Jump to content

Sign in to follow this  
Mikes

Tak zwane indie

Recommended Posts

Sam w pełni świadomy tego, że na przestrzeni kilku miesięcy gra trafi do jakiegoś bundla zdecydowałem się FTL zakupić. Uruchomiłem i wsiąkłem zupełnie. Świetny pomysł i realizacja uzupełnione emocjami narastającymi wraz z kolejnymi powodzeniami i zagrożeniami.

 

Dla jednych będzie to plus, dla innych minus, ale każda kampania to totalna loteria, gdzie raz możemy sobie przelecieć pół galaktyki bez problemu, a innym razem polec już w pierwszej walce. Nie ma save'ów czy continue - jak zginiemy, to zaczynamy od nowa.

 

Mnie osobiście brakuje tutaj jakiejś integracji ze Steamem. Achievementy to jedno, ale aż się to prosi o Steam Cloud. Okazało się, że wbrew info o wymaganiach minimalnych gra działa mi na laptopie z kartą 32MB. Teraz muszę zgrywać sobie na nośnik danych plik z savem jeśli zmieniam sprzęt. A na dwóch profilach też grać nie chcę, gdyż sporo rzeczy jest do odblokowania, a jak już zaznaczyłem, wiele zależy od szczęścia w tym wszystkim.

 

Tak czy inaczej, szczerze polecam - jak nie teraz, to gdy tylko trafi do promocji, lub do bundla.

Share this post


Link to post


O co w tej grze chodzi, tak w 2 zdaniach?

 

Po filmiku to wygląda jak połąćzenie prostej strzelaniny statkami + micromanagement na pokłądzie statku. Ale nie bardzo jednak rozumiem cały koncept, tbh...

Share this post


Link to post

Star Trek chopie. Niektórzy piszą, że to roguelike ... sam nie wiem. Zasada jest podobna, lecimy przez sektory, spotykamy wrogów i przyjaciół, rozwijamy statek itp.. Nie jest łatwo jak się walczy z obcym statkiem, z dwoma droidami i jeszcze przy planecie, która wywołuje pożary na pokładzie. Nie ma sejwów, jest permadeath czyli bez kompromisów i bardzo dobrze. Za prosta to "strzelanina" to nie jest. Jest dość wymagająco, żeby nie pisać trudno.

Share this post


Link to post

No Star Trek to akurat był o czymś innym. ;) Nie wiem skąd akurat tyle porównań. IMO bliżej temu do Battlestar Galactica.

 

Strzelanka to nie jest ani trochę. Prędzej strategia z elementami RPG.

 

Osobiście zainteresowałem się po obejrzeniu kilku let's playów/recenzji, m.in. tego:

 

http://youtu.be/P-SnIhpCm5w

Share this post


Link to post

Ja zassałem sobie z torrentów żeby sprawdzić czy mi ruszy na moim wiekowym już lapku (z każdą grą wartą uwagi, którą chcialbym zakupić tak robię) i mimo że gierka nie ma jakiejś zaawansowanej grafiki to w menu głównym mam max 10 fps'ów a w grze max 3...

Czytałem na ich forum czy ktoś też miał taki problem i z tego co widzę jest to dosyć często spotykane, nawet w nowszych kartach graficznych.

 

Bardzo się napaliłem na tą gierke, już robiłem chyba wszystko żeby to uruchomić ale na mojej shitowej "mobile intel® 4 series express chipset family" ani myśli ruszyć :\

 

 

Share this post


Link to post

No Star Trek to akurat był o czymś innym. ;)

Z tego co pamiętam lecieli w nieznane i nawalali się fazerami ;)

Share this post


Link to post

Po 13h gry jeszcze ani razu nie skończyłem (chociaż pojedyncza rozgrywka trwa od 15 do 90 minut), raz dobiłem do bossa, ale zjechał mnie łatwo. Polecam nie bać się wybrać poziom easy, który i tak jest cholernie ciężki - naprawdę sporo zależy od szczęścia. Można mieć mocny statek, ale jak się ma pecha to można szybko paść.

Share this post


Link to post
Z tego co pamiętam lecieli w nieznane i nawalali się fazerami ;)
Lecieć może i lecieli, ale te "nawalanie" nijak oddaje ideę serialu. ;> Nawalali to się w Star Wars.

Share this post


Link to post

Po 13h gry jeszcze ani razu nie skończyłem (chociaż pojedyncza rozgrywka trwa od 15 do 90 minut), raz dobiłem do bossa, ale zjechał mnie łatwo. Polecam nie bać się wybrać poziom easy, który i tak jest cholernie ciężki - naprawdę sporo zależy od szczęścia. Można mieć mocny statek, ale jak się ma pecha to można szybko paść.

 

No z bossem jest w cholere zabawy, pierwsza faza się zazwyczaj udaje na easy, ale druga i trzecia to w większości przypadków kaplica. Chociaż statkiem stealth i engi nie są znowu takie ciężkie do przejścia (przynajmniej z moim playstylem), przy czym, jak to w roguelike'ach, trzeba mieć farta przez resztę gry.

 

Najlepsza gra indie 2012 jak dla mnie i chyba najlepsza Chińska gra (jednak naród ten portrafi coś więcej niż bawić się w reverse engineering na cudzych gierkach)

 

Swoją drogą, backowal ktoś może na kickstarterze za więcej jak 80 baksów i ma może manual? Jestem ciekawy co w nim zawarli... Ja mogę się podzielić artworkami i OSTem.

Edited by hay

Share this post


Link to post

Jak tak czytam o osobach, które przeszły FTL na normal za pierwszym podejściem, to się zastanawiam czy mieli takie szczęście, czy to ja mam nieustannego pecha. Zresztą, nadal nie potrafię stwierdzić czy ta kompletna losowość gry powinna być zaliczona na plus, czy minus produkcji. Dziś w nocy (tja... tak mnie to wciągnęło, że położyłem się o 5:00) pierwszy raz udało mi się pokonać bossa na easy Kestrelem, a i tutaj uważam, że miałem wyjątkowe szczęście, gdyż dość wcześnie zdobyłem addon zwiększający zdobywany złom, a także dobre rodzaje laserów (pod koniec miałem burst, hull, beam i rakietę). Do tego udało mi się zakupić też item pozwalający wystrzelić wszystkie bronie zaraz po rozpoczęciu walki (zmasowany atak i praktycznie wróg na dzień dobry ma wyłączoną broń i osłony, a jedynie abordaże stanowiły jakikolwiek problem). Do kompletu wpadło mi trzech członków załogi (w sumie 6, bo nikt nie zginął) oraz dość złomu na niemalże całkowite ulepszenie okrętu i dokupienie systemu od dron (defense i hull repair). A i nawet z tym wszystkim miałem problemy z ostatnim bossem. Ten jego zmasowany atak połączony z dronami i rakietami to straszne przegięcie i już wielokrotnie byłem bezradny atakując go całkiem dobrze uzbrojonymi i ulepszonymi okrętami.

 

Orientuje się ktoś czy pościg tej goniącej nas floty jest liczony na całą galaktykę, czy też "resetuje" się w każdym kolejnym sektorze? Zamiast sunąć do przodu ostatnio badam ile się da, zanim zaczną mnie doganiać, a i nawet dobrym okrętem byłem w stanie powstrzymać te ich krążowniki gdy już mnie dogoniły. Jest tam jakiś definitywny gameover jak zajmą cały sektor zanim uciekniemy? Bo zauważyłem, że zajęte sektory stają się nagle niedostępne do podróży.

Share this post


Link to post

A dla mnie fajnie - nie mam ani Torchlight, ani SPaZ.

 

 

 

Jestem ślepy/zmęczony/za głupi ale......... nie da się płacić kartą normalnie? :confused:

Próbowałem zrobić to konto Amazon, ale mi coś wywala, że zły adres mam.

 

 

 

 

 

 

 

[EDIT]

Neeeevermind, jestem głupi i niepełnosprytny umysłowo - już wsio działa ;)

Edited by Kazuun

Share this post


Link to post

Pejem wszystko śmiga. Fajny bundle, kupiłem i jak na razie odpalę sobie muzę z Dustforce. Jak skończę grać w FTL przysiądę do SPAZa.

Share this post


Link to post

Generalnie gierek indie nie kupuje (z wyjatkiem humble bundli - je zawsze staram sie kupowac, szkoda ze przegapilem tego przeza(pipi)istego gdzie dawali Amnesie) ale skusilem sie na te FTL (nie wiem dlaczego, ale ten filmik WTF is FTL strasznie mnie na ta gierke nahajpowal).

 

Gierka po prostu kozacka, naprawde polecam - nie wiem ile dokladnie gralem, ale z 10h w przeciagu 2 dni to na pewno, o ile nie wiecej - czasu nie liczylem, a przy tej grze dosyc szybko leci, bo ma syndrom jeszcze jednego podejscia "Osz kurde, padlem - dobra, sproboje jeszcze jeden raz" i tak X razy.

 

Caly czas gram na easy, poki co przeszedlem gre jedynie tym statkiem engi - szybko go odblokowalem jako nagrode za jakiegos latwego achievementa. Swoja droga jest naprawde za(pipi)isty jak sie ma odpowiednie rzeczy zainstalowane ze 2-3 dzialka ION ktorymi wylaczac bedziemy systemy wroga (a przede wszystkim jego tarcze) + ten laser co wali przez kilka pomieszczen. Jak sie wszystko ustawi tak, ze najpierw wala IONy ktore dezaktywuja tarcze a potem ten laser to mamy demolke na maxa. :D.

 

Tak swoja droga to z poczatku nie zauwazylem opcji automatycznego strzalu i za kazdym razem manualnie strzelalem (a bez tego to momentami naprawde moze byc ciezko jak nas zabordazuja + sa pozary - ciezko to wszystko skoordynowac bez automatycznego strzelania, latwo cos przeoczyc i np. stracic czlonka zalogi, jesli sie skupi na strzelaniu, albo nie zadawac obrazen dla statku wroga jesli za bardzo sie skupimy na tym co sie dzieje na pokladzie).

Edited by Yabollek007

Share this post


Link to post

Nie wiem jak to się ma w oczach "ekspertów", ale na chwilę obecną za największy plus FTL uważam zróżnicowanie taktyk. Jasne, wiele zależy mimo wszystko od szczęścia, ale generalnie wszystko jest w stanie się sprawdzić jeśli dobrze się to zaplanuje. Abordaże, maskowanie, iony, lasery, rakiety, drony... Tym samym okrętem można za każdym razem obrać zupełnie odmienne podejście. Teraz kombinuję rozgrywkę, w której wreszcie zacznę wykorzystywać abordaże, aczkolwiek dotychczas miałem problem z przetrzymaniem np. zmasowanego ostrzału rakietowego.

 

Szkoda tylko, że odblokowanie nowych okrętów jest tak mocno zależne od szczęścia. Wiele z nich wymaga konkretnego członka załogi, konkretnego podsystemu albo ulepszenia, a także trafienia na odpowiedni system w odpowiednim sektorze. W połączeniu z goniącą nas flotą wiele z nich może być w zasięgu ręki, ale nieosiągalnych przez brak czasu (np. gdy system z questem zostanie zajęty).

 

Ale jedno przyznam - gra to zło... Wciąga niesamowicie i już drugą nockę przy tym przesiedziałem, zamiast spać. Może mam słabą wolę, ale najgorsze, że gdy już zacznę grać, to nie mogę przestać, aż nie zginę lub nie dotrę do bossa - bo ciągle słyszę ten głosik z tyłu głowy "jeszcze jeden sektor!".

 

 

Co do nowego HIB - mówię meh, bo Torchlight akurat kupiłem podczas Summer Sale... Resztę zaś mam z innych bundli, bądź też po prostu mnie nie interesują. Dust Force szczególnie lekki zawód jak na "pay more than average".

 

Niemniej jednak do Torchlight zachęcam. Przyjemna młócka - mnie osobiście bawiła bardziej od samego początku niż beta Diablo 3. Szczerze sugeruję jednak rozpoczęcie rozgrywki na jak najwyższym poziomie trudności. Sam z przyzwyczajenia zacząłem na normal i jest on tak banalny, że praktycznie przechodzi się sam.

 

Przy okazji - grał ktoś w To the Moon? Obecnie jest promo na GOG, ale osobiście poczekam na Steam. Wygląda obiecująco, a i oceny/opinie zebrało pochlebne.

Edited by Suavek

Share this post


Link to post

Większość to szczęście, ale właśnie to powoduje że gra ma takie duże replayability. Mechanika walki opiera się na aktywnej pauzie, więc skilla manualnego to tam w ogóle nie ma. Trzeba tylko, albo i aż wiedzieć co robić - czyli głównie wychodzi tutaj doświadczenie zdobyte po x przegranych gierkach - przez kilka pierwszych rund rozglądasz się co w grze się dzieje, co dostałeś, jak ogólnie idzie i dobierasz odpowiednią taktykę, skupiasz się na niej, a następnie w razie gdy coś pójdzie nie po naszej myśli to modyfikujesz, takie podejście w większości przypadków zapewnia przynajmniej walkę z bossem. Ale właśnie w tym momencie wchodzi aspekt szczęścia, ciągle trzeba podejmować jakieś decyzje i ciągle nie ma idealnych rozwiązań. Po nieszcześliwym początku, jeśli poprawnie ocenisz sytuację, możesz nawet dojść do końca. Szczeście utrudnia i to nawet bardzo, ale nie powoduje rozgrywki niemożliwej do ukończenia. A nawet jeżeli tak jest, trwa ona maksymalnie godzinę, to co za szkoda zacząć wszystko od nowa. Jest to cały urok roguelike'ów, dla mnie to akurat świetny plus, bo nie dość, że gierkę można katować przez straszliwie długi czas, to jeszcze jeśli nie korzysta się z growych wiki itd., odkrywanie skutecznych taktyk daje sporo satysfakcji przy odblokowywaniu contentu (chociaż w FTL tych taktyk na dobrą sprawę nie ma aż tak wiele, dużo zależy od statku). Generalnie czas przesiedziany na gierce >>>>> jakikolwiek skill.

A czy gra jest fair? Gra cię nie u(pipi)a, sam podejmujesz decyzje, jeśli widzisz, że statek jest za mocny, możesz spierdzielić, albo zrobić wszystko by spierdzielić, z kolei przy jakiś distressach ("Spotykasz x... Co robisz?") nie ryzykujesz - nie tracisz, ale i nie zyskujesz. Jedynie boss jest dość wykręcony poziomem trudności, ale to sprawia że chcesz tylko grać jeszcze i jeszcze.

 

@Suavek: Dla mnie w To the Moon ciężko mówić o graniu, gdyż jest to swego rodzaju film interaktywny - gra której jedynym celem jest opowiedzenie historii, dobrej zresztą, wzruszającej, dość ciekawej. Wchłonąłem całość za jednym razem, nawet zachęciłem moją dziewczynę, która rzadko w co gra i się jej podobało, ale, samych elementów growych to są tam 2 minigierki chyba, a reszta to chodzenie ludkiem z kąta w kąt i gadanie. Po przejściu gra już się do niczego nie nadaje, bo wyborów tam żadnych nie ma, pełna liniowość (można ją chyba przejść w 5h). Na uwagę zasługuje znakomity, fortepianowy OST Laury Shigary (choćby Plants vs Zombies).

 

HIB 6 warto wziąć dla samego SPAZa, jeśli ktoś nie ma.

Edited by hay

Share this post


Link to post
Gra ma aktywną pauzę, więc skilla tam w ogóle nie ma, tylko trzeba wiedzieć co robić - skuteczne taktyki > losowe granie (czyli głównie doświadczenie po x przegranych gierkach) i mieć szczęście.
Zależy jak rozumieć skilla, gdyż umiejętność radzenia sobie z niespodziewanym za sprawą dobrze obranej taktyki i wykorzystania posiadanych w danej chwili zasobów jest tutaj kluczowe. Odpowiednie wykorzystanie aktywnej pauzy też ma znaczenie przy micro, chociażby aby wyczuć timing wystrzeliwanych broni celem uszkodzenia konkretnych podsystemów. Można mówić, że gra jest nie fair w pewnych sytuacjach, ale biorąc pod uwagę jej strukturę i przebieg tutaj naprawdę "dying is half the fun". Nawet jeśli nie dobrniemy do końca, to czujemy satysfakcję z ukończonych batalii, czy też odblokowanego sekretu bądź achievementa. W wielu aspektach trzeba się uczyć na błędach, podczas gdy w innych po prostu nie sposób przewidzieć konsekwencji danej decyzji - bo raz przypadkowy statek będzie nas chciał zaprowadzić w pułapkę, a innym razem w zamian za eskortę odda nam scrap i jakąś mocarną broń. Nie miałem wiele styczności z gatunkiem roguelike, ale w tym przypadku właśnie z tej losowości czerpie się największą radochę, a każde kolejne podejście do gry staje się jedyne w swoim rodzaju, a nie popada w monotonię i schemat jak wiele innych współczesnych produkcji.

 

Wydaje mi się, że w pierwszej kolejności warto odpowiedzieć sobie na pytanie, czy w gierki gramy głównie dla frajdy z nich płynącej, czy też tylko w celu przejścia lub "wymasterowania", tudzież innego pochwalenia się "znajomym" zdobytymi achievementami. FTL rzuca gracza za każdym razem w nieznane i mając wyjątkowego pecha można polec nawet w pierwszym sektorze. W każdej kolejnej "kampanii" (które trwać mogą od kilku minut do ~1,5h) grasz głównie dla siebie w losowej przygodzie, ewentualnie dla punktów, a nie aby koniecznie to przejść do końca.

 

Ciężko to opisać w sumie. Proponuję obejrzeć kilka let's playów, porównać tok rozgrywki, sprawdzić jak gracze sobie radzą z niespodziewanym i na podstawie tego ocenić czy jest to gra dla nas.

 

@hay, Dzięki za opis. Łyknę w promocji lub gdy trafi do któregoś bundla, ale nie będę robił z tego priorytetu w takim wypadku.

 

 

EDIT:

Jeszcze co do FTL, to dodam, że jest to świetna gra na laptopa. Nie wiem dla ilu osób ma to znaczenie, ale osobiście przez długi czas szukałem tego typu gierki, bez wygórowanych wymagań sprzętowych, w którą bym mógł pograć bez konieczności podłączania myszy itp. Za sprawą aktywnej pauzy świetnie się gra na touchpadzie, co tylko wpływa na komfort zabawy.

Edited by Suavek

Share this post


Link to post

Gala już ruszyła i tradycyjnie bez szału - przynajmniej jak na mój gust. Za 5$ są Broken Swordy i popierdółkowate Wormsy.

Share this post


Link to post

Jak z wymaganiami FTL? Takie Dungeons Of Dredmor jako-tako leci na netbooku, a np. VVVVVV Potrafił średnio działać. Ma kto możliwość sprawdzenia?

Edited by Accoun

Share this post


Link to post

"Podstawka" mnie nie zachwyciła. Pytanie co odblokuje się później.

 

Ta cena 5,44 jest stała, czy rośnie wraz z ilością sprzedanych bundli jakoś?

Share this post


Link to post

Cena jest średnia, jak w HIB. Na starcie było 4,99$

 

@Accoun, "czy ruszy na netbooku" ciężko stwierdzić nie znając parametrów netbooka. Sprawdź wymagania minimalne i inne FAQ - http://www.ftlgame.com/?page_id=192

 

Mnie działa na już dość wiekowym laptopie bez najmniejszych problemów, a jedynie pierwszy loading trwa niecałą minutę względem stacjonarki, na której jest błyskawiczny.

Share this post


Link to post
@Accoun, "czy ruszy na netbooku" ciężko stwierdzić nie znając parametrów netbooka. Sprawdź wymagania minimalne i inne FAQ - http://www.ftlgame.com/?page_id=192

 

Mnie działa na już dość wiekowym laptopie bez najmniejszych problemów, a jedynie pierwszy loading trwa niecałą minutę względem stacjonarki, na której jest błyskawiczny.

 

Tyle, że ja nie mam w tej chwili dostępu. Dlatego dałem tylko jako-taki punkt odniesienia, bo może ktoś probował grać na netbooku w to. Ale porównując z wymaganiami Dungeons Of Dredmor, może być OK (choć ironicznie, VVVVVVV zdaje się mieć lekko niższe)...

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

25 maja 2018 roku zacznie obowiązywać w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym prosimy o zapoznanie się ze zaktualizowaną Polityką prywatności Privacy Policy.