano

T598 w wersji na Xboxa jeszcze nie jest dostępna. Osobiście miałem z nią trochę problemów i drugi raz bym nie kupił. No i cena vs Moza R3 jednak dużo wyższa. Z kolei jak patrzę, to shifter itp. do Mozy dosyć drogie, a na konsoli raczej nie wchodzi grę podpinanie akcesoriów bezpośrednio przez USB, trzeba do bazy. Na PC byłoby łatwiej.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

Ostatnio przeglądający 0

  • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.