Jump to content

Gry planszowe


Recommended Posts

Tak, temat o grach planszowych wszelkiego typu. Jako, że mamy wakacje, a to okres, kiedy ma się więcej wolnego czasu, to warto dowiedzieć się, co kupić, żeby spędzić nockę ze znajomymi.

Jakie planszówki polecacie, jakie Was odrzuciły, macie pytania o jakąś planszówkę, o sposób gry, o podobne danego typu, pytajcie tutaj.

 

Ze swojej strony polecam Doom, ciekawa, zrobiona na podstawie gry, rozgrywka to jeden gracz, kierujący "tymi złymi" i drużyna "śmiałków", którzy grają jako marines. Plansza składa się z modułów, które można dowolnie łączyć, co sprawia, że rozgrywka nie jest powtarzalna, korytarze zawsze wyglądają inaczej. Figurki są plastikowe, dobrze wykonane, można je nawet pomalować wedle uznania (dużo graczy tak robi). Przypomina to bardzo okrojoną sesję rpg taktycznego. Warta swojej ceny, tym bardziej, że i tak już sporo staniała.

 

Link to comment

Nigdy bym sie nie spodziewal jak za(pipi)iasta zabawa nie koniecznie dla nerdow sa dobre planszowki, niestety niedostepne w naszym kraju. Wszystko zaczelo sie bodaj od wybitnej gry" Shadows Over Camelot" ktora to ciezko opisac w skrocie wiec jesli mi ufacie na slowo... poszukajcie sobie sami ;P

Co moge polecic? Gra na szybszaka( rozgrywka ok 20 minutowa), prosta a zarazem ponadczasowa" Fist Of Dragonstone"- gracze dostaja malutkie talary by targowac sie o karty te zmaieniajac na krysztaly te na punkty. Ilosc pieniedzy jest ograniczona zas gra sie do trzech punktow, trzeba wiec dokladnie przemyslec o jakie karty chcemy sie targowac i czego moga pozadac inni.

Znalazlem reklame w jakims polskim sklepie: http://www.alejahandlowa.pl/tr/produkt/day...sz_3412063.html

Kolejnym niezlym tytulem jest" Fury of Dracula" gdzie wszyscy gracze probuja zlapac jednego bedacego wampirem i spieprzajacego po Europie( tylko on wie gdzie jest plus na niekorzysc pozostalych bohaterow wplywa pora dnia- jak wiemy wampir w nocy wlada ogromna sila), znow znalazlem reklame( sorry, ze sa to reklamy sprzedazy ale mysle, ze w ten spoob macie szanse dowiedziec sie o grze najwiecej) http://www.rebel.pl/product.php/1,1379/839...of-Dracula.html

Ok mysle, ze to na dobry poczatek wystarczy. Enjoy

Link to comment

Najlepsza jak dla mnie gra planszowa wszechczasow to Magia i Miecz, w zadna gre sie tak nie wkrecilem , wersja angielska nazywa sie Talisman i ma miano gry kultowej , wytapiane metalowe postacie , malowanie ich itp., kto nie gral , polecam , na allegro mozna znalezc ze wszystkimi dodatkami .

 

Link to comment
Najlepsza jak dla mnie gra planszowa wszechczasow to Magia i Miecz, w zadna gre sie tak nie wkrecilem , wersja angielska nazywa sie Talisman i ma miano gry kultowej , wytapiane metalowe postacie , malowanie ich itp., kto nie gral , polecam , na allegro mozna znalezc ze wszystkimi dodatkami .

 

Obecnie najlepsze sa IMHO planszowki ze stajni FFG - cala seria Runebound, pozniej Talisman i dodatki, genialny Arkham Horror i wspominana wyzje Fury of Dracula.

 

Talisman jest najbardziej losowy ale gram w nia z sentymentu do Magii i Miecza ktora tez ma swoje miejsca na polce:-)

 

Polecam tez Kingsburg i Lost Cities, chociaz to duzeo lzejsze gry niz powyzsze giganty.

 

 

Link to comment
Obecnie najlepsze sa IMHO planszowki ze stajni FFG - cala seria Runebound, pozniej Talisman i dodatki, genialny Arkham Horror i wspominana wyzje Fury of Dracula.

 

Talisman jest najbardziej losowy ale gram w nia z sentymentu do Magii i Miecza ktora tez ma swoje miejsca na polce:-)

 

Polecam tez Kingsburg i Lost Cities, chociaz to duzeo lzejsze gry niz powyzsze giganty.

 

Jak dla mnie wszystkie gry, ktore wymieniles (poza FoD oczywiscie), to sredniaki. A juz nazwanie Runebound "gigantem" to jawna prowokacja obliczona na nieznajomosc tematu przez forumowiczow :P.

Sam gram w gry planszowe nie dlatego, ze sa wakacje (pierwszy post tematu), ale dlatego, ze to jedne z moich hobby, moze nawet wieksze, niz gry konsolowe :). Planszowki to idealny sposob na spedzenie czasu w wiekszym gronie (RPG to juz dawno przebrzmiala spiewka), zreszta miejsca by mi zabraklo na wypisywanie ich zalet.

Wypada tylko zalowac, ze przecietna znajomosc zagadnienia przez 99% Polakow, to chinczyk, magia i miecz, scrabble i monopoly.

Link to comment

Warto wspomnieć o jednej z najlepszych dla mnie gier planszowych. Neuroshima HEX 2 edycja. Od dwóch do czterech graczy, na heksadecymalnym polu wystawia wylosowane ze stosu żetony, uwzględniając ich kierunki ataku i obrony, inicjatywę, wytrzymałość, oraz specjalne właściwości. Wywołując bitwę, w kolejnych jej segmentach po prostu cała plansza się atakuje, by potem znów układać od nowa. Miód i orzeszki :) Cztery strony zupełnie różne od siebie i post-apokaliptyczny klimat w stylu KKND Krossfire :) Niestety, bardzo wciąga, ale zarazem łatwo przesycić się tą grą. Dopiero po jakimś czasie znów się do niej wraca, a wliczając w to dodatek (Babel 13), i masę autorskich armii, można naprawdę wiele z tej gry wycisnąć. W sam raz, gdy się nie ma wiele czasu, a chce się troszkę pogłówkować w militarnych klimatach :)

 

Magia i Miecz to klasyk wśród klasyków, z ciekawymi przygodami, dużą ilością postaci, prostymi zasadami i rozbudowanymi planszami.

 

Risk to też bardzo dobry klasyk, tylko szkoda że takie małe te figurki, łatwo je "tyrpnąć", albo zgubić. Mimo wszystko dosyć proste zasady, i sam fakt podbijania świata, o ile ma się z kim grać. Najlepiej w czwórkę :)

 

Wiochman Rejser - czy jak się to tam zwie, to bardziej karcianka, ale nie do końca. Karcianko-planszówka, dosyć szybkie i zabawne partie, w swojskich klimatach :)

Link to comment
Obecnie najlepsze sa IMHO planszowki ze stajni FFG - cala seria Runebound, pozniej Talisman i dodatki, genialny Arkham Horror i wspominana wyzje Fury of Dracula.

 

Talisman jest najbardziej losowy ale gram w nia z sentymentu do Magii i Miecza ktora tez ma swoje miejsca na polce:-)

 

Polecam tez Kingsburg i Lost Cities, chociaz to duzeo lzejsze gry niz powyzsze giganty.

 

Jak dla mnie wszystkie gry, ktore wymieniles (poza FoD oczywiscie), to sredniaki. A juz nazwanie Runebound "gigantem" to jawna prowokacja obliczona na nieznajomosc tematu przez forumowiczow :P.

Sam gram w gry planszowe nie dlatego, ze sa wakacje (pierwszy post tematu), ale dlatego, ze to jedne z moich hobby, moze nawet wieksze, niz gry konsolowe :). Planszowki to idealny sposob na spedzenie czasu w wiekszym gronie (RPG to juz dawno przebrzmiala spiewka), zreszta miejsca by mi zabraklo na wypisywanie ich zalet.

Wypada tylko zalowac, ze przecietna znajomosc zagadnienia przez 99% Polakow, to chinczyk, magia i miecz, scrabble i monopoly.

 

Zadna tam prowokacja - chodzio mi o skale i stopien rozbudowania ww. gier. Zeby nie byc goloslownym Runebound oprocz podstawki posiada cztery duze dodatki (kazdy z osobna plansza) tj. Midnight, Sands of Alkalim, Island of Dread oraz Frozen Wastelands oraz 24 male dodatki (zestawy kart). Arkham Horror podobnie (podstawka oraz Innsmouth Horror, Kingsport Horror oraz Dunwich Horror) oraz trzy male dodatki (King in Yellow, Dark Pharaoah otaz Black Goat of the Woods).

 

Talisman tez pewnie moze liczyc na cztery duze dodatki wiec maly nie jest...

 

 

 

Link to comment
  • 1 month later...

Gwoli ciekawostki podam kilka tytulow planszowek, ktorych odpowiedniki istnieja jako "normalne", komputerowe/konsolowe gry.

 

Warcraft, Starcraft, Halo (tak, tak :)), Doom, Civilization, World of Warcraft, Age of Mythology. Niestety poza Starcraftem i moze Doomem nie sa to wybitne tuzy w swiecie planszowek, za to jakosc wykonania kazdej z nich powala (sliczne figurki, plansze itd.).

Link to comment

Oj tak, Hex rzadzi :P Tak a propos - wyszedl dodatek, dzieki ktoremu mozna grac nawet w 6 osob. Naprawde polecam, dochodza dwie bardzo ciekawe armie. A juz niedlugo ukaze sie nowy, trzeci dodatek :D.

Od siebie polecilbym jeszcze Cytadele i Gre o Tron (a w szczegolnosci ta ostatnia - masa zabawy, knucia, blefu, konspiracji).

Link to comment

Do MiM-a rowniez czuje ogromny sentyment (podobnie jak - mniemam - sporo innych osob), choc najlepsza gra zdecydowanie bym jej nie nazwal. Ostatnio zagralem w polska wersje czwartej edycji i pomimo innych grafik gra nadal ma POTEZNY klimat. Naprawde czuc te magie, absolutna miazga.

Link to comment
  • 4 years later...

Odkopuję temat, planszówka Carcassonne, piękna rzecz, dzieciaki dostały na święta, praktycznie codziennie się w to zagrywamy. muszę kupić jeszcze dodatki.

 

Pytanie mam o Talisman, jak mocno ta gra jest skomplikowana? 6-7 letnie dzieciaki poradzą z lekką pomocą, czy raczej sobie odpuścić? nigdy w to ie grałem, a ciągnie mnie do planszówek.

Link to comment

Tak właśnie teraz przeglądam sobie YT z recenzją tejże gry i się zastanawiam czy warto brać, wygląda na to, że rozgrywka może trwać dość długo.

 

Widzę, że Talisman jest na iPada, chyba się szarpnę, by sprawdzić, czy warto karton kupować.

Edited by Andreal
Link to comment
  • 2 weeks later...

Jako planszówkowy freak czuję się w obowiązku wypowiedzieć :P

Talizman ogólnie: kiedyś czułam sentyment, obecnie jestem wynudzona nim na śmierć. Jako dodatek do pogaduch i picia kawy/piwa jest okej. Jako główne danie wieczoru się nie nadaje, mimo tego, że potrafi się ciągnąć godzinami. Mimo, to z tęskonty za czasami minionymi kupiliśmy z małżem wszystkie dodatki.

Talizman dla dzieci: mam mieszane uczucia, znam ludzi którzy grają z dzieciakami. Mechanika w Talizmanie jest banalna trzeba tylko mieć podstawowe umiejętności matematyczne (operowanie liczbami, rozpoznawanie ich i dodawanie) i umieć czytać. Żadnej strategii nie trzeba tu budować, żeby wygrać. A nawet jak się chce to jest to strategia na poziomie szymnpansa. Minus jest taki, że gra jest długa. I jeżeli gra dużo osób to trochę się czeka na swoją kolejke co może dzieci znudzić. Ale to też zależy od stylu gry.

 

Ja dla dzieci polecam tytuły typu Dobble, Story Cubes, Dawno temu (Once Upon a Time), Jenga, Pitch Car, Marsjańskie Kości, Wsiąśc do pociągu, Trio, Dixit, Prawo Dzungli, Uga Buga, Kragmortha, Rumble in the Dungeon, Tabu, Rancho lub Super Farmer, ogólnie jest tego trochę i wszystko zależy od rozwoju dziecka. Ostatnio pocinałam w Kolejkę z 6latką i też się udało.

Link to comment

Talisman to klasyka planszy. Jako 12- latek zagrywalem sie z kumplami, w klubie w piwnicy przy świecach bo pradu nie bylo podlaczonego.

Teraz ze trzy lata wstecz kupilem wznowienie i pogralismy z dzieciakami z 10 razy i lezy .chyba czasy sie zmienily i gra juz nie ,,robi,, jak dawniej ...

Aktualnie zombiaki 2 , munchkin i sabotazysta. Dwie pierwsze to karcianki, sabotazysta planszowko-ukladanka. Ta ostatnia 10/10 wraz z rezszerzeniem.

Link to comment

Większość podanych tytułów to dla mnie czarna magia, aczkolwiek przez te kilka dni zdążyłem poczytać tu i tam i doszedłem do wniosków, że nie tak właściwie planszówkę chcę bardziej dla siebie niż dla dzieci, w dodatku ma to być gra przygodowa, klimat fantasy/sf. I ma ładnie wyglądać.

 

Jak pisałem wcześniej mam Carcassonne, pewnie na dniach dokupię dodatek: kupcy i budowniczowie.

Drakon dla mnie nie jakoś nie pasuje, o dzieciakach nie wspomnę, bo jedyne co robią to kręcą się w kółko :)

Mam też Cytadelę, rozegrałem kilka lat temu może 3 partie, nie sprzedam jej tylko dlatego, że to prezent :) Może kiedyś będzie można w to zagrać.

 

Jakie gry rozważałem (i czytałem ich instrukcje)

Talisman - wersja na ipada dała mi dość dobrze poznać zasady, muszę przyznać, że całkiem mi się podoba, ot taki H&S w wersji planszówkowej

Relic - z tego samego powodu co wyżej

Runebound - tutaj juz nei jestem taki pewny

Do kooperacji z dziećmi: Legendy Krainy Andor - ładnie wydane, rozgrywka wygląda na nieskomplikowaną, strasznie mnie to kusi.

Dragon's Ordeal - niby Talisman. ale też kusi mnie niemiłosiernie, podoba mi się losowa kraina, jestem przekonany na 80% o kupnie.

World of Warcraft Gra przygodowa - można kupić używki w rozsądnych cenach.

 

Dixit - to też dość ciekawie wygląda.

 

Dawno temu - tutaj jest wymagana zdolność czytania?

 

Z drugiej strony sam nie wiem, z kim w to będę grał, dzieci mogą się zbyt szybko zanudzić, żony takie rzeczy nie kręcą... a ja chce po prostu odskoczni od monitora/telewizora.

Podstawowy problem jest taki, że wolałbym przedtem samemu w te gry zagrać, a nie mam z kim, jak na złość znajomi są nieplanszówkowi.

Edited by Andreal
Link to comment

https://www.youtube.com/playlist?list=PL4F80C7D2DC8D9B6C

 

Polecam pooglądać TableTop. Grają nażywca, jest wytłumaczenie zasad. Można szybo załapać czy taka gra odpowiada czy nie.

Dixit jest super, ale najlepiej się gra 5+ osób, w mniej mozna z dzieciakami się pobawić. Ich to będzie bawić, dorosłego niekoniecznie.

 

Poza tym dobrze jest się przejść na jakieś spotkanie planszówkowe. Multum ich ostatnio.

http://klubgwint.eu/event/najlepsze-planszowki-swiata-z-gwintem-i-gamecraft/

http://www.tawerna.rpg.pl/forum/viewtopic.php?f=47&t=7030

 

W dawno temu wymagana jest niby podstawowa zdolność czytania, ale mozna grać i bez, a z wiekiem dzieci dodawać poszczególne, trudniejsze, elementy rozgrywki.

 

Możesz z ładniejszych gier, spróbować też Niagarę. O fajnie, że Majochey wspomniał o Sabotażystasz, świetna gierka ale niestety też najlepiej się gra w więcej osób.

  • Upvote 1
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

25 maja 2018 roku zacznie obowiązywać w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym prosimy o zapoznanie się ze zaktualizowaną Polityką prywatności Privacy Policy.