Skocz do zawartości

Final Fantasy XIII-2


django

Rekomendowane odpowiedzi

Naszła mnie taka refleksja odnośnie tematu: nie muszę mieć na koncie ileśtam erpegów, żeby móc stwierdzić, że dążenie Lightning i ekipy do ich określonych celów było dla mnie osobiście bardzo fajną, choć wiadomo, że przewidywalną historią. Większość filmów w kinach jednak też posiada w miarę przewidywalne zakończenia a porafią poruszać. Mnie historia w XIII, walka Snow'a o Serah, postać Light, cel Vanillki i Fang, a także Sazha zwyczajnie wciągneły i poruszyły. I nawet jeśli inne gry z gatunku RPG oferują lepsze to i tamto, to dla mnie historia w XIII naprawde byłą urzekająca i nie mogę doczekać się ponownego spotkania bohaterami.

Odnośnik do komentarza

Aby opowiedzieć historię w wykreowanym świecie, to wypadałoby ten świat jakoś przedstawić.A świat w XIII to zlepek bezsensownych lokacji, które nie mają ze sobą nic wspólnego(chodzi mi o cocoon). Grając w tą grę czułem się jakby zrobili wszystkie projekty lokacji, a potem zamiast to jakoś logicznie rozmieścić, to wrzucili do jednego wora, wymieszali i ulepili z tego tunel. Do tego dodajemy wszystkie rzeczy, które są w datalogu, a które moim zdaniem powinny znaleźć się w grze, i dostajemy jeden z najbardziej chaotycznie wykreowanych i przedstawionych światów. Jako teren to jak wizja niezdecydowanego dziecka, które postanowiło nawalić wszystkiego po trochu, a cała reszta przedstawiona po łebkach z dopełnieniem w datalogu. Broń Boże nie mówie, że jest to świat zły, ale po prostu imo tragicznie przedstawiony. Kiedyś czytałem, że spora część lokacji nie trafiła do gry. Może to były właśnie te miejscówki, które spajały jakoś to co zwiedzaliśmy w XIII.

 

No to już tak zszedłem z tematu troche, żeby znowu ponarzekać na XIII... <trollface> :teehee:

W każdym razie, ja jednak wolę to "stratę czasu" mieć w grze. Większa wygoda dla mnie, a to że z perspektywy bohaterów to brzmi dziwnie, to już jest dla mnie nieistotne ;)

Edytowane przez Dahaka
Odnośnik do komentarza

W tej wymianie opinii generalnie chodziło mi o wyłożenie swoich poglądów na kwestię przedstawienia świata w grach/jRPG. To czy FFXIII robi to dobrze, czy źle, to już dla mnie temat do innej dyskusji. ; ) Po prostu zawsze mnie mierziło gdy np. mamy do czynienia z tutorialem a jakaś postać mówi do innej "wciśnij X". Rujnuje to trochę atmosferę w moim odczuciu dlatego ja akurat wolę już pogrzebać w menusach. : P Akurat świat jest dla mnie najważniejszą cechą (j)RPG, bo to od niego wszystko tu zależy. Yuji Horii np. zaczyna pracę nad nowym Dragon Questem od wymyślenia świata a potem dorabia całą resztę. Różni ludzie mają różne priorytety (postacie, gameplay itd.) dlatego mogą mnie w tej sprawie nie rozumieć, albo się nie zgadzać. Tak jak Ty. ; )

  • Plusik 1
Odnośnik do komentarza

Zgadzam się z Enkidou. Wolę większą naturalność i konieczność od czasu do czasu zajrzania do menusów niż jakieś sztywne gadki o rzeczach, które dla bohaterów powinny być naturalne.

 

Inna sprawa, że dialogi można ułożyć w taki sposób, że nie będą brzmiały sztucznie, a i tak będą wprowadzały gracza w świat "po bożemu".

Odnośnik do komentarza

Na Famitsu.com opublikowali wywiad z Kitase i Toriyamą, który przed tygodniem pojawił się w papierowym wydaniu. Wyłuskałem jeszcze kilka rzeczy:

http://www.famitsu.com/news/201106/21045565.html

 

- Toriyama mówi, że na poważnie chce ukazać motyw "odbudowy" [świata] (zwrócił przy tym uwagę na marcowe trzęsienie ziemi w Japonii)

- zarysowując lekko sytuację na Gran Pulse powiedział, że ludziom jest tam dość ciężko ze względu na brak fal'Cie (właściwie to powiedział że fal'Cie straciły moc) i spore ilości potworów w okolicy

- historia rozpoczyna się od wątku meteorytu który spadł w okolicach Neo Bodhum

http://www.famitsu.com/news/201106/images/00045565/pQPLrc4oYxQxT6571wG1S16whIL75jO1.html

 

- Toriyama stwierdził, że podstawowe informacje o świecie zostały przedstawione w XIII więc w XIII-2 kierunek będzie inny; w SE wzięli pod uwagę krytykę jakoby niektórzy nie nadążali za różnymi terminami stąd postać Noela który nie był na Cocoon i jest kompletnie zielony co do wydarzeń jakie miały miejsce

- choć Noel jest generalnie z Gran Pulse miejsce skąd pochodzi ma być "całkiem wyjątkowe"

- Lightning znajduje się w miejscu "poza życiem i śmiercią"

- na uwagę dziennikarza, że Serah ma seksowny strój Toriyama zażartował, że oddaje on być może preferencje [Yusuke] Naory

- Moggle który pojawiał się w ostatnio ujawnionych materiałach może transformować się łuk lub miecz

- pod koniec gry być może dowiemy się dlaczego Moogle'i nie było w FFXIII

 

To jest dobry fragment

 

Famitsu: To Serah i Snow są zaręczeni, a ona mimo to podróżuje z Noelem?

Toriyama: Szczerze mówiąc... [mówi niewyraźnie]

F: Co? Dlaczego!?

T: Zostawiam to twojej wyobraźni. (śmiech)

 

- odnośnie innych postaci z FFXIII powiedział tylko ogólnie, że wrócą (tak więc trudno orzec czy wszyscy bez wyjątku, czy bez Vanille i Fang)

- wstawek CG ma być znacznie mniej, podczas cut-scen natomiast (Toriyama mówi "eventów") będzie można sterować kamerą

- w dungeonach mają być zagadki

- Noel i Serah szukając Lightning będą odwiedzali różne miejsca używając do tego jakichś "wrót"

- ci NPC którzy będą mieli do powiedzenia coś istotnego nad głowami będą posiadać ikonkę "Talk"

- NPC będą sterowani przez AI (Kitase podaje przykłady: gdy pojawią się potwory niektórzy będą strzelać z broni palnej, niektórzy uciekać)

- dziennikarz zwrócił uwagę czy to nie szkoda, że do pewnych miejsc z FFXIII nie będzie można wrócić na co Toriyama odpowiedział, iż pewien system może to umożliwić (podróże w czasie?)

- na pytanie dlaczego wprowadzono coś na wzór losowych pojedynków, odpowiedziano, iż podnosi to napięcie (w FFXIII przeciwnicy byli widoczni z daleka dlatego można było przygotować zawczasu strategię)

- powtórzono że system XIII-2 to ewolucja systemu przedstawionego w XIII a nie coś zupełnie nowego

- kontrola potworów ma przypominać kontrolę summonów w FFXIII; będzie im można nadać imiona z iluś z góry gotowych opcji

- system rozwoju potworów ma mieć związek z kryształami; potworów będzie ponad 150 i każdy ma posiadać jakieś specjalne techniki

- będą mini-gry

- gra gotowa jest w 70%

 

Ehem, wyszło trochę więcej niż się spodziewałem. Mam nadzieję, że ktoś to przeczyta. You're welcome.

  • Plusik 8
Odnośnik do komentarza

Jak na złość pojawił się dzisiaj wywiad z Isamu Kamikokuryou (art director). ; ( Ale skoro jeszcze się nie rozleniwiłem to zajmę się i tym. Na Andriasang jest częściowe tłumaczenie, ale pominięto tam trochę różnych rzeczy.

 

- koncepcja XIII-2 to surrealizm

- w okresie pre-produkcji FFXIII miało być mhroczniejsze, ale ostatecznie obrano inny kierunek; teraz przynajmniej część tych koncepcji trafi do sequela

- lokacja z ilustracji na której jest Lightning i Serah jest bardzo ważna dla fabuły (Kamikokuryou nie mógł jednak powiedzieć co to za miejsce)

- pre-produkcja w przypadku XIII-2 trwała znacznie krócej niż zwykle dlatego zespół często bazować musiał na zdjęciach a nie rysunkach

- zespół jest w większości ten sam co w przypadku XIII

- Kamikokuryou mówi że przygotowano nowe efekty [graficzne]; sposób prezentacji systemu rozwoju w menu ma także ulec pewnym zmianom

- w XIII-2 podróżować się będzie za pomocą wrót dlatego dla Kamikokuryou trudniej było przygotować różne lokacje

- choć Cocoon jest zniszczone i nie ma szans na powrót do dawnego stanu ludzie używają 'części' stamtąd na Gran Pulse

- w XIII-2 w pewnym momencie odwiedzimy "świat niewidzialny" [duchowy] do którego nie mieliśmy dostępu w XIII; * zagłębienie się weń Kamikokuryou uważa za wielkie wyzwanie (nie rozumiem sensu tego zdania za bardzo tzn. czy chodzi mu o jego pracę, czy o coś innego)

- na Gran Pulse jest region rozwijający się na cywilizacyjnej i technologicznej bazie Eden

- struktura lokacji nie została tym razem ustalona z góry, członkowie zespołu podsuwają pomysły na bieżąco (odnośnie skrótów itd.)

- Lightning nie miała chyba początkowo zbroi, zaprojektowano dla niej ciuchy w stylu chińskim (dopiero ilustracja T. Nomury z piórami/mieczem popchnęła ich do tego co widzimy dzisiaj)

- oprócz Noela pojawią się oczywiście inne nowe postacie, a stare będą bardziej 'wyrośnięte'

- twarze postaci narysował T. Nomura, cała reszta (ubrania, sylwetki) to owoc pracy innych designerów wcześniej pracujących nad grami serii

- za projekt gościa z loga gry/styczniowego teasera odpowiada Y. Naora

- podobieństwa między tarczą Lightning a ciuchami jej siostry mają mieć jakieś głębsze znaczenie

- przeciwnicy którzy pojawili się w Neo Bodhum (chyba po wylądowaniu tego meteorytu) to zupełnie nowy typ nie należący ani do Cocoon, ani do Gran Pulse

- w grze pojawią się przeciwnicy olbrzymich rozmiarów

- za design nowych przeciwników, miecza Lighning, NPC'ów, Moggle'i, scenerii odpowiada Toshitaka Matsuda (giganci z Blood of Bahamut są jego autorstwa)

- bardziej 'odkrywające' stroje Lightning i jej siostry zostały zaprojektowane na polecenie reżysera Toriyamy

- z racji tego że Lightning posiada tym razem tarczę jej ruchy zostaną dopasowane z uwzględnieniem tego faktu

- Kamikokuryou zaprzeczył jakoby w grze użyto niewykorzystane assety z FFXIII

 

Tych którzy mają kłopoty z pewnymi terminami odsyłam tutaj do mojego tłumaczenia mitów FNC.

Edytowane przez Enkidou
  • Plusik 5
Odnośnik do komentarza

Po zobaczeniu Noela od razu wiedziałem, że w designie postaci swoje paluchy maczał Nomura - kolo jak w pysk strzelił przypomina Sorę z KH.

 

 

Konkrety sypią się elegancko. Widać przy okazji, że twórcy jak najbardziej chcą się odciąć od wszystkich nieudanych elementów "pierwszej" trzynastki - oferujące większą swobodę lokacje, bardziej zróżnicowany gameplay (mini-gry, w końcu jakieś puzzle) i sporo nowości, z których pewne wydają się być podpatrzone od innych - nie tylko japońskich - gier, vide łapanie i wystawianie do walk potworków (Atlus anyone?) czy nieliniowe dialogi (jakiekolwiek zachodnie RPG), do tego QTE podczas starć z bossami oraz "interaktywni" NPC. Gra zapowiada się przynajmniej intrygująco i to nie tylko jako kolejna odsłona Final Fantasy.

Odnośnik do komentarza

Poinformowano dziś kto skomponuje muzykę do XIII-2. Będą to Masashi Hamauzu, Naoshi Mizuta (Parasite Eve 2, FFXI, Blood of Bahamut, 4 Heroes of Light) i Mitsuto Suzuki (The 3rd Birthday).

 

Gdzieniegdzie podaje się że Suzuki komponował do TWEWY czy w drugim Zone of the Enders, ale to raczej lekka nadinterpretacja faktów. Odpowiadał tam chyba za aranżacje, T3B jest jego -- jeśli nie mylę -- pierwszą i na razie jedyną grą w której komponował 'od zera'. Wygląda na to, że SE zaczęło kreować go na duże nazwisko w dziedzinie growej muzyki.

 

Mizuta natomiast jawi mi się jako ciekawy wybór. Jego poprzednie prace zupełnie nie pasują mi do wizerunku XIII-2, ale może mało słyszałem. Albo wizerunek gry jest inny niż to sobie teraz wyobrażam.

Odnośnik do komentarza

nie no - koncepcja Finali nie jest idealna dla wszystkich, znam wielu którzy po prostu nie umieją patrzeć na japońską szkołę robienia rpg. Nie zmienia to faktu,że Ci którzy kochali Finale dostaną wreszcie to na co czekali, mega się ta XIII-2 zapowiada.

Odnośnik do komentarza

Nie chodziło mi o ludzi, którzy po prostu nie trawią japońszczyzny. Ciężko wymagać, żeby nagle przejrzeli na oczy i docenili te świetne szpile ;) Po prostu hype na 13stke był ogromny, ale odgłos rozczarowania jeszcze większy. Jak na razie zapowiada się, że SE zamknie tym wszystkim ludziom jadaczki, bo to co widzieliśmy nastraja pozytywnie.

 

Tak od początku mogłaby, a może nawet powinna, wyglądać 13stka.

Odnośnik do komentarza
  • 1 miesiąc później...
  • 2 tygodnie później...

Zero zainteresowania?

 

Nowy trailer:

http://uk.ign.com/vi...ghtning-trailer

 

Screeny:

http://www.famitsu.c...1MrgZccBJZ.html

f4.jpg

f2.jpg

 

Fabuła zapowiada się wypisz wymaluj FFX-2 - szukamy głównej postaci poprzedniej części, która tajemniczo zaginęła.

Edytowane przez Hela
Odnośnik do komentarza

Miałem wczoraj o tym napisać, ale wiedziałem, że ktoś mnie w razie czego wyręczy. ; )

 

BTW: 15 IX chyba kolejny zwiastun. "Chyba", bo informacja ukazała się przed upublicznieniem tego. Na stronach japońskiej telewizji, która wyemituje program o FFXIII-2 w tamtym dniu pisze się jednak o "niewidzianym" czy "najnowszym" trailerze, więc raczej chodzi o coś innego.

Odnośnik do komentarza
  • 2 tygodnie później...

Naprawdę dobrze wyglądające screeny z FFXIII-2 : O

http://www.famitsu.c...9/08049847.html

 

Jak już niektórzy zdążyli się dowiedzieć, XIII-2 zaoferuje podróże w czasie (to był pewnie ten unikalny system podróżowania o którym tu niegdyś wspominałem). Czasoprzestrzeń została wypaczona przez upadek meteorytu i z tego właśnie powodu w czasach grze współczesnych pojawił się Noel, gość z rozpirzonej przyszłości. Na dwóch screenach widać porównanie jak wygląda 295 lat różnicy na przykładzie ruin Bilge.

 

MhD144Pn1LaTIH49S8MXE6U1XjI7u71d.jpg

wE3Ue6449xDe9548161w4iUaGPjO95as.jpg

Odnośnik do komentarza

Wkurza mnie bo znowu się hajpuje na Finala ;p który jak na razie zapowiada się bardzo fajnie. Tak jak powinna wyglądać trzynastka od początku, a jeszcze bardziej mnie denerwuje, że wypadałoby zaliczyć podstawkę przed XIII-2. A nie mam na to najmniejszej ochoty.

 

Łudzę się, że to XIII-2 będzie swoistą X ;]

Odnośnik do komentarza

Dzisiaj odbył się tzw. fan meeting w siedzibie SE podczas którego część graczy mogła przetestować FFXIII-2 przed TGS. Generalnie rzecz biorąc wiele nowego nie ujawniono, część powtarzała się wcześniej, ale pomyślałem, że niektórzy chcieliby się dowiedzieć co i jak.

 

SQEXDSCF0855.jpg

 

- struktura lokacji jest podobno znacznie bardziej złożona niż w FFXIII

- można brać questy od mieszkańców miast (np. znaleźć lekarstwo)

- HP się nie odnawia

- w grze można swobodnie podróżować w czasie, a nasze działanie w przeszłości rzutować będą na przyszłość

- XIII-2 gotowe jest w 90%

- problemy z developingiem FFXIII wynikały z przenosin na nowy sprzęt, teraz zespół ma jednak znacznie większą wiarę we własne umiejętności

- dokładna data premiery zostanie podana na TGS

- Snow pojawi się w grze, po raz pierwszy zostanie przedstawiony na TGS

- mówiąc o Lightning, Toriyama powiedział, że Noel i reszta podróżując w czasie może ją spotkają, ale ogólnie okres czasu w którym przyjdzie nam nią pokierować będzie mniejszy niż w oryginale

- pojawią się niemal wszyscy z poprzedniej części, ale to czy będą uczestniczyć w walkach jest tajemnicą

- czas potrzebny na ukończenie gry będzie podobny do FFXIII, jednak będzie mnóstwo możliwości jakie oferują podróże w czasie

- sidequesty dostępne teraz będą od początku przygody

- Toriyama wyznał, że nie wie jak długo rozwijane będą mity Fabula Nova Crystallis, ale XIII i XIII-2 to tylko ich niewielka część; XIII-2 skoncentruje się tu na bogini Etro, czyli inaczej niż poprzedniczka, która wzięła na tapetę bogów Lindze i Pulse

- na TGS zostanie ujawnionych więcej informacji o gościu z loga

- zasugerowano, że sejwy z FFXIII mogą się przydać

- Toriyama zapytał zebranych co myślą o Moggle'u i powiedział, że podczas beta-testów robił się on z czasem coraz bardziej i bardziej irytujący

- aha, będzie skakanie

 

Natomiast Versus -- bo ten wątek również przywołano -- "powstaje z wykorzystaniem 100% sił". Podobnie wyrażono się o Type-0 tak więc może, żeby przywołać słowa Nomury, gra weszła w 'masową produkcję'?

 

Wrażenia i Q&A z twórcami na podstawie: i-mezzo.net

  • Plusik 2
Odnośnik do komentarza

Skoro już się ktoś odezwał to jeszcze kilka detali, bo dzisiaj znalazłem lepsze cytaty. ; )

 

- długość głównego wątku jest porównywalna z FFXIII (może nawet nieco krótsza), ale razem z dodatkowymi rzeczami cała zawartość gry jest nie do zmierzenia w dokładny sposób

- moogle będzie się rozwijał, co ulepszy jego umiejętność odnajdywania skarbów

- na chocobo można jeździć gdzie się chce

- zakończenia mają być bardziej zróżnicowane niż w FFX-2

- Snow ma podobno powód dla którego jeszcze się nie ożenił

- dlc i edycja limitowana są rozważane

Odnośnik do komentarza

Troszkę idealizujesz. Fakt, że w XII było dużo więcej rzeczy do roboty, ale tamta część cierpiała też na syndrom "niektóre-decyzje-zostały-zatwierdzone-przez-idiotę". Pamiętasz farm Zodiac Spear? ;) Albo summony, które były zupełnie nieprzydatne?

 

XIII nie była idealna, ale wprowadziła kilka nowości jak np. dużo dynamiczniejszy i trudniejszy system walki. XIII-2 za to prezentuje się jako rozwinięcie pozytywnych i wyeliminowanie negatywnych stron poprzedniczki. Jestem dobrej myśli.

Odnośnik do komentarza

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

25 maja 2018 roku zacznie obowiązywać w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym prosimy o zapoznanie się ze zaktualizowaną Polityką prywatności Polityka prywatności.