Skocz do zawartości

Saturn Extreme


Rekomendowane odpowiedzi

1 minutę temu, Mari4n napisał:

Spotkałem się z teorią, że architektura konsoli z dwoma układami graficznymi była planowana od początku projektu, właśnie ze względu na porty gier arcade i doświadczenie w budowie automatów. Ile w tym prawdy? Tego nie wiem.

Jeśli kiedykolwiek wyciekną plany projektu konsoli na wszystkich etapach to będzie wiadomo, tymczasem nawet byli pracownicy maja sprzeczne wersje wydarzeń 

Odnośnik do komentarza

Większość pisała że Saturn miał być kombajnem 2d a dodanie drugiego procka do 3d 'wymusiła' konkurencja która właśnie w tą stronę poszła. Na studiach czytałem książkę o konsolach (tytułu nie pamiętam) z której wynikało że architektura Saturna była piekielnie trudna do ogarnięcia (szczególnie przez zachodnie studia) bo w latach 90tych robienie gry pod 2 procki jednocześnie było kompletnie niespotykane i właściwie dopiero 10 lat później wraz z debiutem X360 zaczęto poważnie brać pod uwagę wielowątkowość/rdzeniowość.

Jeszcze co do małego sukcesu Saturna to w 1997r. do kupna PS1 a nie Saturna (N64 nie wchodziło w grę z kartami po 350zł) przekonało mnie i brata podsumowanie wydanych dobrych gier na danej konsoli, to chyba było w magazynie Gry Komputerowe. Na Saturna i N64 było po 10 gier w sumie a na PS1... z 5 gier... w każdej z 5 kategorii.

 

Co do magazynu bo już dużą część przeczytałem a brakujący numer został ekspresowo dosłany, najpierw minusy:

-literówki, oj dużo baboli, właściwie na każdej jakiś się znajdzie, pojedyncze litery jeszcze ok ale czasem brakuje słów i nie wiadomo o co chodzi jeśli ktoś nie kojarzy tematu np. "Jednym z elementów mających zastąpić członków standardowej drużyny w tego typu grach była smoka w czasie rzeczywistym"

-brakuje właśnie tekstu o podzespołach i technikaliach Saturna, no chyba że to wraz z porównaniem do PS1 będzie w PSX Extreme 1994, w takim razie nie ma tematu

-trochę dziwny skład, tytuły artykułów/gier na więcej niż jedną stronę władowane po prawej stronie to jakieś nawiązanie do Secret Service?

-ta recka VF2 faktycznie nie pasuje, bo większość to ocenienie gry a Kali zrobił reckę podobną do tych co były w numerze Zero, tekst o Nights też jakoś nie przekonał mnie do tego żeby ograć ten tytuł ale poszedł do wishlisty na Steam, jak będzie za 4zł to sam ogram i wtedy może zrozumiem zachwyty xd

-jakość papieru, szkoda gadać. Czy wydrukowanie w tym samym formacie, jakości i wielkości jak zwykły numer na serio tyle kosztuje że nie opłaca się tego robić nawet przy cenie 25zł za egzemplarz? Bo papier mi się kojarzy z tym co był kiedyś w komiksach TM-Semic

 

A teraz plusy:

+masa tekstu, który dobrze się czyta, nie ma artów na całą stronę a za to mamy wyraźną czcionkę i wielkie screeny i to jest dobra zamiana

+jakość większości recek, dobrze opisane tytuły, z zaznaczeniem czy warto dzisiaj sobie zawracać głowę daną gierką i a jak tak to dla czego

+artykuły a w szczególności Dżuja co by było gdyby Sega nie wrzucała sobie sama kijaszków w szprychy

+dobór gierek, BARDZO dobrze że nie ma praktycznie multiplatform tylko exy na Saturna i gierki 2d które zestarzały się godnie

 

Dobrze się to czyta, jak bym miał oceniać samą zawartość to takie 8/10 ale z powodu bugów i papieru obniżam do 7/10 co w skali Konsolite daje coś na poziomie GoW Ragnarok lub Zelda: Tears of the Kingdom :Coolface:

  • Plusik 1
  • Haha 5
Odnośnik do komentarza
Godzinę temu, łom napisał:

Większość pisała że Saturn miał być kombajnem 2d a dodanie drugiego procka do 3d 'wymusiła' konkurencja która właśnie w tą stronę poszła. Na studiach czytałem książkę o konsolach (tytułu nie pamiętam) z której wynikało że architektura Saturna była piekielnie trudna do ogarnięcia (szczególnie przez zachodnie studia) bo w latach 90tych robienie gry pod 2 procki jednocześnie było kompletnie niespotykane i właściwie dopiero 10 lat później wraz z debiutem X360 zaczęto poważnie brać pod uwagę wielowątkowość/rdzeniowość.

Zawsze się zastanawiałem co obecnie udałoby się wycisnąć z Saturna znając wielowątkowość/rdzeniowość. Nie wiem czy scena tworzy jakieś gierki na Saturna? Możliwe że jednak architektura jest mocną przeszkodą w tworzeniu nowych gier/portów

Edytowane przez czapa
Odnośnik do komentarza
27 minut temu, czapa napisał:

Zawsze się zastanawiałem co obecnie udałoby się wycisnąć z Saturna znając wielowątkowość/rdzeniowość. Nie wiem czy scena tworzy jakieś gierki na Saturna? Możliwe że jednak architektura jest mocną przeszkodą w tworzeniu nowych gier/portów

Myślę że bez dodatkowego RAMu to poziom RE2 to był by max bo Capcom swego czasu chciał wypuścić Residenta 2 na Saturna ale ten nie dawał sobie rady ze zwiększoną ilością zombiaków, może jak by posiedzieli nad tym dłużej to by go jeszcze ogarnęli ale już RE3 gdzie zombiaków jest jeszcze więcej to była by mogiła.

Odnośnik do komentarza
35 minut temu, czapa napisał:

Zawsze się zastanawiałem co obecnie udałoby się wycisnąć z Saturna znając wielowątkowość/rdzeniowość. Nie wiem czy scena tworzy jakieś gierki na Saturna? Możliwe że jednak architektura jest mocną przeszkodą w tworzeniu nowych gier/portów

Tu coś żyje:

https://github.com/SaturnSDK

 

Dawniej po necie krążyły takie pliczki:

  Chip Documents.7z
  saturndev.rar
  Sega Saturn.7z
  sega_saturn_sdk.zip
  SN PsyQ (Unknown Version).7z
  SN PsyQ v1.6 (Installer).7z
  Sega Saturn Development Tool Graphics Tool (Installer) (Shift-JIS).7z

 

Odnośnik do komentarza
11 minut temu, grzybiarz napisał:

ale co tu Kali źle napisał? Według mnie się podjarał gierką, pisał w czasie przeszłym jak na tamte czasy. 

Zabrakło mi opisu tego jak w to się gra dzisiaj, czy warto zainteresować się jeszcze tym tytułem i połowa recki jest mało związana z VF a bardziej z tym co było dookoła. W Zerowym też np. recka Tomb Raidera mi nie podeszła. Bo można patrzeć na grę tylko przez okulary nostalgii i jaranka (jak Kali) albo to 'wypośrodkować' i opisać jak taki staroć się zestarzał.

  • Plusik 1
Odnośnik do komentarza
11 godzin temu, Buli napisał:

Aż się zarejestrowałem bo dobry ten Saturn Extreme jest. Tylko czemu nie ma recenzji Tomb Raider? Nie opisać tę kultową grę?

Zamysł był aby nie dawać gier dostępnych na innych platformach, wyjątkiem był SFZ3, który na saturnie był technicznie inną grą.
 

11 godzin temu, Buli napisał:

Artykuły wypasik. Literówki mi nie przeszkadzały zresztą wydaje mi się że w większości są intencjonalnym smaczkiem zrobione z premedytacją jakby skład rodem z lat 90 na szpaltach lol bo albo duża literka jak w spisie treści albo zjedzona literka i tyle. Ortograficznych błędów żadnych nie widziałem. Inne smaczki recenzja seksi gierki na stronie 69 Lolz :P

Nie mogłem się powstrzymać od tego skromnego żarciku ;)

Odnośnik do komentarza
7 godzin temu, grzybiarz napisał:

ja w sumie przejrzałem z grubsza numer, a jestem na 34 stronie dopiero (recka Nights).

no i w sumie nie będę czekał z pisaniem esejów na A4, tylko krótko teraz moje 3 grosze:

- co to za papier i czemu nie pachnie? :) Pegasus miał chyba idealny: odpowiednio pachniał, był odpowiednio gruby i odpowiednio śliski ... hmm pisałem o papierze

Dobór papieru nie należał do moich decyzji, byłem pewien że będzie ten co w Pegasusie, po czym okazało się że nie będzie.
 

7 godzin temu, grzybiarz napisał:

- ta biała strona, ok wyjaśniłeś, szkoda że nie było po prostu grubszej okładki, bo cena okładkowa to 35 zeta (a tyle kosztuje cd-a gigant, ale wiem że i nakład ma większy).

Gdybym miał możliwość to była by z grubszego papieru i lakierem na logu oraz postaciach ;)
 

7 godzin temu, grzybiarz napisał:

- te literówki to ja nie wiem, czytam Hyde Park po wstępniaku i od razu tyle byków. Przecie Word podkreśla błędy, więc p. Łapińska nie powinna dostać premii hehe (ale w sumie sam składałeś i widziałeś, chociaż rozumiem że pewnie byłeś zmęczony całą robotą...  ile Ci to zajęło? Złożenie pisma od A do Z?)

Z korektą to już pisałem że bardziej złożony temat. 
Ile zajęło? hmm, nie sprawdzałem dokładnie, łącznie to pewnie z tydzień+ samego składu, z robieniem screenów, szparowaniem artów itp, to kilka dni extra, ale to nie tak że siedziałem non-stop, tu weekend, tu wieczór, tu zamiast spać ;)
Zazwyczaj tego typu magazyn, jak jest komplet materiałów to składa się kilka dni, ale że nigdy nic nie jest kompletne to się przeciąga.

 

7 godzin temu, grzybiarz napisał:

- ten koleś sega lord to Polak? :)

Nope, zaGranica ;)

 

7 godzin temu, grzybiarz napisał:

- co to za dziwny zwyczaj wrzucania logosów/tytułów od drugiej strony? (jak złamać planetę, sega rally, daytona...)

Jak otwierasz magazyn to pierwsza strona, na którą pada wzrok to prawa. M.in. dlatego reklamy są w 99% przypadków na prawej stronie. Osobiście nie jestem fanem gdy wzrok nie łapie od razu tytułu/tematu artykułu, tylko na przykład ostatni akapit i ocenę, po czym trzeba spojrzeć na sąsiednią stronę i przeczytać tytuł. To żaden nowy zamysł, tylko mało stosowany w polskiej prasie. 

 

7 godzin temu, grzybiarz napisał:

- oprawa jest bardzo prosta: białe tło, screeny, text, ocena. Chyba nawet jest za prosto, może jakieś linie by się przydały, ponadto część recek ma plusy i minusy, fajnie jakby wszystkie miały. Przeglądam se PSM 4/99 (online mam w linku w sygnaturze), no i tam jest niby prosto, niby białe tło, ale trochę kolorowiej, więcej artworków.

Inny format, ale układ bardzo zbliżony, tylko w PSM to tekstu jest 1/3 tego co w Saturnie jeśli chodzi o wykorzystanie miejsca ;)
Inna sprawa że to "przedruk" zagranicznego magazynu, no i oficjalny magazyn, więc materiały były z pierwszej ręki. Rozumiem, odczucie, choć przyznam że ta prostota ma sens, jak choćby paski z numeracja i dedykowanym kolorem, który sprawia że kartkując od razu wiadomo w jakim dziale się znajdujemy. Plus miało być Retro look, ale nie chciałem robić tych kolorowych podlewów, które sprawiały że czasami nic się nie dało przeczytać.

 

7 godzin temu, grzybiarz napisał:

- ktoś na fejsie narzekał na screeny, że się grafa źle zestarzała, co to za chłop, co kupuje pismo retro i mu się surowe screeny nie podobają. Według mnie dobrze to wygląda i tutaj widać Twoje napracowanko, chociaż takie na pół strony chyba za duże (sega rally chyba jakiś powiększony, albo skompresowany wyszedł, virtual hydlide też). Mi np. podobała się książka typu "coffe table" od Kosa ze screenami polskich gier. Zajebiście te piksele na mnie działają, nie wiem czemu :) 

 

Bo pixele są zajebiste ;)
co do jakości to przeglądałem i momentami mam wrażenie że coś nie pykło w druku, będzie pdf to będzie widać że w zasadzie wszystkie są krystalicznie czyste ;)
Masz na myśli tą gdzie jako screen z Taekwondo Master był screen z menu a nie z gry ?
 

 

7 godzin temu, grzybiarz napisał:

A tak poza tym to przyjemnie się czyta, pozmieniam chyba swoje TOP 1000 w launchboxie i pododaję kilka gier "na siedem". Dowiedziałem się paru rzeczy (np. nie znałem apki https://www.fightcade.com), albo że ten okrągły pad był tylko w Nights into Dreams).

Top 1000, podziwiam :)

 

7 godzin temu, grzybiarz napisał:

No i naszyły mnie takie myśli, po przeczytaniu tych kilku recek. Może to trochę niemiłe dla fanów Saturna:), ale chyba wiem, czemu m.in ta konsola tak się nie przyjęła. 

Wiele gier było konwertowane z automatów i były to kupsztale, które po czasie dostawały lepsze wersje (virtua fighter, sega rally, daytona). A ja w 1998 roku, mając PlayStation mówiłem że mam własny salon gier w pokoju. W salonie był Tekken 2, a ja miałem w domu lepszą "trójkę". Także konsola która dostawała gorsze wersje niż automaty, nie mogła się chyba przyjąć. Ale to już temat na osobny temat i nie chce się narazić fanom Saturna :lapka:

Kwestia gustu, SEGA to mimo wszystko automaty i esencja szybkiej rozgrywki oraz rywalizacji, czy to na punkty czy osiągi. Moim zdaniem sukces PlayStation, szczególnie w naszym kraju to zasługa piractwa, i dopiero różnorodności gier. SEGA zjebała stosunki z 3rd party przez cichą premierę i brak devkitów, stąd wiele gier było wizualnie gorszych, bo dać się dało, tylko w myśl zasady po cholerę się męczyć jak można zrobić szybko i bez kombinowania? Po czasie sprzedaż i inne czynniki, a gdy padło "Saturn nie jest naszą przyszłością" to przykro mi ale kto z devów, nie mając już w zasadzie skończonej gry nie pomyślał - okey SEGA, żegnaj...

7 godzin temu, Roger napisał:


Teksty, które trafiają do korekty powinny być już na jakimś poziomie. To nie chodzi o to, że zawsze korekta jest winna. jak przechodzą literówki to jest też błąd mój (tudzież redaktora naczelnego danego wydania), jako naczelnego, który czytając tekst tego nie zauważył, autora, który nie sprawdził dobrze tekstu, a potem dopiero korekty. Niestety część autorów nie zawsze dobrze sprawdza przed wysłaniem teksty i trzeba je uważnie czytać, a w krytycznych sytuacjach - odsyła się taki tekst do poprawek. Kiedyś miało to większy sens, bo za spóźnienia były kary finansowe, dziś się tego nie stosuje (chyba, że ktoś naprawdę bardzo mocno zawali), bo stawki w druku nie są wysokie i ludzie piszą tu z zajawki nie dla poprawiania budżetu domowego. 

Szczególnie jak nie ma bonusu w postaci gierki do recenzji ;)
W przypadku Saturna i korekty, to wina / odpowiedzialność jest moja, po czym osoby przekazującej i dopiero korekty. Jednak jak wspominałem, to dłuższy temat i nie wiem czy jest sens go drążyć, papier to nie Internet - nie da się "edytować" i poprawiać tego co poszło do druku. 
Kajam się...

  • Plusik 2
  • Dzięki 1
Odnośnik do komentarza
4 godziny temu, łom napisał:

-jakość papieru, szkoda gadać. Czy wydrukowanie w tym samym formacie, jakości i wielkości jak zwykły numer na serio tyle kosztuje że nie opłaca się tego robić nawet przy cenie 25zł za egzemplarz? Bo papier mi się kojarzy z tym co był kiedyś w komiksach TM-Semic

Gdy wyszło za bardzo retro ;)

 

4 godziny temu, łom napisał:

A teraz plusy:

+masa tekstu, który dobrze się czyta, nie ma artów na całą stronę a za to mamy wyraźną czcionkę i wielkie screeny i to jest dobra zamiana

+jakość większości recek, dobrze opisane tytuły, z zaznaczeniem czy warto dzisiaj sobie zawracać głowę daną gierką i a jak tak to dla czego

+artykuły a w szczególności Dżuja co by było gdyby Sega nie wrzucała sobie sama kijaszków w szprychy

+dobór gierek, BARDZO dobrze że nie ma praktycznie multiplatform tylko exy na Saturna i gierki 2d które zestarzały się godnie

Dziękować, osobiście oraz w imieniu ekipy.
 

4 godziny temu, łom napisał:

Dobrze się to czyta, jak bym miał oceniać samą zawartość to takie 8/10 ale z powodu bugów i papieru obniżam do 7/10 co w skali Konsolite daje coś na poziomie GoW Ragnarok lub Zelda: Tears of the Kingdom :Coolface:

Czyli MegaSpoko 7/10 ;)

Odnośnik do komentarza
2 godziny temu, łom napisał:

Myślę że bez dodatkowego RAMu to poziom RE2 to był by max bo Capcom swego czasu chciał wypuścić Residenta 2 na Saturna ale ten nie dawał sobie rady ze zwiększoną ilością zombiaków, może jak by posiedzieli nad tym dłużej to by go jeszcze ogarnęli ale już RE3 gdzie zombiaków jest jeszcze więcej to była by mogiła.

Ram to akurat w przypadku Saturna nie problem, podstawowej pamięci ma tyle samo co PlayStation (2MB), tylko kwestia wykorzystania architektury, czego przykładem jest Quake/Exhumed czy Duke3D na Saturnie, o kilku innych grach jak Tomb Raider nie wspominając. Dodatkowa pamięc to raczej do 2D, aby pomieścić klatki/sprite`y, natomiast jeśli chodzi o 3D to możliwości podobne, ale wymagały innego przygotowania. Quake mimo chrupania tu i tam pokazuje że można złożoną geometrię osiągnąć na tej konsoli, podobnie jak Burning Rangers. Kwestia znajomości sprzętu i optymalizacji, trochę podobnie jak obecnie z grami na "NextGeny" i PeCety - niby potwory technologiczne, a większość gier chodzi jakbyśmy mieli ps3/ps4, gdyż silniki zapchane badziewiem, zero optymalizacji i parcie na efekty oraz inne rzeczy, które zabijają wydajność...

  • Plusik 1
Odnośnik do komentarza
50 minut temu, Konsolite napisał:

Masz na myśli tą gdzie jako screen z Taekwondo Master był screen z menu a nie z gry ?

Ty no rzeczywiście, teraz widzę - na mobygames jest ten sam screen. Pewnie przypadek, ale niesmak pozostał (bo niby zrobił każdego screena samodzielnie). Ale Ok, nie drążmy, ja i tak za dużo węszę:/

Odnośnik do komentarza
10 minut temu, Konsolite napisał:

Ram to akurat w przypadku Saturna nie problem, podstawowej pamięci ma tyle samo co PlayStation (2MB), tylko kwestia wykorzystania architektury, czego przykładem jest Quake/Exhumed czy Duke3D na Saturnie, o kilku innych grach jak Tomb Raider nie wspominając. Dodatkowa pamięc to raczej do 2D, aby pomieścić klatki/sprite`y, natomiast jeśli chodzi o 3D to możliwości podobne, ale wymagały innego przygotowania.

Dałem przykład RE2 a nie gry w pełnym 3d bo wiadomo było że Capcom chciał wydać tą grę na Saturnie i hipotetycznie była dobrym kandydatem do optymalizacji pod Saturna bo VDP1 musiało by tylko ogarnąć obiekty 3d a VDP2 tła a mimo to nie dali rady tego osiągnąć. Przy pełnym 3d było by o wiele gorzej bo wtedy przeskok między TR1, 2 i 3 czy Quake 1 a 2 był duży i patrząc na wszelkie artykuły i jak działały gry to Saturn może jeszcze dał by ogarnąć takiego TR2 (przy dobrej optymalizacji) ale TR3, Soul Reavera czy Vagrant Story? Oj trzeba by było albo ciąć co się da (w Vagrant) albo mocno ograniczyć draw distance (w TR3 i SR) żeby na ekranie było jak najmniej quadów.

Odnośnik do komentarza
9 minut temu, grzybiarz napisał:

Ty no rzeczywiście, teraz widzę - na mobygames jest ten sam screen. Pewnie przypadek, ale niesmak pozostał (bo niby zrobił każdego screena samodzielnie). Ale Ok, nie drążmy, ja i tak za dużo węszę:/

Z tym robieniem każdego screenów to może i prawda, ale zrobić screena to jedno, dobrego screena to co innego ;) 
Jak przeglądałem tą "książkę" to trafiłem na TM i okeyy, z pewnością ktoś kto nie widział zna gdy, wiele się z tego screena dowie, reszta stron także miała ciekawy dobór, ale papier dobry ;)
Niuch, niuch, a może Nioh ?

10 minut temu, Mari4n napisał:

:drakeyeah:

Nie wiem jaki jest plan, nawet czy jest jakiś plan, więc proś, a będzie Ci dane.
Może jakaś ankieta? Ok, koniec, to wątek Saturna! :P

  • Plusik 1
Odnośnik do komentarza
9 minut temu, łom napisał:

Dałem przykład RE2 a nie gry w pełnym 3d bo wiadomo było że Capcom chciał wydać tą grę na Saturnie i hipotetycznie była dobrym kandydatem do optymalizacji pod Saturna bo VDP1 musiało by tylko ogarnąć obiekty 3d a VDP2 tła a mimo to nie dali rady tego osiągnąć. Przy pełnym 3d było by o wiele gorzej bo wtedy przeskok między TR1, 2 i 3 czy Quake 1 a 2 był duży i patrząc na wszelkie artykuły i jak działały gry to Saturn może jeszcze dał by ogarnąć takiego TR2 (przy dobrej optymalizacji) ale TR3, Soul Reavera czy Vagrant Story? Oj trzeba by było albo ciąć co się da (w Vagrant) albo mocno ograniczyć draw distance (w TR3 i SR) żeby na ekranie było jak najmniej quadów.

Spokojnie, rozumiem, co miałeś na myśli, jednak pragnę przypomnieć że areny w LastBronx, VF2 i kilku innych bijatykach nie były 3D. Zresztą w wielu grach było coś co udawało 3D i nie było tego widać. Moim zdaniem Quake czy Burning Rangers jest idealnym przykładem że jak ktoś chciał to potrafił wycisnąć z Saturna wiele. Jednak co by było gdyby, to wiadomo, możemy sobie teraz tworzyć teorie. Tak jak z pewnymi projektami, teraz by się to zrobiło inaczej, "lepiej" szybciej itp.

  • Plusik 2
Odnośnik do komentarza
W dniu 12.06.2023 o 18:34, Konsolite napisał:

Wow, ktoś pamięta ten żarcik od konkurencji ;)

 

Już myślałem, że nie zauważysz:D

 

Siedząc na działeczce przeczytałem większość magazynu. Tak na dobrą sprawę przyczepić się mogę jedynie do ilości felietonów. Chciałoby się jeszcze więcej ;)

Nie rozpisując się zbytnio - naprawdę dobra robota panowie!

 

20230613_182325.jpg

  • Plusik 1
  • Lubię! 1
Odnośnik do komentarza

Burning Rangers to doskonały przykład do czego był zdolny Saturn w odpowiednich rękach. Przy pierwszym odpaleniu BR byłem autentycznie w szoku że gra na Saturna może wyglądać tak dobrze. O magikach z Lobotomy długo możnaby pisać, a jest jeszcze wczesna wersja Shenmue na Saturna:

 

  • Lubię! 1
Odnośnik do komentarza

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...