Skocz do zawartości

Pytania różne, różniste


Rekomendowane odpowiedzi

Pytasz, jak spisują się w mieście auta przeznaczone do miasta ;]? Nie wiem, jakich rad się spodziewasz.

 

Chodzi mi bardziej o samą idee town car tj. czy rzeczywiście się to sprawdza czy raczej jest to marketingowa papka na którą nabierają się yuppie i lepiej brać samochód z bloku B.

 

Chcę zmienić z obecnego, ważącego 1,5tony lewiatana na coś lekkiego i z silnikiem 1.1, bo irytuje mnie ciągłe szukanie miejsca na mieście a auta i tak używam tylko ja więc autko stricte 2osobowe całkiem nieźle by się spisywało.

Odnośnik do komentarza
  • 3 tygodnie później...
  • 1 miesiąc temu...

moment obrotowy to inaczej siła, z jaką się obraca wał korbowy. jest to nic innego jak moc silnika podzielona przez ilość obrotów na minutę, dlatego jest o wiele wyższy dla dieseli niż dla benzyniaków - diesele pracują na mniejszych obrotach, mają jednak wyższe ciśnienie mieszanki w cylindrach, w związku z czym tłoki obracją się z większą siła.

Odnośnik do komentarza

Ogolnie jest tak ze im silnik generuje wyzszy moment obrotowy tym lepiej, a jeszcze lepiej jak charakterystyka jego przebiegu jest jak najbardziej plaska, bez skokow i załamań. Wazne jest tez zeby wysokie wartosci momentu obrotowego uzyskac w jak najnizszym zakresie obrotow. Do czego sluzy moment obrotowy ? Glownie do przyspieszania to w duzej mierze od niego zalezy jak szybko przyspieszy sprzet ktorym jezdzisz. Oprocz przyspieszen produkuje tez sile ktora pozwala ruszyc pojazd z miejsca, ciezarowka, samochod osobowy z rodzinka w srodku. Z reguly jest tak ze nie da sie uzyskac wysokiego momentu obrotowego bez ciecia mocy pojazdu. Czyli jak masz duzo momentu to masz mniej koni mechanicznych i vice versa.

 

A w skrocie to bedzie tak - moment obrotowy odpowiada za przyspieszenia a konie mechaniczne za osiaganie maksymalnych predkosci. Chociaz skrajnie wieksze ilosci moga te roznice odwrocic, na przykladzie :

 

Kawasaki Z1000 :

 

Moc maksymalna - 128 KM przy 10000 obr/min

Moment obrotowy - 96 Nm przy 8000 obr/min

 

Osiaga predkosc maksymalna - 250 km/h

 

 

Yamaha MT-01 :

 

Moc maksymalna - 90 KM uzyskiwana przy 4 750 obr.

Moment obrotowy - 150 Nm uzyskiwany przy 3 750 obr.

 

Osiaga predkosc maksymalna - 240 km/h - przy okazji mozna nia wyrywac kostke brukowa przy ostrym przyspieszaniu.

 

 

Kawasaki ZX6R :

 

Moc maksymalna - 128 KM przy 14,000 rpm

Maksymalny moment obrotowy 66.7 Nm uzyskiwany przy 11,800 rpm

 

Osiagana predkosc maksymalna - 280 km/h

 

 

Jeszcze jednym decydujacych czynnikow jest waga pojazdu i na przykladzie :

 

ZX6R - 191 kg

Z1000 - 221 kg

Yamaha MT-01 - 265 kg

 

Masa motocykli gotowych do jazdy czyli z paliwem po korek, olejami, plynem w chlodnicy i akumulatorem.

 

EDIT :

 

Teraz popatrzmy na zaleznosci miedzy moca a momentem - bierzemy na warsztat Z1000 (bo z nim mam doswiadcznie). Wedlug tego co pisalem to nie warto go krecic wyzej niz te 8000 obrotow bo osiaga w tym momencie swoj maksymalny moment obrotowy, jednak patrzac na ilosc koni mechnicznych i na to ze ich maksymalna ilosc osiagana jest 2000 tys obrotow wyzej niz momentu to wiadomo ze warto go jeszcze pociagnac. Po prostu za przyspieszanie a raczej rozpedzanie biora sie wtedy konie mechaniczne. Po przekroczeniu 8 tys obrotow dopiero zaczyna sie prawdziwy sajgon co mozna zaobserwowac na tym filmiku :

 

 

Wlasciwie sam poczatek jak juz wylatuja na autostrade. W 40 sekundzie jedzie na dwojce i dociaga tylko do 8 tys, jednak po zapieciu trzeciego biegu co nastepuje w 45 sekundzie dokreca juz do odcinki co zreszta bardzo ladnie widac i slychac - z chcia bym sie teraz z nim zamienil.

Odnośnik do komentarza

Może tak. Koni mechanicznych się nie czuje. Czujesz moment obrotowy. Gdzieś miałem świetna stronę jak koleś tłumaczy wykresy z dyno i jak wpływa krzywa momentu na moc i odwrotnie. teoretycznie możesz naszkicować jedno mając dane drugie. Tak pi razy drzwi ale ogólny kształt.

 

 

Ogólnie jak weźmiesz jaką kolwiek V-ałkę to zobacz gdzie jest max moment. Niziutko. 2 000? I on ciągnie od tego momentu do np 6 500. A rzędowe 4 np w takim Fazerze ( tez z doświadczenia wiem ) ciągnie dopiero od 7 800 ale do prawie 12 500.

Różnica jest taka.

 

Zrób se test. Jedziecie we dwójkę ( mogę byc samochody np Diesel 1.9 VS benzyna ). Jedziecie razem ok 50 km/h na 4ce. I teraz gaz do dechy. Benzyna jak się nie wkręci to zamuli a diesel spierdzieli do przodu :) BO MA MOMENT ! Czyli ilość mocy przekazana na koła :P

 

trudno to wytłumaczyć :P

Odnośnik do komentarza

Znalazłem w necie, mam nadzieję, że wyjaśnia cały mechanizm.

 

No to spróbujmy. Silnik i koła nie są spięte ze sobą na sztywno, ale poprzez skrzynię biegów. Działą to jak przerzutki w rowerze. Z kolei w silniku spalające się gazy wytwarzają siłę wprawającą tłoki w ruch - dokładnie tak jak gotująca się w garnku woda wypycha pokrywkę do góry. W zależności od tego jaki wielki masz garnek (pojemność silnika) i w jaki sposób palisz palnik pod garnkiem (dolot, turbina, itp). Pokrywka może być wypychana mocniej lub słabiej, szybciej lub wolniej. Tak samo jest w silniku. Różnica pomiędzy dieslem, a benzyną polega głównie na tym, że diesel przy spalaniu ma większe ciśnienie pod pokrywką, a benzyna mniejsze. Więc aby uzyskać większą moc benzyniak musi dać bardziej w palnik :-) Diesel nie musi spalać się w takich ilościach (spalanie), żeby tworzyć większy nacisk na pokrywkę (tłoki). Dzięki temu, przy mniejszym gazie (obrotach silnika) wywarza moment obrotowy, czyli to, o co pytasz. Dzięki temu nie trzeba tak często zmieniać biegów, bo obroty silnika nie zmianiają się w tak dużym zakresie, jak w benzynie. Diesel ma 1500-4000 obr/min, a benzyna 1000-6000 obr.min. Więc żeby kółka się kręciły coraz szybciej, nie trzeba tak często przekładać przerzutki ;-), bo pod pokrywką wystarcza ciśnienia do rozpędzenia auta. To tak bardzo ogólnie i obrazowo. Mam nadzieję, że w miarę sensownie. Pozdrawiam :-)
Odnośnik do komentarza

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...