Skocz do zawartości
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Forum PSX Extreme

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nowa generacja, przyszłość gamingu

Featured Replies

Opublikowano

Zaczyna się nowa era Xboxa/

Myślicie, że taka decyzja biznesowa wpłynie na kształt przemysłu w kolejnych latach? Jeśli się sprawdzi, reszta zrobi podobnie.

  • Odpowiedzi 148
  • Wyświetleń 6,8 tys.
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Najpopularniejszy posty

  • Homelander
    Homelander

    Sprawa jest prosta: wszyscy muszą iść drogą Microsoftu, największego przegrywa rynku gier od czasów Atari i Segi, bo w przeciwnym razie czeka ich zguba. W samym rynku gier zaś gry liczą się najmniej,

  • drozdu7
    drozdu7

    Patrzysz na XsX, myślisz jakie zajebiste urządzenie im wyszło i nie możesz się doczekać co tym razem wysmażą. A potem patrzysz na tą całą sferę software'owa, windowsowo-pctową i milion problemów i my

  • Spodziewam się, że fizyki jednak są dość istotne dla Sony na tym etapie. Obecność produktu w sklepach to nadal jedno z kół zamachowych sprzedaży, sporo ludzi po prostu kupuje w sklepach (fizycznych i

Opublikowano

Na razie tego nie widzę, by inni poszli w ich ślady. Raczej mało prawdopodobne.

Xbox jest w trochę innej pozycji. MS może sobie pozwolić by zrobić z AMD taki custom chip i wkładać go do konsol, PCtów czy PC-handheldów ( i na pewno znajdą się też chętni w stylu Asusa czy Lenovo którzy chętnie z tego skorzystają w swoich urządzeniach) bo mają Windowsa, domyślny system operacyjny, na którym PCty i PC handheldy i tak już działają.

Opublikowano

Oj coś czuję że MS po raz kolejny się przewróci i sobie ten glupi ryj rozwali

Niech oni zostaną po prostu wydawcą jak w latach 90 i tyle

Opublikowano

IMO Krzysiek opisał to najbardziej obrazowo:

11 godzin temu, krzysiek923 napisał(a):

Tak jak to, że MS nie powinien odcinać się od konsoli, póki nowa strategia nie przyniesie oczekiwanego sukcesu, bo to klasyczny błąd MS, który próbując nowych kierunków pali mosty za dotychczasowym i teraźniejszym biznesem.

Ucieczka w przód, klasycznie jak to u MS-u, ale wszystko robione w takim raptusie i na przestrzeni kilka miesięcy sprawy zmieniają się kilkukrotnie i ZAWSZE na niekorzyść konsolowców (np. wybrakowane wydania fizyczne, potem wycofanie się z fizyków w ogóle, "only 4 games", ciągłe wzrosty cen XGP przy raczej tendencji spadkowej, anulowanie kilku sprzętów). No widać po tych decyzjach, że Copilot dalej w powijakach. :)

Opublikowano

Patrzysz na XsX, myślisz jakie zajebiste urządzenie im wyszło i nie możesz się doczekać co tym razem wysmażą.

A potem patrzysz na tą całą sferę software'owa, windowsowo-pctową i milion problemów i myślisz, nie kurwa to się nie może udać

Opublikowano
19 minut temu, drozdu7 napisał(a):

Patrzysz na XsX, myślisz jakie zajebiste urządzenie im wyszło i nie możesz się doczekać co tym razem wysmażą.

A potem patrzysz na tą całą sferę software'owa, windowsowo-pctową i milion problemów i myślisz, nie kurwa to się nie może udać

Jedyne wytłumaczenie jest takie, że jako gracz z najmniejsza liczbą urządzeń własnych mogli pozwolić sobie na bardziej drastyczne zmiany strategii. Myślę, że u Nintendo czy Sony sprawy będą wprowadzane stopniowo, bo po prostu dotyczy to zbyt dużej ilości osób.

Opublikowano
55 minut temu, BRY@N napisał(a):

Zabrali ludziom emulacje bo Nintendo palcem pogroziło.

Nie wiem czy mówimy o tym samym ale teraz na Xboxie jest tryb developerski za darmo ;) można się pobawić jak ktoś lubi

Opublikowano
5 hours ago, ASX said:

MS może sobie pozwolić by zrobić z AMD taki custom chip i wkładać go do konsol, PCtów czy PC-handheldów.

Ale to już było. Są plotki że Microsoft planował zrobić przenośną konsolkę do grania XBOX Surface PC, zamówił czip od AMD i... się rozmyślił. No i wtedy Valve wjechało całe na biało, czip jest w Steam Decku.

Opublikowano

Spodziewam się, że fizyki jednak są dość istotne dla Sony na tym etapie.

Obecność produktu w sklepach to nadal jedno z kół zamachowych sprzedaży, sporo ludzi po prostu kupuje w sklepach (fizycznych i Amazon itp.), lubi zobaczyć produkt i go kupić i dostać i mieć.

  • duża większość sprzedanych konsol PS5 to te z napędem (co nie znaczy, że posiadacze takiej kupują tylko fizyki gier, ofkoz - ale nie chcą mieć TYLKO cyfrowej opcji na lata)

  • w przypadku hiciorów mających i wydanie fizyczne i digital, zdecydowana większość sprzedaży to kopie fizyczne, było to widać np. na tej leakniętej liście Sony. Także nowe dane np. z Europy pokazują, że ratio 2/3 na razie wiele się wcale nie zmieniło. (oczywiście, udział fizyków w CAŁYM RYNKU spada i jest już mniejszością, bo ludzie kupują coraz mniej tych hiciorów jako pojedyncze gry, a coraz więcej ludzie grają w stare gry rowijane przez 15 lat, online, w dodatki, sieciówki. Rośnie też liczba gier, które wydania fizycznego nie mają i żyją, jak hit Black Myth Wukong na premierę. Pamiętajmy, że największy rynek gier to nawet nie PC, a mobile, i procentowy udział komórek w zeszłym roku znowu wzrósł, przynajmniej w UK gdzie są dane. To wszystko nie znaczy, że te gry konsolowe, które MOGĄ się sprzedać fizycznie, się nie sprzedają).

  • poświęcenie technologicznie przy designie konsoli nie jest tak wielkie, jak przy Switchu. Mając konsolę, która może być wielkości namiotu, nie jest to aż taki problem. Gry i tak są kopiowane na SSD od dawna, atrybuty nośnika nie mają więc znaczenia. Głównie musi on po prostu być. Czytnik kosztuje, ale nie uderza mocno w design gier jak przy Switchu.

Czy więc nie ma problemu? Są. Barierą wydaje mi się głównie postrzeganie ceny przez klienta.

Widzieliśmy masę komentarzy o cenie PS5 czy Switcha 2, gdzie ludzie jednocześnie mówią, że lepiej kupić pecet, ORAZ ci sami ludzie jebią brak fizycznego nośnika do każdej gry, gdzie nagle nie ma znaczenia, że pecet jest projektowany na kompletny brak takiej możliwości. Niby bez sensu, ale są takie kampanie, byle się czegoś czepić, ludzie są też bardzo krótkowzroczni, wolą kupić samochód za 10 tys. i naprawiać co rok, niż "droższy" za 20 tys. Niższa cena startowa mniej odstrasza, wypada lepiej na rzut oka. A konsole muszą być przystępne cenowo, by budować bazę. Tak naprawdę, masy ludzi na świecie dziś i tak kupują te "zbyt drogie" sprzęty, bo wliczając całą inflację one nawet nie są droższe niż kiedyś, ale niższa cena to zawsze jeszcze więcej opcji.


Xbox chciał zagrać na tym i pójść drogą peceta - masz dużo gier tanio, masz cyfrowy świat i rynek; Game Pass nie może oczywiście działać w świecie fizyków. Natomiast... czy ogólnie Xbox na tym zyskał? Dobre pytanie. Może mieliby lepszy biznes, gdyby kontynuowali ścieżkę "zwykłej konsoli" i sukces Xboxa 360? Po prostu zrobili to co robiło PlayStation? Nie wiem, na ile Sony chce brać z nich przykład.

No i problem paradoksu cen gier. Digitale tej samej gry MOGŁYBY być tańsze od fizyków - odpada wiele kosztów. Przyjęło się, że cena gry powinna być taka sama. Na chłopski rozum, Sony pewnie zarabia dużo więcej na kopii gry sprzedanej cyfrowo.

Sony zapewne bierze 30% przy sprzedaży cyfrowej, niczym Valve. Ostateczna cena gry 300 zł - Sony ma z cyfrówki 100 zł, a wydawca 200 zł. Przy fizyku, ma pewnie mniej niż 150 zł.

No i brak odsprzedaży. To nie jest taki wielki kawał rynku, jak niektórzy udają, ale coś działa psychologicznie.

Czy to znaczy, że wydanie gry tylko digital się bardziej opłaca? STRZELAM, ŻE NIE, przynajmniej nie dla casualowych hiciorów, bo cały aspekt widoczności gry w sklepach i dostępności odpada i tylko niejasna część utraconych klientów kupi digital, nie mając opcji fizykal.

A z drugiej strony, teoretycznie... jakby komuś się udało sprzedać samego digitala w powiedzmy 10 mln sztuk, za startową cenę 80 dolarów, no to ma w kieszeni 200 mln dolarów więcej. To różnica, która zapewne nie jest ignorowana przez nikogo. Klienci mogą jęczeć, że wydawcy gier "nie powinni być chciwi", ale strasznie łatwo to mówić jak się nie wyłożyło masy kasy na produkcję gry z własnej kieszeni, tylko ktoś inny to ma robić.

TLDR, spodziewam się na razie zachowania status quo przez Sony - łatwa dostępność opcji z płytkami. Zysk z niej wydaje się przerastać koszty. Ewentualna mała sprzedaż opcji z czytnikiem i płytek nie będzie prowadzić do wielkich strat.

Myślę, że Sony jednak zależy na jak największej popularności konsoli. Obojętnie co kto woli - byle kupił Plejstejszyn i na niej grał w cokolwiek. Bo potem - jeśli ktoś postanowił grać w Fifkę czy Fortnite'a na Plejstejszyn, to Sony bierze nadal procent z każdego zakupu, offline, online, DLC, paczek, dodatków, czegokolwiek. A to jest ogromny zysk na czysto. Robienie gier jest ciężkie - inwestujesz, nie wiesz czy się uda, wydajesz własną kasę na wszystko po drodze. Branie procenta jest fajne - ktoś coś sprzedaje i bierzesz procent. Tylko trzeba "zasłużyć" na ten procent, zapewniając bazę klientów.

Dla kontekstu: leak ujawnił, że kiedyś Plejstejszyn przynosiło ponad 40% całego przychodu Fortnite'a. Może tak jest nadal. Ten przychód wynosi rocznie 4-6 miliardów USD. Jeśli więc Sony bierze 30% z każdego zakupu, to znaczyłoby, że sama popularność konsoli przynosi im co najmniej 600 mln USD z Fortnite'a rocznie. I to jest 600 mln USD za sprawienie, że ludzie grają na Plejstejszyn, natomiast wydatki bieżące od sztuki są bardzo niskie, oni tylko zbierają procenty. I to niby jest sprzedaż cyfrowa - ale ona jest tak duża tylko dlatego, że PS5 miażdży Xboxa popularnością. Że wiele osób chce po prostu kupić jedną konsolę i ją mieć przez lata i włączyć sobie Fortnajcika na niej i tyle.

Opublikowano

Swoją drogą w kontekście ostatnich wydarzeń warto sobie przypomnieć ten starannie wyreżyserowany wywiad wypuszczony przez Sony w którym co chwile zerkają na prompter aby wiedzieć co dokładnie mają powiedzieć. Wszyscy wówczas myśleli że dyskutują o wydawaniu gier na PC, ale to był chyba sygnał którego nie odczytaliśmy że ich gry trafią również na inne platformy.

i już pierwsze pytanie tego pana z Sony jest z tezą i wskazuje kierunek w którym pójdzie odpowiedź:

"Sony Interactive Entertainment and the industry as a whole move towards mulitplatform gaming, how do you protect value of Playstation console"

gdy ja pisałem dosłownie kilka dni temu to samo, to rzuciły się na mnie gromy.

Opublikowano
  • Autor

Oni pieprzą co chwile coś innego i zaprzeczają sami sobie. Trzeba czekać co faktycznie zrobią, bo gadanie to tylko gadanie.

Opublikowano
17 minut temu, Homelander napisał(a):

Oni pieprzą co chwile coś innego i zaprzeczają sami sobie. Trzeba czekać co faktycznie zrobią, bo gadanie to tylko gadanie.

W którym miejscu zaprzeczają sami sobie?

Opublikowano

Nadal nie wiem o czym jest dyskusja. Sony gada non stop, duże gry single player premiera najpierw na PS a multiplayery/GaaSy mają trafić do jak największej liczby graczy. Marathon już dawno został zapowiedziany na Xboxa, Helldivers II pewnie też by szybko trafił gdyby ktokolwiek spodziewał się takiego hitu sprzedażowego. A jak okaże się że robienie wersji na inne platformy nie przynosi dużej kasy to sobie to odpuszczą albo będą robili tanie gównoporty (jak TLOU Part I czy Spider 2 na PC).

Opublikowano

Marathon to jednak inny przykład bo Bungie zagwarantowało sobie mulitplatformowość sprzedając się Sony. Inne GAASy Sony do tej pory omijały Xboxa. Dlatego Helldivers 2 to jednak nowość. To też zresztą też pierwsza gra którą samo Playstation wydaje na xboxie

image.png

wcześniej Death Strading wydawało 505 games

image.png

a MLB .... MLB

image.png

Dlatego nie kupuje tej narracji, że Sony od lat mówiło że będzie wydawać gry na xboxie.

Opublikowano
  • Autor
50 minutes ago, Ukukuki said:

W którym miejscu zaprzeczają sami sobie?

Jakaś szyszka kilka tygodni temu twierdziła, że mamy nie przyzwyczajać się do portowania gier na PC. Nawet ASX to wklejał. Albo, że multiplatformy to dla nich PS5 i PC. A teraz, że będą robić gry na Xboxa i Switcha. Tak więc cholera ich wie, pewnie jak im kamikadze zawieje

Opublikowano
18 minut temu, Homelander napisał(a):

Jakaś szyszka kilka tygodni temu twierdziła, że mamy nie przyzwyczajać się do portowania gier na PC. Nawet ASX to wklejał. Albo, że multiplatformy to dla nich PS5 i PC. A teraz, że będą robić gry na Xboxa i Switcha. Tak więc cholera ich wie, pewnie jak im kamikadze zawieje

tak to ja o pisałem. Jest nawet ten cytat w filmiku który podałem wyżej. Hulst mówił że muszą podchodzić ostrożnie do wydawania gier na inne platformy, jak i czy w ogóle je robią. Tylko wtedy myślałem zgodnie z tym co mówił wcześniej ich CEO że przez inne platformy rozumie PC, a teraz okazuje się być może miał na myśli Xboxa i Switcha.

Więc i mnie ciężko się w tym połapać jaka dokładnie aktualnie jest ich strategia i co mają na myśli.

Opublikowano
  • Autor
9 minutes ago, ASX said:

tak to ja o pisałem. Jest nawet ten cytat w filmiku który podałem wyżej. Hulst mówił że muszą podchodzić ostrożnie do wydawania gier na inne platformy, jak i czy w ogóle je robią. Tylko wtedy myślałem zgodnie z tym co mówił wcześniej ich CEO że przez inne platformy rozumie PC, a teraz okazuje się być może miał na myśli Xboxa i Switcha.

Więc i mnie ciężko się w tym połapać jaka dokładnie aktualnie jest ich strategia i co mają na myśli.

Dokładnie, dlatego trzeba po prostu czekać na czyny. Problem w tym, że nawet po czynach ciężko wysnuć jakąś generalną strategię. Sony może nagle z dupy ogłosić Ghost of Yotei na gwiazdkę na PC i Xboxa, a Microsoft, że Fable zostaje stuprocentowym exem na Xboxa Series. Albo całkowicie odwrotnie. To co robimy to już nie analizy, a zwykły hazard oparty na tym co wydaje nam się logiczne

Opublikowano
Teraz, Homelander napisał(a):

Sony może nagle z dupy ogłosić Ghost of Yotei na gwiazdkę na PC i Xboxa

No nie, tego nie zrobią bo non-stop dają informacje (nawet w tym wywiadzie wyżej) że duże gry single player będą miały czasową ekskluzywność dla PS i to na 99% się nie zmieni, a jeśli z dupy ten okres ekskluzywności nowych gier zmniejszy się do poniżej pół roku to to będzie kompletny strzał w kolano. Co innego GaaSy i multiplayery tu wszystko może się zdarzyć.

Opublikowano
  • Autor
1 minute ago, łom said:

No nie, tego nie zrobią bo non-stop dają informacje (nawet w tym wywiadzie wyżej) że duże gry single player będą miały czasową ekskluzywność dla PS i to na 99% się nie zmieni, a jeśli z dupy ten okres ekskluzywności nowych gier zmniejszy się do poniżej pół roku to to będzie kompletny strzał w kolano. Co innego GaaSy i multiplayery tu wszystko może się zdarzyć.

A czy istnieje jakikolwiek powód dla którego Sony miałoby sobie nie strzelić w kolano?

Opublikowano

Może pracuje tam przynajmniej jeden ogarnięty człowiek który zauważy że nie dość że była by to gigantyczna porażka PRowa (większa nawet od tych MSu) to negatywnie wpłynęło by to na atrakcyjność całej platformy PS.

Opublikowano
  • Autor
2 minutes ago, łom said:

Może pracuje tam przynajmniej jeden ogarnięty człowiek który zauważy że nie dość że była by to gigantyczna porażka PRowa (większa nawet od tych MSu) to negatywnie wpłynęło by to na atrakcyjność całej platformy PS.

Aha. Może i pracuje. Ale Ci co są wyżej i decydują... Zresztą masz powyżej

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

Ostatnio przeglądający 0

  • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.